Mér’ mér a mérővillamos?

0

Azért, mert jogszabály kötelezi erre a közlekedési cégeket. Vagyis egy pár éve gépi méréseket is kell végezni Budapest villamoshálózatán. Eddig kölcsönjárműveket vett igénybe a cég, korábban pedig kisebb, kézi berendezésekkel vizsgálták a pályát. Most azonban úgy ítélték meg, a folyamatosan fejlesztett mérővillamos már van olyan állapotban, hogy bemutassák a szaksajtónak, bár még nagy üres helyek vannak benne, ahová később további berendezések kerülhetnek.

Hogy a vasúti pályák különböző paramétereit, hibáit egy rajtuk haladó járműből mérjék, rögzítsék, nem új gondolat, a MÁV-nál például régóta gyakorlat ez, maguk is fejlesztettek mérővonatot. A mérővillamosnál azonban máshol van a hangsúly, derült ki Gyerkó József villamosinfrastruktúra-főmérnök és Baranyai Brigitta infrastruktúra-mérnök előadásaiból a csütörtöki bemutatón.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A villamos legfontosabb része a gyorsulásmérők mérési eredményeit mutató munkahely

Míg a nagyvasútnál kiemelten fontos a sín anyagának anyagtechnológiai vizsgálata, a felületi és belső elváltozások minél korábbi felfedezése, a BKV mérővillámosánál ez a vizsgálati terület csak a távolabbi tervekben szerepel. Amit jelenleg tud a különleges villamos, az a jármű haladás során tapasztalható mozgásának mérése, kijelzése, rögzítése. A villamosba hét gyorsulásmérőt építettek forgóvázra és a karosszériára. Ezek mindegyike mindhárom dimenzióban külön-külön szolgáltat adatot.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A vezetőállás alig különbözik egy forgalmi kocsiétól. A lényeg a sebességmérő: 25 km/h-n (de legalábbis 20 és 30 között) kell tartani

A kidolgozott állapotfelmérési módszer célja nem a milliméterpontos pályageometria meghatározása, hanem azoknak a hibahelyeknek a beazonosítása, súlyosságuk belövése, amelyek a pálya-jármű rendszer többletmozgásait okozzák. Hiszen éppen ezek a káros mozgások jelentik a bajt, rongálják a járműveket és a pályát, csökkentik az utazás komfortját.

A Metalelektro Méréstechnika Kft. által fejlesztett szoftver valós időben kirajzolja és tárolja is a gyorsulásmérőkről kábelen érkező jeleket. (Külön-külön a két sínszálra.) Közben videofelvétel is készül a pályáról, és hogy ezt éjszaka is megtehessék (hiszen csúcsidőn kívül érdemes mérni, hogy a forgalmat ne zavarják), reflektorok is kerültek a mérővillamosra. A rendszer GPS-szel határozza meg a jármű helyét, és bizonyos pontokat (mondjuk megállókat) be is tud jelölni.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A jármű a Deák téren

A mérővillamos által kimutatható lokális hibák listáját azért is másolom ide, mert csodálatos szakkifejezések találhatók benne:

  • Intenzíven kivölgyelődött sínhegesztés
  • Elverődött, megsüllyedt sínillesztések
  • Elverődött keresztezési csúcsok a kitérőknél
  • Korhadt aljon rögzített kitérők elverődött keresztezési részei
  • Hullámos kopás
  • Vízzsák
  • Fekszinthiba
  • A kerék nem a sínen, hanem az aszfalt szélén fut
  • Zúzottkő ágyazatú, faaljas-íves vágány keresztmozgása a sínvándorlás és a járműterhelés miatt
  • Zúzottkő ágyazatú vágányban hiányos oldalirányú megtámasztás ívben
  • Ív előtti útátjáró okozta oldallökés (instabil futást eredményez)
  • Megsüllyedt/kiemelkedő burkolat és növényzet a sínszál mellett
  • Szakaszosan oldalkopott íves vágányrész
  • Vaksüppedés szennyezett ágyazatban
  • Avult, hibásan koronázott sínillesztések
  • Sínszálak mellett repedezett burkolat
villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A gyorsulásmérők adatai – külön külön a három irányra és a két sínszálra

A mérővillamos egy közönséges, nyolctengelyes Ganz ICS volt azelőtt, az új feladathoz nagyjavításon esett át. Erre egyrészt azért volt szükség, mert le kellett vizsgáznia, másrészt a mérővillamos műszaki állapotát közel azonos szinten kell tartani, különben a romló elemek (például rugózás) meghamisítják a mérést.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
Bőven van még hely a fejlesztésekre

A narancsszínűre fényezett villamoson áramszedőt is cseréltek, a Combinók jobb mechanikai tulajdonságú áramszedője került a régi helyére. A BKV-sok legközelebbi tervei szerint idén a felsővezeték állapotmérésére tennék alkalmassá a járművet. Itt a „drót”, illetve a felsővezetéki rendszer geometriai, mechanikai és elektromos vizsgálatára egyaránt gondolni kell.

De a villamos belsejében még nagyon sok hely van, sok berendezés kerülhet idővel a járműbe.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
Elsősorban vasárnap és éjjel találkozhatunk a mérővillamossal

A mögöttünk hagyott télen a mérővillamos végigjárta Budapest teljes hálózatát, de egy mérés nem mérés. Fejleszteni kell még a diagnosztika eljárást, hogy a rendszer minél automatikusabban hívja föl a pályahibákra a szakemberek figyelmét. Be kell lőni például, hogy milyen mértékű mozgásoknál adjon riasztást a rendszer a különböző hibák esetében.

Megszűnik a metró alatti aluljáró a Forgách utcánál

0

A 3-as metró rekonstrukciója után már nem lehet átmenni a sínek alatt a Forgách utcai megállónál. A Gyöngyösi utcánál viszont megmarad a hasonló lehetőség.

A BKV megerősítette a Fonódónak, amit az építkezésre bekukkantva látni is lehet, a fővárosi kék metró északi szakaszának felújításakor a Forgách utcai megállónál elzárják azt az aluljárót, amely a metrópálya alatt vezetett át. Az újra megnyíló állomásnál tehát majd nem lehet átmenni (részben mozgólépcső segítségével) a Váci út egyik oldaláról a másikra, ehhez a felszíni gyalogátkelők valamelyikét kell majd igénybe venni.

Persze korábban sem az volt az aluljáró fő funkciója, hogy a széles út egyik oldaláról a másikra vigyen, hiszen erre egyszerűbb, lépcsőzésmentes megoldás volt eddig is a zebra, és persze nem is az, hogy az egyik peronról induló, és a másikra tartó gyalogosokat átvezesse, mert kevesen vannak ilyenek, hanem az, hogy aki a Váci út egyik oldaláról a másik oldalon lévő peronra igyekszik (vagy fordítva), az megtehesse ezt lámpára várás és a Váci út keresztezése nélkül.

A változtatás okát nem igazán sikerült megtudni a BKV-tól, azt írják, hogy "az M3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója keretében folyamatban van a metrómegálló mindkét menetirányú oldalán két-két felvonó beépítése, az akadálymentes gyalogos kapcsolat biztosítása érdekében pedig felszíni gyalogátkelő létesül."

Viszont az aluljáró nem akadálymentességi kérdés, hiszen nem volt akadálymentes.

Budapest BKV metró 3-as metró gyorsvasút közút felöljáró zebra gyalogosAndó Gergely képei

Kiírták a tendereket a 3-as metró felújításának maradékára is

0

A középső és a déli szakasz összesen tizennégy állomására két közbeszerzésben lehet jelentkezni. Az északi szakasz és a pálya már idén elkészülhet, bár az utasok csak jövőre vehetik igénybe.

A budapesti 3-as metró felújítása ősszel indult. Egyrészt az északi szakasz hat állomásának (a két újpesti, a Gyöngyösi és a Forgách utcai, Árpád híd és Dózsa György út) másrészt a teljes vonal állomások közötti pályáinak rekonstrukciója zajlik.

Tarlós István főpolgármester nemrég arról számolt be, hogy várhatóan 2018. decemberében kezdődhet el a szakasz felújított alagútjának és állomásainak műszaki átadás-átvételi eljárása. A vonal északi szakaszán az egyik oldali vágányokat és az áramvezető sínt elbontják, a másik oldali vágányon zajlanak az építkezéssel összefüggő szállítások. Elvégezték az alagúttisztítási, mosási munkákat, valamint folyamatban vannak a próbaszigetelés-javítások és kiértékelésük. Bontják a régi tűzjelző rendszert is.

metró gyorsvasút M3 Budapest Tarlós István beszerzés EU BKV 3-as metró felújítás akadálymentesítésMetrópótló a kiskörúton

Nem a járművezető a hibás a tavaly decemberi, Pillangó utcai metróbalesetért

3

Több mint egy év kellett az illetékes hivatalnak, hogy elkészítse jelentését. Ez sokak szerint felháborítóan hosszú idő, én viszont nem ítélkeznék ebben a kérdésben. Egy biztos: bárki megnézheti, hogy elég alaposan vizsgálódtak-e, minden szükséges körülményt figyelembe vettek-e.

A 2016. december 5-i fővárosi metróbalesetben két utas súlyos, 14 könnyebb sérüléseket szenvedett. A megállóban várakozó Alstom-szerelvénybe belecsúszott egy másik.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) arra jutott, hogy a baleset bekövetkeztében több tényező is szerepet játszott. Ezek között az egyik, hogy a járművezetőnek nem volt kellő rutinja a túlnyomórészt alkalmazott automatikus közlekedéstől eltérő kézi vezetésben, így valamivel kevésbé csökkentette a sebességet, mint például társai ugyanezen körülmények között.

Minthogy azonban a járművezető minden szabályt betartott, így a megengedett sebességre vonatkozót is, és mert nem ő tehet róla, hogy nem szerzett elegendő rutint a speciális körülmények közötti vezetésben, a KBSZ nem állapítja meg a felelősségét.

metró gyorsvasút BKV baleset NFM KBSZAz összütközött szerelvények a KBSZ jelentésében szereplő felvételen

A metrópótló buszok nem érnek ide a metrópótlás elejére

0

A BKV eleve úgy tervezte, hogy a 30 új "Ikarus Egyedi" csuklóst csak a pótlás második felében veszik igénybe.

«
1234
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek