Az Egyedi cáfolja, hogy Szerbiában gyártatná a csuklósait

0

Az Ikarus Egyedi Kft.-nek nincs semmilyen együttműködése a szerb Ikarbusszal a 180 Modulo M168d típusú busz gyártásával kapcsolatban, és nem is tervez ilyet – ezt a közlést juttatta el a Fonódóhoz a cég. Ezzel az iho.hu közlekedési portálnak azt az általam is átvett értesülését cáfolják, hogy száz csuklóst Szerbiában szerelnének össze.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Földes Dávid az Omnibusznál megjelent képei az első M168d-ről kívülről...

Az eredetileg a Volánbusz által megrendelt, de a közbeszerzés módosításával 30 jármű erejéig a BKV-hoz átirányított (és a metrópótlás második ütemében használni tervezett) autóbuszok közül az első elkészült, és bemutatták a Hungexpón zajló Automotive Hungary kiállításon – derült ki az Omnibusz blog Facebook-oldalán megjelent fotóból. Mint emlékezetes, mind a 180 busznak el kellett volna készülnie nyárig, de a szállító egy miniszteri rendeletre hivatkozva 240 napos határidő-haladékot kért és kapott.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
...és belülről

Buszai zömét máshol gyártatja le a csókos buszgyár

0

Az Ikarus Egyeditől rendelt 180 csuklósból 100-at Szerbiában, az Ikarbusnál készítenek el, harmincat pedig a BKV szerel össze saját magának.

A korábban MABI-Busnak hívott, de aztán Ikarus Egyedi nevet felvevő gyár kapacitása egyszerűen nem elég arra, hogy akár a módosított határidőre elkészüljön az a 180 Modulo M168d, amelyet egy közbeszerzés keretében eredetileg a Volánbusz rendelt meg tőlük – az iho.hu szerint ez az oka, hogy a buszok nagyobbik felét, százat Szerbiában, a zimonyi Ikarbusnál kívánnak legyártatni. A közlekedési szakportál azt írja, mostanáig egyetlen jármű sem készült el a cégnél, noha az eredeti, augusztus 16-i határidő rég elmúlt.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Az Omnibusz blog montázsa a Modulo M168d-ről

Időközben az is kiderült, a BKV is beszáll a csodaüzletbe, harminc busz megvételét átengedi nekik a Volánbusz. A fővárosi közlekedési cég korábban azt írta a Fonódónak, hogy kész járműveket válsárolnak, információim szerint viszont ezzel a válasszal „nem bontották ki az igazság minden részletét”. Jogilag valóban kész buszokért fizetnek, azokat azonban fizikailag mégiscsak a BKV-nál szerelik össze kvázi bérmunkában, vagyis az végszerelésért az Egyedi visszafizeti majd nekik a vételár egy részét. Az ok bizonyára ennél a speciális konstrukciónál is az, hogy a „gyártó” nem tudna időben szállítani, márpedig a BKV-nak a metrópótlás második szakaszára mindenképp kellenek a csuklósok.

Az ábráról is látható, hogy most úgy áll, az Ikarus Egyedinél valójában csak a buszok töredéke készül majd, 180-ból 130-at máshol szerelnek össze.


Az Ikarus Egyedi igen nehéz helyzetbe került, nem volt elég megrendelése, tőkéje, és részben már munkásai is elhagyták, az ekkor elnyert 180 buszos tender sokak szerint az utolsó esélyt jelentette ahhoz, hogy víz felett maradhasson. A hiányzó feltételek miatt azonban nem tudja kellő ütemben összeszerelni a Modulókat. A lekésett határidőből csak azért nem lett baj, mert az állami Volánbusz tendere után másodszor is megmentette az állam. Hirtelen ugyanis egy rendelettel új feltételt, tűzoltó készülék beépítését írták elő, erre hivatkozva pedig már adhatott nagyvonalúan nyolc hónap haladékot a Volánbusz.

A metrópótló buszok nem érnek ide a metrópótlás elejére

0

A BKV eleve úgy tervezte, hogy a 30 új „Ikarus Egyedi” csuklóst csak a pótlás második felében veszik igénybe.

Kérdeztem a BKV-t arról a 30 csuklósról, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. a tervek szerint nekik fog gyártani, miután a Volánbusz 180 járműves tenderének hatodát egy speciális konstrukcióban átengedi a fővárosi közlekedési szolgáltatónak. Mint emlékezetes, ez az a 180 busz, amelyek a közbeszerzési tender határidejének lejártakor még sehogy sem állt, de a cég piszok nagy szerencsérjére az utolsó pillanatban megjelent egy kormányrendelet, amelyre hivatkozva jókora kötbér helyett jókora haladékot kaptak.

Nos, a BKV először azt mondta, hogy nincs itt semmilyen szerződés, nem tudnak tájékoztatni. Visszakérdeztem, hogy ha szerződés nincs is, de az EU-s tenderértesítőn megjelent hirdetmény mégis csak egy jogilag is releváns dokumentum. Erre már részletes választ adtak, amelyet itt most teljes egészében, csupán a helyesírási hibákat és az Ikarus nevét kijavítva közlök. (A számozott kérdések származnak tőlem.)

Mint ismeretes a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. között uniós, nyílt közbeszerzési eljárásban adásvételi szerződés jött létre 180 db Modulo M168 típusú csuklós autóbusz leszállításra. A budapesti M3 metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges felszíni metrópótlás megvalósítása érdekében a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. közösen kialakított egy együttműködési megállapodást, mely többek között kiterjed a járműfenntartói és a járművezetői humánerőforrások optimálására, a járművezetőkre vonatkozó premizálási rendszerek egységesítésének vizsgálata, az M3-as rekonstrukció kapcsán a Volánbusz elővárosi-városi viszonylatait érintő forgalomszervezési intézkedésekkel kapcsolatos információk megosztására is. Ezen közszolgáltatói együttműködési megállapodás külön melléklete szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re változatlan feltételekkel. A Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. részéről a közszolgáltatói együttműködési megállapodás aláírásra került, hatálybalépéséhez azonban a megállapodás külön mellékletének az Ikarusz Egyedi Kft. általi aláírása is szükséges.

1. Mikor, miért változott a koncepció?

Nem változott a koncepció, hiszen most is azon dolgozunk, hogy saját erőből oldjuk meg a 3-as metró buszpótlását. Soha nem volt a koncepciónk része, hogy maradéktalanul, csak a meglévő járműállomány felhasználásával és változatlan járműparkkal szolgáljuk ki a rekonstrukció során felmerülő autóbuszigényeket. Ezt támasztja alá a közgyűlési döntés is, melynek értelmében a járműpótlást a „BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával tegye meg.”

2. A meghosszabbított határidő a szerződésben bőven távolabbi, mint a metrópótlás kezdete. Ez nem okoz gondot? Ha később áll munkába a 30 busz, akkor nélkülük is megoldható a pótlás? De akkor miért kell mégis ez a 30 busz? Amikor megérkeznek, akkor régebbi buszokat lehet leállítani, ez a vásárlás értelme?

Az eredeti koncepcióban eleve két ütemben szerepelt a szükséges autóbusz-darabszám biztosítása. A 30 db autóbusz tervezetten a második ütemben válhat szükségessé a pótlás biztosításához, így a megjelölt határidő megfelelő.

3. Ezeket a buszokat a BKV-nál szerelik össze, vagy készen kapják?

Az együttműködési megállapodás szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re, változatlan feltételekkel. Ennek értelmében a BKV Zrt. kész járműveket vásárolhat.

metró 3-as metró gyorsvasút pótlás busz közút Budapest buszgyártás BKV
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Mégis metrópótlásra fogják használni az eredetileg metrópótlásra szánt buszokat

0

Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.

Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.

Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.

A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.

Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.

Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.

Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
A VEKE fotója az egyik buszembióról

Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.

A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.

A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.

Rendelettel mentik meg a csókos buszgyárat

0

Látszólag jól kitolt az Ikarus EAG-gal a fejlesztési minisztérium, hiszen egy óriásmegrendelésének végső szállítási határideje előtt két nappal előírták egy újabb berendezés beépítését. Valójában éppen ezzel mentették meg a céget legalábbis pillnatnyilag.

Mészáros Csaba a magyar autóbuszipar fenegyereke, sokmindenkivel összeveszett már, ezért sokan kárörvendve nézték, hogy nevet és tulajdonosi szerkezetet is váltó cége tavaly az összeomlás szélére került. Az Ikarus EAG súlyos pénzügyi gondokkal küszködött, két beszállító felszámolási eljárást is indított a vállalat ellen, a dolgozók jelentős része is kilépett.

Ekkor azonban egy gigantikus állami megrendelés úgy tűnt, hogy megmenti az Újszász utcai céget: A Volánbusz 180 csuklós buszra írt ki tendert, amelyet a Modulo M168D típussal 15,4 milliárd forintért az Ikarus EAG nyert meg.

busz buszgyártás közút jog NFM
A VEKE képe az egyik buszról. Még nem gurul

A szakma már akkor azt mondta, a korábban MABI-Bus névre hallgató buszgyár képtelen lesz határidőre szállítani, így is lett, augusztus 16-ig nemhogy az utolsó, de az első buszt sem adták át. A VEKE Facebook-oldalán be is mutatta, hogy állnak a járművek: egy kép tanúsága szerint nem jól, mindössze egy félig kész váz látható rajta.

A szerződés szerint késedelmes szállítás esetén buszonként, naponta igen tetemes, 150 ezer forintos kötbért kellene fizetnie a gyártónak. De csak kellene, az állam ismét megmentette a teljesíteni nem tudó Ikarus EAG-t. Mégpedig jogszabályalkotással! Az Omnibusz szakblog írta meg, hogy augusztus 14-én megjelent egy rendeletmódosítás a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Ez arról szól, hogy a városi forgalomban közösségi közlekedésben használt, 22 főnél több utas szállításra alkalmas új buszokat csak úgy szabad forgalomba helyezni, ha bennük a motortüzet oltó berendezés van.

busz buszgyártás közút jog NFM
A nyertes típus – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Persze mindenki örülhet, ha kevesebb buszos tűz lesz, de egyrészt felmerül, hogy miért csak a városi buszokat kell védeni a metrótűztől. Másrészt az ilyen biztonsági szigorításokat úgy szokás bevezetni, hogy a szolgáltatóknak, gyártóknak elegendő felkészülési időt hagynak. Ez a rendelet azonban a megjelenése napján, este hétkor lépett hatályba!

Az Ikarus EAG így már bízvást hivatkozhat vis maiorra, hogy azért kési le a határidőt, mert az előtte két nappal megjelent rendelet követelményinek meg kell felelniük. A VEKE értesülése szerint kaptak is 240 nap határidőmódosítást. A nyolc hónap persze túl sok a tűzoltókészülékek beszereléséhez, de nem is az a helyzet, hogy augusztus 25-én ott állt a gyár udvarán a 180 frissen született busz, és éppen készültek átadni, amikor kiderült, hogy kell még beléjük ez a berendezés. Nem, nyilvánvaló, hogy a 240 nap alatt az alapmegbízást, a buszok megépítését próbálják majd teljesíteni. Meglátjuk, milyen eredménnyel.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek