Kerékpárok és több autó is parkolhat az Örsön

0

A már meglévő parkoló átépítésével megújult a fővárosban, az Örs vezér terén a P+R parkoló. A tér déli oldalán, a Fehér út mellett található autóbusz-végállomás mögötti, már meglévő P+R parkoló, valamint az attól déli irányban elhelyezkedő – korábban kihasználatlan –, terület beépítésével egy új, korszerű, 265 férőhelyes P+R parkolót alakítottak ki. A fejlesztés eredményeként 104-ről 265-re nőtt a parkolóhelyek száma.

A parkoló szilárd burkolatot kapott, megújult a közvilágítás, fákat ültettek. A várakozóhelyen belül, a metróvégállomáshoz a lehető legközelebb 40 férőhelyes, fedett B+R parkoló is létesült.

A jövőben kamerarendszerrel őrzött, kibővített P+R és B+R parkolóban hagyhatják autójukat és kerékpárjukat az ügyfelek. A parkolót díjfizetés ellenében lehet majd igénybe venni: 6 és 22 óra között alkalmanként egy vonaljegy áráért, éjjel pedig megkezdett óránként 105 forintért lehet majd parkolni.

(Főpolgármesteri Hivatal)

Érdekes építészeti részletek a felújított állomáson Karcagon

1

Az egyik legszebb régi felvételi épületnek nem ártanak a modern minták a falon, a dizájnpadok és a különleges megvilágítás. Sőt.

A hivatalos felvételeken ugye mikrofonba beszélő fejek meg az ilyenkor elmaradhatatlan szalagátvágás dominál. (De ne legyünk igazságtalanok, a MÁV fotósa ebből is jó képet tudott csinálni a három férfi politikus közé ékelődő elnökvezérigazgató-nőről meg az arany betűkkel írt trikolórszalagra törő négy arany ollóról.) Nekem most mégis az a merész mintázat a fontos, ami épp csak kikandikál ezen a fotón a vállak fölött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

A közleményben nem szerepelt, a barátnőm teljesen véletlenül találta meg az S39 Hybrid Design Manufacture Facebook-oldalán a bejegyzést, hogy Tóth Zoltán építésszel együtt ők találták ki a belső díszítést meg a kültéri padokat.

Kis kereséssel esti képek is lettek, Csizmadia Tamás rakta föl őket Ispotály nevű, Debrecent és környékét bemutató honlapjára. Ezekből látszik, hogy az állomáson a világítás is különleges (egyébként Tamásnak köze is volt hozzá, nem csak fotózta).

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

Az viszont már a MÁV-tól tudható, hogy a helyreállítás terveit a MÁV Műszaki Tervezési főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a Prím Építő Építőipari Kft. szerződött a munkálatok elvégzésére. A kivitelezés 2016 augusztusában kezdődött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A vasút saját forrásból, 310 millió forintért hozta rendbe az épületet, amelyet ezelőtt utoljára 1988-ban újítottak fel. Magát az állomást vasúttechnikai értelemben pár éve, egy másik projekt keretében már rekonstruálták.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

A karcagi felvételi épület a Tiszavidéki vasút egyik szép állomása, 1857-ben épült. Méret szerint az egykori magánvasút középkategóriás, romantikus stílusú építménye – olvasható a vasutállomások.hu-n. A második világháború utáni felújításokkor az ornamentikát, ajtó- és ablakszerkezeteket megváltoztatták, ezeket most az eredeti állapot szerint állították helyre.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épület utólagos vízszigetelését is elvégezték. A felújítás előtt még vizesedő pincében elhelyezett régi kazánok helyett az épület padlásterében létrehozott gépészeti térbe telepített, energiahatékony kondenzációs kazán és melegvíztároló biztosítja az épületek fűtését és melegvíz-ellátását.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Az utasok által használt mosdó a kiszolgáló épületből a felvételi épületbe került, a kor elvárásainak megfelelő kivitelben, mozgáskorlátozott mellékhelyiséggel, vandálbiztos szerelvények elhelyezésével.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A kiszolgáló épületből bérelhető üzlethelyiséget alakítottak ki. Az épület emeletén az üzemi területek irodáit, szociális helyiségeit és a szolgálati lakásokat is felújították.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épületek két végén elhelyezkedő területek is megszépültek. Az utasok, a vonatra várakozók a kialakított parkokat is használhatják. Az épület elől induló buszok számára buszforduló épült, és jelentősen bővült a kerékpártárolók száma.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Személyi következménye lett a BKK e-bérlet-botrányának

0

A közlekedési vállalatnál maradtak a vezetők, de a fejlesztő cég megvált Lakatos Andrástól és Takács Józseftől.

Már nem dolgozik a T-Systemsnél a BKK-botrányban leginkább érintett két felsővezető – írja a HWSW. Magánál a BKK-nál viszont eddig nem lett személyi következménye az ügynek, Tarlós István főpolgármester – igaz, hangsúlyozva, hogy a vizsgálat eredményét meg kell várni – mindmáig nem vonta meg a bizalmat Dabóczi Kálmán vezérigazgatótól.

A BKK partnerénél azonban más a helyzet, a tulajdonos Magyar Telekom megerősítette az informatikai szakportálnak, hogy már sem Lakatos András, az állami cégekkel foglalkozó üzletág igazgatója, sem Takács József informatikai biztonsági igazgató nincs a magyar T-Systemsnél.

Dabóczi Kálmán Tarlós István bérlet Budapest magazin informatika internet BKK közút gyorsvasút villamos tarifa botrány T-Systems bűnügy
Dabóczi Kálmán maradt

Lakatost és Takácsot akkor ismerhette meg a nagyközönség, amikor a botrány nyári kipattanása után sajtótájékoztatón próbálták menteni (egybehangzó értékelések szerint sikertelenül) a helyzetet.

A BKK eleve egy fölösleges és primitív webes bérletértékesítési rendszert rendelt a tulajdonos főváros informálása nélkül, fű alatt, a szinte házi szállítójának számító T-Systemstől. A botrány igazi oka azonban, hogy biztonsági szempontból minősíthetetlenül gyenge termék került a felhasználók elé.

Dabóczi Kálmán Tarlós István bérlet Budapest magazin informatika internet BKK közút gyorsvasút villamos tarifa botrány T-Systems bűnügy
Lakatos András ment – Fotók: BKK

Dabócziék a bajt csak tetézték a kommunikációval (a már említett sajtótájékoztatón és más csatornákon is). Miközben beismertek számos hibát, azonnal nyílt és burkolt támadásba mentek át, az egyik hibára figyelmeztető fiatalt például rendőrök vitték el a T-Systems feljelentése nyomán. Számos bizonyíthatóan valótlan közlést is tettek.

Igaz, azt is meg lehet figyelni a botrány kezdetétől, hogy Tarlós és Dabóczi próbálta a T-Systemre áttolni a felelősséget, a főpolgármester például a német T-Systemstől követelt erélyesen magyarázatot, megfeledkezve arról, hogy egy üzlethez a szállítón kívül a megrendelő is kell. Úgy látszik, szándékuk eredményes volt, az informatikai cég és a két vezető útja elvált.

Felmentették a 18 éves etikus hekkert

0

A BKK fű alatt megrendelt, a T-Systems által kontár módon kifejlesztett netes bérletértékesítő rendszerének biztonsági hibáját lebuktató fiú már nem gyanúsított.

A közvélemény által etikus hekkerként megismert, 18 éves fiú ezt írta Facebook-oldalán:

„Az ügyészség helyt adott az engem védő Társaság a Szabadságjogokért ügyvédje által tett panasznak az ügyemben, ezáltal nem tekintenek a továbbiakban gyanúsítottnak, felmentettek.

Az ügyészség megállapította, hogy a célom valóban és nem cáfolhatóan a biztonsági rés feltárása és ennek közlése volt a BKK felé, amelyet két e-mail címre is megtettem, de erre választ nem kaptam. Megállapították, hogy ahhoz, hogy kétséget kizáróan meggyőződjek a rendszerhibáról, szükséges volt a vásárlás befejezése; továbbá azt is, hogy a cselekményem vezetett ezen informatikai rendszer olyan módon történő kijavításához, mely kizárja a hasonló cselekmények kivitelezését a továbbiakban; a fentiek alapján pedig azt, hogy cselekményem nem veszélyes a társadalomra, mely a bűncselekmény megállapíthatóságának törvényi előfeltétele.

Emellett megállapították, hogy a bejelentésem közérdekű bejelentésnek minősül (ami büntethetőséget kizáró ok), mivel olyan körülményre hívta fel a figyelmet, melynek orvoslása a közösség érdekét szolgálja, de mivel cselekményem a társadalomra való veszélyesség hiánya miatt alapból nem minősül bűncselekménynek, ezt a továbbiakban nem vizsgálták.”

BKK magazin közút villamos gyorsvasút internet botrány Budapest informatika T-Systems bérlet tarifa bűnügy
Illusztráció: Pixabay

Négysávosítják a halálutat

0

Megszüntetik a Vásárosnaménytól mondjuk Lyonig tartó gyorsforgalmi útvonal egyetlen szűk keresztmetszetét.

A közvélekedés általában azt gondolja, oda kell autópályát, autóutat építeni, ahol azt a forgalom indokolja. Sztrádaszakaszok azonban más okból is készülnek. Gazdagabb országokban például (de máshol is) néha elég indok, hogy az adott területet is gyorsan el lehessen érni.

A magyar M7-es végéről, Letenyénél Szlovénia felé leágazó M70-es autóútnál két másik szempont is elővehető. A jelenleg részben kétszer egy sávos úton is megnőtt a forgalom 2004-es átadása óta, ám egy fontos európai útvonal része, hiszen összeköti a magyar és a szlovén gyorsforgalmi hálózatot. Ezért felhozható az az érv, hogy ennek „illik” valamennyire egységesnek, kétszer két elválasztott sávból állónak lennie.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Az M70-es már most négysávos (piros) és négysávusítandó (zöld) szakaszai a NIF térképén

Ez most megvalósul, hiszen kihirdették a 20 kilométer hosszú út fejlesztéséről szóló, még tavaly év végén megjelent tender eredményét. Az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. és a Colas Út Zrt. nyerte a közbeszerzést – írja a Magyar Építők. A 16,7 milliárd forintos beruházást 85 százalékban az Európai Unió hálózatfinaszírozási eszközéből fedezik.

A Letenye és Tornyiszentmiklós közötti út két vége és közepe már most is négysávos, a konzorcium a két köztes szakaszt négysávúsítja, a szlovén határon csomópontot épít, és dolgoznak majd az árvízvédelmi műveken és két pihenőhelyen is.

A Google Térképének utcanézetén a középső négysávos rész kezdete az M70-esen

Az autósok azonban nem fognak teljesen egységes felépítésű sztrádával találkozni mondjuk Budapest és Ljubljana között, hiszen a szlovén oldalon Muraszombatig ugyan autópályának táblázott, de a mi fogalmaink szerint inkább autóútnak tekinthető az A5-ös. Nincsenek leállósávok, és a megengedett legnagyobb sebesség is csak 110 kilométer per óra.

A5-ös autópálya 110-zel és leállósáv nélkül Hosszúfalunál (Google)

Az M70-es kétszer egysávos szakaszai ettől függetlenül jelentős problémát okoznak, a szakma többször is foglalkozott az úttal a balesetek miatt. Ezeknek nem is a száma kiugró, hanem a súlyossága. Első pillanatban nem feltétlenül érthető a jelenség, hiszen egy ilyen út azért bőven színvonalasabb, mint mondjuk egy átlagos főút. Csakhogy aki órák óta sztrádán vezet, az az azokhoz hasonlóan jelzett, elnevezett, kiépített, de csak kétsávos úton megtévedhet. Vagy a tudata vagy csak a „vezetési ösztönei” hiszik azt, hogy autópályán halad, így előzésbe kezd, és nem számít rá, hogy abban a sávban jöhetnek szembe. Nem véletlen, hogy a súlyos balesetek okozói rendszerint külföldiek voltak.

A jelenség hasonló az elmúlt évtizedekben az M7-es, M1-es M5-ös félautópályának nevezett szakaszain tapasztaltakhoz, az M70-es meg is kapta hozzájuk hasonlóan a sajtótól a halálút elnevezést. Az anyagi források szűkössége miatt a Balaton, Kecskemét, Tatabánya előtt sokáig csak a sztráda egyik útpályája készült el, és ezen haladt mindkét irányban a forgalom. A súlyos, frontális balesetekről annak idején sok szó esett, az igazi megoldást aztán mindenhol a sztráda teljes kiépítése hozta el.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
A balatovilágosi csomóponttól Zamárdiig sokáig félsztráda volt az M7 (Fortepan)

Általánosíthatjuk is egy kissé a problémát. Ma már fontos alapelv az útügyben, hogy az út annak látszódjon, ami. Vagyis a vezetők az első pillanatban egyértelműen megállapíthassák, hogy milyen kategóriájú úton haladnak. Szélsőséges esetben a szakemberek akár a visszafejlesztés eszközéhez is nyúlnak, ha egy út többnek látszik, mint ami. Az Egerbe vezető főút egyes szakaszait háromsávúsították, ám a koszorúkkal (ez nem egy útípétési szakkifejezés itt) szegélyezett út bizonyos részeit visszafejlesztették: a középső sávot lezárták, és oda egy gigantikus elválasztó szerkezetet építettek.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Ha akarna, akkor se tudna a szembesávba átmenni az autós

Szögezzük le: a halálutakra is igaz, hogy a legtöbb balesetet felelőtlen sofőr okozza. Vagy tudatosan választ túlzott sebességet, vagy saját fáradtságát nem veszi figyelembe. Ettől függetlenül a hatóságoknak természetesen mindent meg kell tenni a balesetek megelőzésére.

Időközben az M70-est is számos módon módosították, hogy növeljék a biztonságát. Ezek között is akadt visszafejlesztés: leszedték a baloldalon elhelyezett ismétlőtáblákat, mert ez a metódus az autópályákra jellemző. A kétszer egysávos szakaszokon megtiltották az előzést, jobban látható és hallható elválasztást alkalmaztak, és magyar, szlovén, angol, román nyelvű figyelmeztetéseket is kiírtak.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek