A BKV eleve úgy tervezte, hogy a 30 új „Ikarus Egyedi” csuklóst csak a pótlás második felében veszik igénybe.

Kérdeztem a BKV-t arról a 30 csuklósról, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. a tervek szerint nekik fog gyártani, miután a Volánbusz 180 járműves tenderének hatodát egy speciális konstrukcióban átengedi a fővárosi közlekedési szolgáltatónak. Mint emlékezetes, ez az a 180 busz, amelyek a közbeszerzési tender határidejének lejártakor még sehogy sem állt, de a cég piszok nagy szerencsérjére az utolsó pillanatban megjelent egy kormányrendelet, amelyre hivatkozva jókora kötbér helyett jókora haladékot kaptak.

Nos, a BKV először azt mondta, hogy nincs itt semmilyen szerződés, nem tudnak tájékoztatni. Visszakérdeztem, hogy ha szerződés nincs is, de az EU-s tenderértesítőn megjelent hirdetmény mégis csak egy jogilag is releváns dokumentum. Erre már részletes választ adtak, amelyet itt most teljes egészében, csupán a helyesírási hibákat és az Ikarus nevét kijavítva közlök. (A számozott kérdések származnak tőlem.)

Mint ismeretes a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. között uniós, nyílt közbeszerzési eljárásban adásvételi szerződés jött létre 180 db Modulo M168 típusú csuklós autóbusz leszállításra. A budapesti M3 metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges felszíni metrópótlás megvalósítása érdekében a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. közösen kialakított egy együttműködési megállapodást, mely többek között kiterjed a járműfenntartói és a járművezetői humánerőforrások optimálására, a járművezetőkre vonatkozó premizálási rendszerek egységesítésének vizsgálata, az M3-as rekonstrukció kapcsán a Volánbusz elővárosi-városi viszonylatait érintő forgalomszervezési intézkedésekkel kapcsolatos információk megosztására is. Ezen közszolgáltatói együttműködési megállapodás külön melléklete szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re változatlan feltételekkel. A Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. részéről a közszolgáltatói együttműködési megállapodás aláírásra került, hatálybalépéséhez azonban a megállapodás külön mellékletének az Ikarusz Egyedi Kft. általi aláírása is szükséges.

1. Mikor, miért változott a koncepció?

Nem változott a koncepció, hiszen most is azon dolgozunk, hogy saját erőből oldjuk meg a 3-as metró buszpótlását. Soha nem volt a koncepciónk része, hogy maradéktalanul, csak a meglévő járműállomány felhasználásával és változatlan járműparkkal szolgáljuk ki a rekonstrukció során felmerülő autóbuszigényeket. Ezt támasztja alá a közgyűlési döntés is, melynek értelmében a járműpótlást a „BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával tegye meg.”

2. A meghosszabbított határidő a szerződésben bőven távolabbi, mint a metrópótlás kezdete. Ez nem okoz gondot? Ha később áll munkába a 30 busz, akkor nélkülük is megoldható a pótlás? De akkor miért kell mégis ez a 30 busz? Amikor megérkeznek, akkor régebbi buszokat lehet leállítani, ez a vásárlás értelme?

Az eredeti koncepcióban eleve két ütemben szerepelt a szükséges autóbusz-darabszám biztosítása. A 30 db autóbusz tervezetten a második ütemben válhat szükségessé a pótlás biztosításához, így a megjelölt határidő megfelelő.

3. Ezeket a buszokat a BKV-nál szerelik össze, vagy készen kapják?

Az együttműködési megállapodás szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re, változatlan feltételekkel. Ennek értelmében a BKV Zrt. kész járműveket vásárolhat.

metró 3-as metró gyorsvasút pótlás busz közút Budapest buszgyártás BKV
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence