Mégis metrópótlásra fogják használni az eredetileg metrópótlásra szánt buszokat

0

Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.

Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.

Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.

A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.

Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.

Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.

Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
A VEKE fotója az egyik buszembióról

Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.

A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.

A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.

Megvan a pénz az új Duna-híd előkészítésére

0

A kormány döntött a budapesti kötöttpályás közlekedési projektek előkészítésének finanszírozásáról a központi költségvetésből: a Déli összekötő vasúti híd és a kapcsolódó pesti megállók, HÉV-ek és a kisföldalatti fejlesztése van napirenden.

A Magyar Közlöny legfrissebb számában közzétett kormányhatározat szerint 1,7 milliárd forintot a 2017. évi, 4,4 milliárd forintot a 2018. évi központi költségvetésből fordítanak a kulcsfontosságú budapesti kötöttpályás közlekedési beruházások előkészítésére, az engedélyezési tervek elkészítésére.

Budapest NFM NIF híd vasút HÉV gyorsvasút beszerzés építés villamos metró 1-es metró Mfav
A Ferencvárosi pályaudvar. Ahova messzire látunk, oda épülne egy megállóhely az utasoknak (M3-as metró), a hátunk mögött egy másik a Duna közelében, és egy kicsit még távolabb harmadik vágánnyal bővülne a híd

A kormány feladatul adta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy gondoskodjon a projektek építési engedélyezési tervdokumentációjának elkészítéséről a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., a MÁV és a fővárosi önkormányzat bevonásával.

A kormányhatározat mellékletében szerepel a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútvonal közötti háromvágányú kapcsolat, a Danubius és Népliget-Fradiváros elővárosi megállók kialakítása, a déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése, a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonal-korrekciója, a ráckevei HÉV fővárosi villamoshálózatba integrálása, a földalatti rekonstrukciója és járműbeszerzése, a gödöllői és a csömöri HÉV vonalak felújítása projektek engedélyezési terveinek elkészítése. (MTI)

Aláírták az M3-as metró felújítási szerződéseit

0

Tarlós István főpolgármester jelenlétében ma a Városházán aláírták az M3-as metró felújításáról – az északi szakasz állomásainak rekonstrukciójáról, valamint az alagúti munkák elvégzéséről – szóló szerződéseket.

Elérkeztünk ehhez a naphoz is. Úgy látom, egy bizonyos kör (ideérte a sajtó egy bizonyos körét is) a megbetegedés határán áll attól, hogy elkezdődik a munka, igaz ez egyébként az árvízvédelemre is – mondta az aláírást megelőzően újságírók előtt a főpolgármester. Olyan írások láttak napvilágot az utóbbi egy-két hétben, amelyek kétségbeesett ostobaságok, például az, hogy elkezdik a munkát, de nincs is rá pénz – fogalmazott. A főpolgármester hangsúlyozta: a kormánnyal réges-rég hatályos az a támogatási szerződés, amellyel a kabinet biztosítja a 137,5 milliárd forintot, még abban az esetben is, ha az Unió nem adna támogatást. Rámutatott, hogy a munkálatok megkezdése nem ahhoz kötött, hogy az alagutat „szétverték-e” már, ez egy nehéz, összetett mélyépítési munka, amelynek vannak felszíni fázisai is. A szerződés aláírása után napokon belül a kivitelezési munkák elkezdődhetnek – emelte ki. Felesleges olyan képeket mutatni, hogy az alagútban még mindig nem dolgoznak, ez nem egy egy munkafázisú feladat, egy atomreaktornál sem a reaktormag beszerelése az egyetlen feladat – jegyezte meg.

A Nyugati téri, a metrófelújítás előkészítéséhez kapcsolódó forgalomkorlátozásokról azt mondta: eddig az volt a baj, hogy nem kezdik el a 3-as metrót felújítani, most meg mintha az lenne a baj, hogy elkezdik. „Egy ekkora munkát egy ekkora városban úgy, hogy a felszíni közlekedéssel történő kiváltás megtörténjen, nem lehet észrevétlenül elvégezni. Fel vagyunk készülve rá, hogy most hetekig arról fog menni a hisztéria, hogy milyen problémák vannak a Nyugati téren, és hogy nem lehet közlekedni a városban. Lehet választani: vagy felújítjuk a metrót, és akkor ezt el kell viselni – elnézést kérünk a budapestiektől ezért -, de ez a munka ezzel jár, vagy pedig nem lesz felújítva a metró” – fogalmazott.

Tarlós István kitért arra is: önerőből is biztosítják a pótlóbuszokat, lesz elég busz az északi szakasz munkálataihoz. Sokszor elmondtuk ezt, mégis van, aki toporzékolva újra és újra leírja az ellenkezőjét.

A középső és a déli szakaszra nem voltak alátámaszthatók a beérkezett ajánlatok, ezekre ezért új tenderek lesznek – mondta a főpolgármester. Kiemelte, hogy a munka műszaki szükségszerűségből csak szakaszosan kezdhető el, hiszen, ha egyszerre újítanák fel a teljes vonalat, annak „csuklósbusz-áradat” lenne az ára, a keresztirányú forgalom teljességgel megszűnne, napokon belül közlekedési káosz keletkezne az egész városban. Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy miért nem a középső szakaszon indul a munka, Tarlós István azt mondta: nem az van a legrosszabb állapotban, és nem az a legveszélyesebb szakasz, hanem havaria helyzetben onnan a legnehezebb a mentés. Ha most nem fogunk neki a munkának, hanem megvárjuk, míg a déli és a középső szakasz tenderein megfelelő ajánlatok érkeznek, éppen annyi időt veszítenénk el, amennyit az északi szakasz felújítása igényel – indokolta, miért az északi résszel kezdenek.

metró gyorsvasút közút busz Budapest 3-as metró pótlás felújítás Tarlós István
Tarlós István főpolgármester érkezik a 3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó vállalkozási szerződés aláírásán a Főpolgármesteri Hivatalban szeptember 4-én. Balra az aláírók, Völgyesi Zsolt Károly, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője és Horváth Róbert, a kft. műszaki igazgató, valamint Márkus György és Fövényi Gábor, a Starabag Építőipari Zrt. igazgatóságának tagjai. A szerződés a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozik. – MTI Fotó: Kovács Tamás

A mai szerződéskötésekkel az északi vonalszakasz állomásainak a felújítása, valamint a metróvonal vágányépítési, alagúti munkái, a biztosítóberendezés felújítása és a központi diszpécserrendszer korszerűsítése megkezdődhet. „E munkák megkezdése elé már nem lehet akadályt gördíteni” – hangsúlyozta. Az északi szakaszon a BKV a megrendelő és kötelezettségvállaló, a vállalkozó a Strabag Építőipari Zrt., a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint. A teljesítési határidő 2018. október 31., a forgalombahelyezés határideje november 30., valamennyi munka végső átadási határideje 2018. december 31.

A vágányépítési, alagúti munkák, biztosítóberendezések és központi diszpécserrendszer korszerűsítése esetében a megrendelő, kötelezettségvállaló szintén a BKV, a vállalkozó pedig a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. A szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a műszaki átadás megkezdése 2020. július 24., valamennyi munka végső átadása határideje 2020. augusztus 24. (ez a teljes, 17,1 km-es vonalszakaszra vonatkozik).

Tarlós István úgy fogalmazott: „fel vagyunk rá készülve, hogy itt is lesz olyan kommunikáció, mint a Széll Kálmán téren, igaz, hogy megcsináltuk, de kiszáradt három fa. Mindegy mi az, de írjanak valami rosszat.”

A vonal akadálymentesítéséről szólva a főpolgármester nyomatékosította: az nem a Fővároson múlt, „én örülnék a legjobban, ha mindenütt a legmagasabb szintű akadálymentesítésre képesek lennénk, de annyit csinálunk meg, amennyi forrásunk erre van”. Tarlós István hangsúlyozta: a lehetőségük, mozgásterük végső határáig el fognak menni az akadálymentesítés érdekében. Felhívta a figyelmet, a kérdés az, ha nem lesz teljes körű az akadálymentesítés, akkor mondjanak le a 3-as metró felújításáról?

Az északi szakasz felújítása a következő állomásokat érinti: Dózsa György út, Árpád híd, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-városkapu és Újpest-Központ. Négy állomáson lift épül, az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be – mondta a főpolgármester. Felhívta a figyelmet, hogy 100%-ban fővárosi beruházásról van szó, „a Főváros nagyon megharcolt ezért a munkáért, soha többet nem lehet azt mondani, hogy nem kezdődött el a 3-as metró felújítása” – fogalmazott.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a szerződéskötéseket követően, újságírók előtt elmondta: a metró lezárása október végén várható, ez attól függ, hogyan haladnak a munkák, és miként egyeztetnek a vállalkozóval. Hangsúlyozta: a felújításra megvan a fedezet, a másik két tender eredményétől függ, hogy mennyi lesz a rekonstrukció végleges költsége. Kitért rá, hogy a BKV meg tudja oldani a metrópótlást, ehhez megvan a szükséges számú busz és járművezető. A buszpótlási útvonalak kiépítése az északi szakaszon befejeződött, az aktuális információkról tájékoztatni fogják az utazóközönséget. Hangsúlyozta: nem lesz szükség a metrópótlás miatt valamely más vonal ritkítására. Mint mondta, nem lesz „retrómetró”, az állomások teljesen megújulnak, kicserélik a világítást is a mostani kor igényeinek megfelelően. A metróvezetőknek a felújítás idejére is munkát fognak biztosítani a BKV-n belül, nem lesznek elbocsátások – tette hozzá.

Szöveg: Főpolgármesteri Hivatal

Szenzáció: ismét társadalmi egyeztetés a BKK-nál

0

A 3-as metró északi szakaszának pótlásánál várják az utasok javaslatait.

A címet nem csak híres rosszindulatom diktálta, de a BKK-nál a 3-as metró Újpest és Lehel tér közötti szakaszának pótlására kitalált rendszer valóban nem tartalmaz túl sok kreativitást a pesti oldalon, tehát a legérdekesebb maga az a tény, hogy nem halt ki teljesen az egyeztetés, ami a cég új vezetésének hivatalba lépése óta egészen megritkult.

Alapvetően pótlóbuszok járnak majd a kieső szakasz fölött, még az alternatívaként ajánlott, a metrótól eltérő útvonalon közlekedő járatok sűrítéséről sincs szó a legtöbb esetben. (De a 30-as, 30A busznál igen.)

A pesti oldalon egyetlen igazán érdemi változásként az említhető, hogy a 14-es mellett a 12-es villamos is a Lehel térre megy majd.

Budapest BKK gyorsvasút metró 3-as metró felújítás pótlás közút busz vasút villamos tarifa jegy Tarlós István Strabag BKV
A legtöbb járat változatlan marad – derül ki a BKK interaktív térképeiről

Budán jobb a helyzet, a 34-es és a 106-os buszt is meghosszabbítják Pesten a metróig.

Külön érdemes szólni a vasútról. A BKK interaktív térképe ajánlja a vonatokat, de arról nincs szó, hogy többletkapacitással készül-e a MÁV-Start, illetve hogy tarifaintézkedésekkel vagy más módon is segítenék a helyettesítést. Például azzal, hogy a délről jövő utas a jegyével fölszállhasson a Nyugatiban a vonatra, amivel Újpestre utazik. Olyan távlatos ötlet nyilván föl se merül, hogy némelyik Vác (illetve Esztergom) irányából jövő vonat a körvasúton Kőbánya-Kispestig menjen, pedig amúgy vannak hasonló tervek.

A 3-as metró tragikomikus felújítási szappanoperájában az év elején már eljutott odáig a főváros, hogy meghirdesse a pótlás első szakaszát, igaz, akkor éppen úgy tervezték, hogy a déli végeken indul a rekonstrukció és a pótlás. Ahogy akkor, most is körzetekre bontva mutatják be az érintett térség közösségi közlekedésében tervezett – mint már jeleztük csekély – változásokat. És ami a legfontosabb: várják a javaslatokat szeptember 17-ig.

Pillanatnyilag egyébként „november elejétől várhatóan egy évig” tervezik az északi szakaszon a pótlást.

Aláírták a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket hétfőn Budapesten a BKV és a Strabag Építőipari Zrt., valamint a Swietlesky Vasúttechnika Kft. képviselői. Tarlós István főpolgármester közölte: az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke nettó 24,1 milliárd forint, az alagúti munkákra vonatkozó értéke 47,8 milliárd forint. Az állomások esetében a műszaki átadás-átvétel megkezdésének határideje 2018. október 31., az alagút esetében ez a határidő 2020. július 24. (MTI)

Szeptember 2-án nyílik a legújabb metrószakasz Bécsben

0

A jövő szombattól szállít utasokat a bécsi U1-es déli toldása Oberlaa végállomásig. Az ötállomásos, 4,6 kilométeres hosszabbítás után a piros lesz a leghosszabb vonal az osztrák fővárosban.

Öt év alatt, 600 millió euróért készült el Bécsben az észak-déli metróvonal új szakasza – derül ki a város közleményéből.

metró gyorvasút Bécs Ausztria építés
Az új szakasz halványrózsaszínben az UrbanRail.net ábráján

Az így már 19,2 kilométeres U1-est 1969-ben kezdték építeni Karlsplatznál, 1973–tól az 1978-as igazi megnyitásig egymegállónyi távolságon oktató- és bemutatómeneteket tartottak csupán – írja az iho.hu közlekedési portál.

metró gyorvasút Bécs Ausztria építés
Fotó – Wiener Linien / Thomas Jantzen

A környéken több villamos és busz menetrendje és útvonala megváltozik, a 67-es villamos például rövidül.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek