vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia

A MÁV-nál úgy számolnak, tíz év múlva már nem járnak a csehszlovák motorvonatok. Azért addig még klíma kerül beléjük.

 

Sok pesti ember nem is találkozik a Bz típusjelű dízel motorkocsikkal és a hozzájuk tartozó pótkocsikkal, bár volt idő, amikor rendszeresen megfordultak a fővárosi pályaudvarokon is. A nem villamosított mellékvonalakon viszont a 70-es évektől meghatározóakká váltak, azok jelenleg is.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Harmadosztályú mellékvonali szabványépület és szóló Bz – jellegzetes kép 

Mintegy véletlenül tudtam meg a MÁV-tól, hogy úgy tervezik, 2027-ben már egyetlen Buzenyka sem szolgál majd a vonalaikon. Azt kérdeztem ugyanis, milyen típusú járművek kapják meg az új, kékalapúnak nevezhető színtervet azok közül, amnelyek most vérnarancs (piros) fényezésűek.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Bz és Ikarus az azóta bezárt rudabányai vonal végállomásán

Így szólt a válasz: „Egységes külső megjelenést azok a járművek kapnak, amelyeket a vasúttársaság tíz évnél tovább kíván forgalomban tartani, ilyenek például az orosz motorvonatok.”

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A korábbi típuskép kondorosi változata

Később a csehszlovák járművekről is írtak, de az átfestés emlegetése nélkül: „A Bz motorvonatok megújulása során légkondícionáló berendezést építenek be, mind az utastérbe, mind pedig a vezetőfülkébe, ezzel is növelve a mellékvonali szolgáltatás színvonalat, és természetesen a mozdonyvezetők komfortérzetét.”

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Két motorkocsiból és négy mellékből maximum hatrészes szerelvényt lehet kiállítani

Nincs szó új külsőről, tehát tíz év múlva már nem akarják forgalomban tartani őket. Persze mindjárt felmerül a kérdés, hogy mi fogja pótolni ezeket a kéttengelyes piros igáslovakat.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A Bz-k nem lesznek kékek

Az esztergomi vasút már folyó és a Budapest-Lajosmizse vonal esetleg bekövetkező villamosítása után felszabadulhatnak a MÁV-csoport egyetlen igazán korszerű dízel motorvonattípusának tekinthető Desirók, és ha a terveknek megfelelően villamosítják a Balaton északi partján futó vasútvonalat, ott sem kell őket bevetni nyáron.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Mezőhegyesi kereszt, átszállás mindenhonnan mindenhova, Bz-ről Bz-re

Néhány további villamosítás (például Sátoraljaújhely felé) némileg tovább csökkentheti a Bz-szükségletet, összességében azonban korántsem oldja meg a problémát.

Ötletként fölmerült már használt osztrák Jenbacher motorkocsik megvétele, de újabban a politikai akarat a saját gyártásról szól. A kormány lagújjabb cselekvési terve az IC+ kocsik; a fővárosi HÉV, a kisföldalatti, és a fogas járművei mellett a mellékvonali dízelvonatok gyártásával kívánja újrateremteni a magyar vasútijármű-ipart.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A rácsos ablakokról börtönbézének nevezett poggyászteres pótkocsikat állították le először

Azt is tudni lehet, hogy a fejlesztés alapjának a MÁV szolnoki járműjavítójában elkészült, a sínek és a pálya vizsgálatára szolgáló felépítményvizsgáló mérővonatot szánják.

Egy teljesen új jármű kifejlesztése, megtervezése, engedélyeztetése és sorozatgyártása az ilyesmivel azelőtt nem foglalkozó üzemeknek még a legjobb esetben is hosszú-hosszú évekbe telik, ahogy ezt az IC+ példája is mutatja. Pedig abban motor és hajtás nincs is.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A klasszik szerelvény mögött egy InterPici

A nem túl jó pályákon jellegzetesen pattogó, rövid Bz-k tehát még jó ideig velünk maradnak. Az utasok számára a régebbi motorvonatok, pláne a gőzmozdonnyal vontatott öreg kocsik után annak idején mindenképp színvonalemelkedést hoztak, még akkor is, ha a korszerűségük furcsán korszerűtlen volt: a morvasziléziai Vagónka Studénka az akkor már szinte kizárólagosan elterjedt négytengelyes személyvagonok után azért lépett vissza a kéttengelyesekhez (de úgy, hogy egytengelyes forgóvázak kerültek a járművek alá), hogy minél könnyebb legyen az egyszerű felépítésű kocsi, amely akár egy sínen guruló autóbusznak is tekinthető.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Gyermekrajz a vonalbezárások idejéből. Valójában csak két tengelyük van

Az 1977-től 1986-ig Magyarországra érkező 203 Bzmot motorkocsi, a hozzá való 280 Bzx pótkocsi és 100 BDzx poggyászteres kocsi üzemeltetési szempontból is egyszerűsítést hozott. A motorkocsik mindkét végén volt vezetőfülke, így egyszerűen visszaindulhattak a végállomástól, és ugyanez az előnyük megvolt a Bz-szerelvényeknek is, ha ügyesen állították össze őket, azaz mindkét végükre jutott motor. Egy Bz két pótkocsit bírt el, a leghosszabb Anakonda-Bz hatkocsis lehetett: két motorkocsi és négy mellék.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Az IP jelentett szolgáltatást és járművet is

A magyarok elégedetlenek voltak a cseh járművek Škoda motorjával és Praga váltójával, így már a 80-as években nekiestek ezek lecserélésének. A következő évtizedben már némileg az utaskényelmet is növelték, az egy sorban 3+2-es, spártai üléseket csak valamivel nagyobb egyéni teret engedő, fejtámlás, 2+2-es páholyokra cserélték.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Nem korszerű, de az eredetinél kényelmesebb ülések

Érdekes kísérlet volt az IP. A MÁV-nak az Árpád gyorsmotorvonat utáni első és az amúgy osztrák RailJetig egyben utolsó olyan innovációja, amikor egy szolgáltatási kategóriát gyakorlatilag egy az egyben megfeleltettek egy járműtípusnak.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Egy régebbi piros, és egy új flottafestést viselő cseh motorkocsi

A különdíjas, helybiztosításos, a nagy-IC-re ráhordó, emelt színvonalú szolgáltatás 1998-ban indult a kissé bugyutának tartott, először csak munkanévként használt, de aztán a végleges termékre is ráragadt InterPici néven.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
InterPici-belső

Ehhez Bz motorokat és pótokat alakítottak át, úgy, hogy utóbbi vezérlőkocsi lett, azaz vezetőállást kapott. Vastagabban párnázott, a távolsági buszokéra emlékeztető ülések és klíma próbálta megszolgálni a felárat.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Az egyetlen magyar „ikerbézé” Csornán

Mai és már tegnapi szemmel nézve a Bz erősen korszerűtlen. Nem elég komfortos ülések, magas padlószint, a klíma hiánya, és az átjárhatatlan kocsiterek. Utóbbi tulajdonság megnehezíti az utasok és a jegyvizsgálók életét, és megkönnyíti a rongálókét és a bliccelőkét.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A Szombathelyen készült csatolt motorkocsi

A típusból csak hazája és Magyarország vásárolt. Csehszlovákia szétesésével háromra nőtt a használó államok száma. (Itt jegyezzük meg, a cseh és szlovák járművek elvileg nem nevezhetők Bz-nek, hiszen ott nem kapták meg ezt a jelet, de nekünk egyszerűbb kiterjeszteni az elnevezést.)

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Magyar és szlovák Komáromban

A fent említett hiányosságok mindhárom országban kitermelték a korszerűsítési szándékot. Sőt, figyelembe véve a mellékvonalak csökkenő utasszámait, vagyis azt, hogy a legtöbb esetben ma már elegendő két Bz-nyi kapacitás, az sem meglepő, hogy mindenhol hasonló tervek születtek. Azt se lehet persze kizárni, hogy a szomszédok merítettek is egymás ötleteiből.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A magaspadlós csuklós szlovák

Elgondolkoztató, és számunkra cseppet sem hízelgő azt is megnézni, mi lett az eredmény! Mindhárom országban arra jutottak, hogy két kocsit kell egybenyitni, hogy meglegyen az átjárható tér. Célszerűen egy motorkocsit és egy pótkocsit, de a motor „belső” végére nem kell vezetőfülke, a pótos külső végére viszont kell. Klímát és kényelmesebb üléseket beszerelni nem nagy ügy.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Regionova Prága fölött

A szomorú, hogy a magyar program a nem teljesen precízen iker-Bz-nek nevezett szerelvény első példányának elkészülésével le is állt 2005-ben, pedig a szombathelyi járműjavítónak az akkori vezérigazgató újságírók előtt ígérte meg 30 motorvonat megrendelését.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Cserélt, de 3+2-es elrendezés egy szlovák Buzenykában

Egy motorkocsit és az akkor már fölösleges – rácsos ablakairól börtönbézének becézett –poggyászteres kocsik egyikét újjították föl és építették össze egy csuklóval.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A részben alacsonypadlós cseh járművek jellegzetes fényezést is kaptak

A szlovákok hasonló ikerkocsijából viszont 44 készült, és ezzel még nincs vége. De nézzük előbb a cseheket! Ők ugyanis a kétezres évek közepén már az akadálymentesítést is megoldották.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A szlovák „iker” belseje

A Regionova nevű átjárható szerelvények mellékocsijának középső része alacsonypadlós, kerekesszékes mosdó is került bele, de gondoltak a babakocsikra, kerékpárokra is.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A kétrészes Regionova jellegrajza – www.strojvedouciplzen.cz

Az utólag „belógatott” alacsonyabb rész bumfordiságát mérséklő, speciális zöld-sárga színtervet is kapó Regionovákból 211 kétrészes készült, sőt 26 háromrészest is gyártottak. Utóbbiban a középső pótkocsit két motor veszi körbe.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A Regionova különleges elrendezése a pótkocsiban

A cseheknél már 2012-ben be is fejezték a Regionova-programot. A saját „Bz”-iket azonban azóta sem hagyják békén, a legújabb rekonstrukció legfőbb újdonsága, hogy lehúzható ablakok kerülnek a járműbe. (Eddig ilyen csak a mellékkocsik végén, a peronon volt.)

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
A csehek kihozták a maximumot a „Bz”-kből

Ígértük, hogy visszatérünk Szlovákiára is, néhány éve a zólyomi járműjavító is elkezdte kifejleszteni a saját, részben alacsonypadlós kapcsolt motorkocsiját. Így már a szlovákoknak is van saját „Regionovájuk”.

vasút Bz MÁV MÁV-Start dizájn Szlovákia Csehország Csehszlovákia
Cseh belső sok, puritán üléssel