Bizonyos szakaszon fizetős lesz a jelenlegi 4-es főút, hiszen rajta épül ki az autóút, így matricamentesen csak Cegléd, Abony, Albertirsa, Ceglédbercel belterületén át lehet majd autózni. Az is igaz azonban, a megyei matrica nem drága, így talán csak kevesek sóherkodják magukat a házak közé, amikor mehetnének 110-zel is.

A Budapest és Szolnok közötti M4-esnek lesz egy specialitása, amivel eltér a manapság Magyarországon készülő gyorsforgalmi utaktól. Egy része (Albertirsától Pest és Szolnok megye határáig) ugyanis a jelenleg 4-esként ismert főút nyomvonalán, annak bővítésével jön létre.

Erre persze az ad lehetőséget, hogy ezt az irányt már a hetvenes évek óta (!) úgy fejlesztik, hogy a főút új, a településeket elkerülő szakaszait olyan módon tervezik és építik, hogy a majdani gyorsforgalmi út részei lehessenek.

közút útépítés autóút M4 matrica tarifa beszerzés nif nfm
Ahogy a NIF fotóján látható, a meglévő fóút szélesítésével készül az autóút

 

A lényeg azonban az, hogy ami ma a személyautóknak díjmentes 4-es főút, annak egy szakasza 2019-ben, egy másik része pedig a tervek szerint 2021-ben már autóút lesz.

Mégpedig fizetős, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azt írta a Fonódó kérdésére, hogy nem tesznek kivételt: „Egy újonnan megépült gyorsforgalmi szakasz akkor válhat díjkötelessé a személygépkocsik számára, ha közvetlen összeköttetésben van a hazai sztrádahálózat már meglévő elemeivel. Az M4 esetében tehát egy új szakasz használatáért akkor kell fizetni az e-matricás rendszerben, ha az M0 csomóponttól addig végig gyorsforgalmi úton lehet elautózni. A díjköteles autóút mellett az ingyenes alternatívát a jelenlegi 4./40./400. sz. (a jövőben vélhetően ismét egységesen 4. sz.) főút jelenti majd.”

Vagyis aki nem akar a matricára költeni, az a településeken átmenő egykori 4-esre mehet. Ez bizonyára megnöveli az itteni terhelést, ahogy ezt a Fonódó korábbi írására reagáló kommentelő írta. Ceglédre például olyan átmenőforgalmat hoz majd vissza, amitől már 1974-ben elbúcsúztak. Annak a másik kommentelőnek is igaza van, aki szerint ez az átterelődés nem lesz jelentős, hiszen a megyei matricák bevezetése óta a csak egy-egy szakaszt rendszeresen használók viszonylag olcsón megúszhatják. „Évi 5000 Ft, két megyére 10.000 Ft egy egész évre Komoly összeg, … aki ezt nem tudja kifizetni, menjen gyalog.” – írta.

közút útépítés autóút M4 matrica tarifa beszerzés nif nfm
A NIF térképe. A 405-ös út torkolatától kezdődik az a szakasz, ahol a mai 4-es lesz az M4

Hasonló logikára épül az NFM hivatalos válasza is: „A várhatóan elsőként elkészülő, Üllőig tartó szakasz esetében a Monor vagy Cegléd felől érkező gépjárművezetők egy része még valóban úgy vélheti, hogy egy viszonylag rövid gyorsforgalmi szakasz nem jelent érezhető különbséget az eljutási időben, így ők a régi főúton maradhatnak. E helyzet azonban gyökeresen megváltozik a további szakaszok átadásával, amikor már egy összefüggő, 70-100 km hosszú autóút kínál majd gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb eljutási lehetőséget a főváros irányába.

Az agglomerációban élők nagy része vélhetően már ma is rendelkezik Pest megyei matricával, amivel nemcsak a kb. 70 kilométerre fekvő Cegléd, hanem akár a mintegy 100 kilométerre található Szolnok is elérhető lesz. Nem tűnik nagyon valószínűnek, hogy a megyei matrica rendkívül kedvező árának megtakarítása érdekében autósok tömegesen maradnának a főúton, vállalva ezzel a lassabb, körülményesebb eljutást is. A főút használata inkább csak rövidebb távokon, a közeli települések közötti forgalomban lehet célszerű.”