Lehet fogadásokat kötni, hogy végül Debrecenbe vagy Szegedre lehet előbb eljutni Erdély fővárosából végig autópályán.

Két román témájú autópályás hírt is közölt kedden az MTI. Az egyik szerint Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter Lucian Sova román közlekedési miniszterrel egyeztetett. Az is szerepel az anyagban, hogy 2020-ra elkészül a két ország közötti második autópálya-összeköttetés, amely az észak-erdélyi autópályát fogja összekötni az M4-es gyorsforgalmi úttal.

Nos valójában ez nem új hír, a hányatott sorsú észak-erdélyi sztrádáról, az A3-asról már két éve is azt ígérték, hogy 2020-ra fejezik be. Persze azt kell mondani, Romániában az is eredmény, ha két év alatt nem tolódik a határidő, az A3-ast először 2004-ben kezdte el építeni a Bechtel, amellyel egyben leszerződtek a teljes kivitelezésre. Később azonban szerződést bontottak az amerikai céggel.

Románia közút útépítés beszerzés Kolozsvár Erdély autópálya EU
Torda (és Kolozsvár) környékén már kész az A3-as, ide kapcsolódik majd az A10 – Fotó: Wikipedia/Brgh

 

De hasonlóan mostoha sok más szakasz sorsa is. A másik hír például az A10-es Torda-Szászsebes sztrádáról szól: „az Európai Unió 272 millió eurót (85 milliárd forint) fordít az erdélyi Torda (Turda) és Szászsebes (Sebeș) településeket összekötő mintegy 85 kilométeres autópálya építésére – jelentette be kedden az Európai Bizottság. A brüsszeli testület tájékoztatása szerint a projektre az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERDF) különítenek el pénzt. »A térség lakói ezáltal biztonságosabban és kényelmesebben utazhatnak majd. Az autópálya a régió gazdaságának fejlesztéséhez is hozzá fog járulni, pozitív hatása lesz a kereskedelemre, a turizmusra is« – hangsúlyozta Corina Crețu regionális politikáért felelős (Románia által delegált) uniós biztos.”

Persze a politikus, akár magyar, akár román jó hírekről szeret beszámolni. Szép, hogy az Unió ad pénzt a majdani építkezésre, de a korábbi ígértek szerint annak már be is kellett volna fejeződnie.

Az A10-es egyébként az összekötés lesz az észak-erdélyi és az A1-es dél-erdélyi autópálya között. Utóbbi jobban áll, mint az A3-as, vagyis előfordulhat, hogy Kolozsvárról előbb lehet majd az A10–A1–M43–M5 útvonalon Budapestre és tovább Nyugat-Európa felé végig gyorsforgalmi úton haladni, mint A3–M4–M35–M3 irányban.

Románia közút útépítés beszerzés Kolozsvár Erdély autópálya EU
A tervezett román gyorsforgalmiút-hálózat – Wikipedia/Jozs

Az A3-as Magyarországon az M4-es sztrádához fog csatlakozni, de arról majd Berettyóújfalunál az M35-ösre kell áttérnie annak, aki a leggyorsabban, autópályán (bár kerülővel) akar haladni. (Persze egyszer majd az M4-es is gyorsforgalmi út – autóút – lesz, legalábbis nagyrészt, Törökszentmiklóstól Budapestig.) Az M4–M35 ezen szakasza (Debrecen és a határ között) már épül, bár az EU magyarázatot kért a sztrádaszakaszok árára és szükségességére. A kifogások között azt is felhozták, hogy román oldalon nem halad a sztrádaépítés, így a semmiben fog végződni a magyar út.

Visszatérve a magyar-román közlekedési találkozóra, a miniszterek abban is megállapodtak, hogy „a jelenleg csak hétvégén nyitva tartó tíz kisforgalmú határátkelési pont közül kettő hamarosan állandóan nyitva lesz.” Kis eredmény, de konkrét. Ennél már csak az lenne egyszerűbb, ha Romániát végre beengednék a schengeni zónába.