vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-StartA Stadler piros motorvonatait kékre festik a MÁV-csoportnál. Ennél is fontosabb, hogy konnektorokat, sőt USB-csatlakozókat is kapnak.

Az elmúlt évtizedben több közbeszerzéssel vásárolt a MÁV illetve a MÁV-Start összesen 123 négyrészes Flirtöt. Akiknek fontos ez a kérdés, már az első hatvan jármű vásárlásakor kifogásolták, hogy pirosra festve érkeztek.

A MÁV-os sztenderdek szerint ugyanis a dízelmozdonyok és -motorvonatok kaptak olyasmi festést, amilyet a nagyközönség pirosnak dekódol (a vasutasok némelykor a vörös, más esetekben a narancs megjelöléshez ragaszkodnak).

vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-Start
Információonk szerint a pipacsok pirosak maradnak

 

A villamos energiával működő vontatójárműveknek ellenben kék alapú, sárgával, szürkével kiegészített színterv dukál – mondták. A 61. példánytól, 2014 őszétől a Flirtök is az ebből a hagyományból levezethető színeket kaptak, bár természetesen a saját korát formavilágában is követő szerelvényekre alkalmazva. A korábban láthatósági szempontok miatt az orr-részre kerülő sárga például az ajtókon jelent meg.

Nekem személy szerint mindkét fényezés tetszik, úgyhogy engem itt nem zavar az egységesség hiánya, én biztos nem pazarolnék kék festéket, legfeljebb akkor szinezném át a piros vonatokat, ha egyébként is festeni kell őket.

vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-Start
A hatvanadiknál fiatalabb Flirtöknél már nem a Stadler végzi a napi karbantartást Pusztaszabolcson, hanem a MÁV-Start Istvántelken, persze a Stadler felügyeletével

Az illetékesek másként döntöttek, annak pedig mindenképp örülni lehet, hogy nem egyszerűen kékítést terveznek, hanem flottaegységesítés címén másban is a kékekhez igazítják a pirosakat. A közbeszerzést még ki sem írták, így a Fonódó kérdésére a MÁV nem tudott végleges határidőt mondani, sőt a pontos műszaki tartalmat sem alakították még ki.

Annyit viszont leszögeztek, hogy a „régebbi, piros Flirtök átalakítása alapvetően az új beszerzésű járművek külső és belső műszaki tartalmához igazodik.” Ebbe beletartozik a 230 voltos hálózati csatlakozók kialakítása is.

vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-Start
A piros szín sokáig – már a kocsitestek szolnoki gyártásától kezdve – összefort a Flirtökkel

A hazai vasutak egyik legjobb törekvése az utóbbi években, hogy az új vagy felújított járművekbe kerüljönek konnektorok is. Ugyanilyen fontos lenne ügyelni erre az állomásépületeknél is, Kaposváron például ez sajnos nem sikerült.

Sőt, a MÁV azt írja, hogy USB-portok is lesznek az átalakításon áteső, idősebb Flirtökben. A mobiltelefonok és tabletek töltését tápegység nélkül, pusztán egy megfelelő kábellel lehetővé tévő csatlakozók beépítését először az emeletes motorvonatok vásárlására kiírt tenderen írták elő. Egyébként azt is a Stadler nyerte meg.

vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-Start
A legfontosabb változás a hálózati csatlakozók léte

Az újabb Flirtök – a színen kívül – alapvetően ismerősek lehettek az utasoknak az első perctől, de azért néhány dologban eltértek az elődöktől.

A konnektorokról már esett szó, kis mértékben az üléselrendezésen is módosítottak, szelektív kukákat és utastájékoztató monitorokat is elhelyeztek. Vasúti szempontból fontos, hogy a kékekbe már helyből beépítették az európai biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS szükséges berendezéseit. A piros szerelvényekbe azonban ezeket nem a flottaegységesítés keretében szerelik be, ezek a munkák már megkezdődtek, sőt rövidesen be is fejeződnek.

vasút Stadler Flirt beszerzés dizájn MÁV MÁV-Start
A tiritarka halberstadti flottát már bekékítették, ugyanez vár a piros Flirtökre

A világért se adnék tippeket, csak tényként jegyzem meg, hogy a MÁV-Start ugyancsak drót alatt szolgáló Talentjei is pirosak.