A közlönyben megjelent kormányhatározat az EU-s közlekedési pénzek elosztását módosítja. CAF villamosokat, Škoda-Solaris trolikat kap a főváros, az újabb, kék Flirtökhöz idomítják a hatvan régebbi, piros Stadler-motorvonatot, és a majd Szeged és Hódmezővásárhely között járó vasútvillamosok gyártása is közelebb került.

Tavasszal éppen a Fonódó írta meg elsőként, hogy a MÁV-Startnak szándékában áll egységesítenie a Flirt-flottáját. Egyrészt piros (vörös, narancs) helyett a Stadlertől régebben vásárolt szerelvények (néhány más motorvonattípushoz hasonlóan) is megkapják a kék-fehér-sárga-szürke színezést, másrészt egyéb tekintetben is az újabb kivitelhez igazítják a régebbieket.

Például konnektorok kerülnek az utastérbe, sőt, USB-csatlakozók is – bár itt nem a kék Flirtök jelentik a mintát, inkább a majdani emeletes Kissek. A pontos műszaki tartalom még nem ismert, hiszen nem írták még ki a tendert, de a pénz már megvan rá, a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat 4,8 milliárd forintot, azaz járművenként 80 milliót különít el erre az uniós IKOP (integrált közlekedésfejlesztési operatív program) alapból. A közbeszerzésen elvileg nem csak a Stadler indulhat, de ők feltehetően pályáznak majd.

MÁV MÁV-Start vasút villamos trolibusz vasútvillamos Budapest Szeged közút dizájn EU beszerzés építés Stadler vonatvillamos Skoda Solaris
Nemsokára csak emlék lesz

 

Az IKOP-pénzek aktuális átszabására a PTinfo blog figyelt fel, Facebook-oldalán a profiljába vágó, és kétségtelenül a legfontosabb tételeket emelte ki az egyébként számos kötöttpályás és közúti beruházást érintő dokumentumból: újabb CAF villamosok és Škoda-Solaris trolibuszok érkezhetnek Budapestre.

Ezekre annak idején olyan szerződéseket kötöttek, amelyek az első adag járművön kívül jelentős számban tartalmaznak opciókat, magyarán már akkor gondoltak arra, hogy ha később lesz pénz, akkor újabb közbeszerzési tender nélkül jöhetnek ugyanabba a flottába illeszkedő villamosok, trolik. Régóta szó van az opciók (egy részének) lehívásáról, pletykák szerint csak azért késett a döntés, hátha ez a pénz is kell a 3-as metró felújításának úgy tűnik, mindent elemésztő költségvetésébe.

MÁV MÁV-Start vasút villamos trolibusz vasútvillamos Budapest Szeged közút dizájn EU beszerzés építés Stadler vonatvillamos Skoda Solaris
Az Etele térig nyúló 1-esre is több CAF jöhet

De most itt az örömhír, a PTInfo azt írja, a 10,2 milliárd forintos forrásból „várhatóan 29 szóló és 31 csuklós trolit vásárolnak. Emellett 17,6 milliárd forintra nőtt a villamosbeszerzési projekt II. üteme, ennek keretében várhatóan 5 hosszú és 21 rövid CAF villamos fog Budapestre érkezni. A kocsik a [bővülő] 1-es vonal mellett a budai fonódóra, az 50-esre és a hűvösvölgyi vonalra kerülhetnek. Szép nagy flotta lesz Budapesten mindkét típusból, a troliból 96, míg CAF-ból 73.”

A határozat más közlekedési beruházásokat is érint. Az egyik ilyen a Szeged köré megálmodott vasútvillamos-rendszer. Ennek első szakasza, a megyeszékhelyt Hódmezővásárhellyel összekapcsoló tram-train-vonal már a megvalósulás fázisában van, mindkét városban dolgoznak a szükséges pályákon.

MÁV MÁV-Start vasút villamos trolibusz vasútvillamos Budapest Szeged közút dizájn EU beszerzés építés Stadler vonatvillamos Skoda Solaris
Szóló és csuklós trolik is érkeznek még

A járművekre is rég aláírták a Stadlerrel a szállítási szerződést, ám az gyakorlatilag nem lépett érvénybe, mert az EU-s finanszírozás miatt szükséges a támogatási szerződés aláírása. Ez mostanáig nem történt meg. A dokumentum ezen a téren is elhárít néhány akadályt, de azt még nem sikerült megtudnom, hogy ezek az utolsók voltak-e, vagy még maradtak ilyenek.