Már nem csak a villamos motorvonatok kékítéséről van szó, de a dízelekéről is.
Viszonylagos érdeklődést váltott ki néhány nappal ezelőtti posztom, amely arról szólt, hogy a MÁV-Start a hatvan, öregebb Flirt motorvonatot is az újabbakhoz igazítja. Bár például a hálózati csatlakozók beszerelése a flottaegységesítési akciónak sokkal nagyobb gyakorlati jelentőségű eleme, reakciót elsősorban a színséma kérdése váltott ki.
A korábbi írásban félig viccesen említettem, hogy az első közbeszerzésen a Stadler járműveinek nagy ellenfeleként megismert, akkor vesztes Talent motorvonatok is pirosak. A Bombardier termékeiből tíz ugyanis később mégis utat talált a nagyobbik magyar vasúthoz.
Azóta olyan hírek jutottak el azonban hozzám, hogy a dolog komoly, a Talenteknek is új, a kék-sárga-szürke színeken alapuló járműkülsőkhöz hasonló fényezést terveznek.
Ha valóban így döntenek, az még értelmezhető a hagyományhoz való alkalmazkodásként. Noha egyesek szerint a MÁV-Startnak nincs arculata, hiszen például a kék Flirtök festési terve nem nevezhető azonosnak a markáns sárgát nem az ajtókon, hanem az orron viselő korábbi mintázatokkal, mégiscsak azonos vagy hasonló színek jelennek meg.
Ez a több évtizedre, ha nem is a kezdetekre visszanyúló hagyomány valami olyasmi, hogy a dízelmozdonyok és -motorvonatok kapnak piros, vörös, narancs festést, a felsővezetékből táplálkozó járművek viszont kékalapút.
A Talentek kékítése tehát ezt a trendet követné, a logika azonban borul, hiszen úgy tudni, a 6341-es orosz gyártású motorvonatok is új, kéket is tartalmazó fényezést kapnának. Márpedig a Metrovagonmasnál készült, másfél évtizede nálunk szolgáló Uzsgyik dízelüzeműek. A vasútmániás fórumon arról beszélgettek, hogy az első orosz motorvonatot Dombóváron fogják kékre fényezni.
Sőt, a hírek szerint a színtén dízel Desirók is bekékülnek előbb-utóbb. (A Siemens most piros motorvonatait az esztergomi, a lajosmizsei vagy nyáron a Balaton északi partján haladó vonalról ismerheti a leginkább a közönség. Koncz Ákos kedves olvasónk kedvéért megemlítjük, hogy a fővárost Szekszárddal, Bajával összekötő közvetlen expresszeken is a Dezső becenevű szerelvények szolgálnak ezidőszerint.)
Arról azonban nincs hír, hogy a MÁV-csoport valamennyi vontatójárműve kékes ruhát kapna, a Bz motor- (és pót-) kocsik vagy a dízelmozdonyok tehát pirosak maradnak.