A metrópótló buszok nem érnek ide a metrópótlás elejére

0

A BKV eleve úgy tervezte, hogy a 30 új „Ikarus Egyedi” csuklóst csak a pótlás második felében veszik igénybe.

Kérdeztem a BKV-t arról a 30 csuklósról, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. a tervek szerint nekik fog gyártani, miután a Volánbusz 180 járműves tenderének hatodát egy speciális konstrukcióban átengedi a fővárosi közlekedési szolgáltatónak. Mint emlékezetes, ez az a 180 busz, amelyek a közbeszerzési tender határidejének lejártakor még sehogy sem állt, de a cég piszok nagy szerencsérjére az utolsó pillanatban megjelent egy kormányrendelet, amelyre hivatkozva jókora kötbér helyett jókora haladékot kaptak.

Nos, a BKV először azt mondta, hogy nincs itt semmilyen szerződés, nem tudnak tájékoztatni. Visszakérdeztem, hogy ha szerződés nincs is, de az EU-s tenderértesítőn megjelent hirdetmény mégis csak egy jogilag is releváns dokumentum. Erre már részletes választ adtak, amelyet itt most teljes egészében, csupán a helyesírási hibákat és az Ikarus nevét kijavítva közlök. (A számozott kérdések származnak tőlem.)

Mint ismeretes a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. között uniós, nyílt közbeszerzési eljárásban adásvételi szerződés jött létre 180 db Modulo M168 típusú csuklós autóbusz leszállításra. A budapesti M3 metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges felszíni metrópótlás megvalósítása érdekében a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. közösen kialakított egy együttműködési megállapodást, mely többek között kiterjed a járműfenntartói és a járművezetői humánerőforrások optimálására, a járművezetőkre vonatkozó premizálási rendszerek egységesítésének vizsgálata, az M3-as rekonstrukció kapcsán a Volánbusz elővárosi-városi viszonylatait érintő forgalomszervezési intézkedésekkel kapcsolatos információk megosztására is. Ezen közszolgáltatói együttműködési megállapodás külön melléklete szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re változatlan feltételekkel. A Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. részéről a közszolgáltatói együttműködési megállapodás aláírásra került, hatálybalépéséhez azonban a megállapodás külön mellékletének az Ikarusz Egyedi Kft. általi aláírása is szükséges.

1. Mikor, miért változott a koncepció?

Nem változott a koncepció, hiszen most is azon dolgozunk, hogy saját erőből oldjuk meg a 3-as metró buszpótlását. Soha nem volt a koncepciónk része, hogy maradéktalanul, csak a meglévő járműállomány felhasználásával és változatlan járműparkkal szolgáljuk ki a rekonstrukció során felmerülő autóbuszigényeket. Ezt támasztja alá a közgyűlési döntés is, melynek értelmében a járműpótlást a „BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával tegye meg.”

2. A meghosszabbított határidő a szerződésben bőven távolabbi, mint a metrópótlás kezdete. Ez nem okoz gondot? Ha később áll munkába a 30 busz, akkor nélkülük is megoldható a pótlás? De akkor miért kell mégis ez a 30 busz? Amikor megérkeznek, akkor régebbi buszokat lehet leállítani, ez a vásárlás értelme?

Az eredeti koncepcióban eleve két ütemben szerepelt a szükséges autóbusz-darabszám biztosítása. A 30 db autóbusz tervezetten a második ütemben válhat szükségessé a pótlás biztosításához, így a megjelölt határidő megfelelő.

3. Ezeket a buszokat a BKV-nál szerelik össze, vagy készen kapják?

Az együttműködési megállapodás szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re, változatlan feltételekkel. Ennek értelmében a BKV Zrt. kész járműveket vásárolhat.

metró 3-as metró gyorsvasút pótlás busz közút Budapest buszgyártás BKV
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

A BKK azért nem viszi el a nagykörútig a metrópótlókat, mert az túl jó lenne az utasoknak

0

A 3-as metró északi szakaszának pótlására 1750 javaslat érkezett a BKK-hoz. Ezek alapján másfél apróságban módosították saját terveiket: a 30a és 230-as buszok nem mennek be a Verseny utcába, és megvizsgálják a kerékpározás feltételeinek javítását blabla.

Végre kezdődik az ország legforgalmasabb vasútvonalának, a fővárosi 3-as metrónak a felújítása. Először az északi szakaszon nem járnak majd a szerelvények (hétvégén és este az egész vonalon). Namost ahhoz nem kell túl sok ész, hogy úgy pótoljunk, hogy ahol nem megy a metró, vagyis Újpest és a Lehel tér között, jó sok csuklós buszt járatunk, ez triviális. Az izgalmak ott kezdődnek, hogy mit tudunk ezen túl tenni.

Vannak a puha intézkedések, ezek is fontosak, buszsávok, lámpahangolás, sűrítés, kisebb forgalomtechnikai módosítások. De most koncentráljunk arra, ami a járatok útvonalában érdemi változtatás. Általában kétféle megoldáshalmazt érdemes kipróbálni azért, hogy a kiesés és pótlás ne rontsa annyira a közösségi közlekedést választók eljutását.

Az egyik, hogy járatok hosszabbításával, összevonásával azok egy részét, akik eddig átszálltak, ne kényszerítsük még egy (vagy több) átszállásra. Ha néhány óbudai busz az Árpád híd nevű metrómegálló helyett a Lehel térre megy, akkor az ezekkel a belváros vagy éppen Dél-Pest felé igyekvő, ha lassabban is, de ugyanannyi átszállással utazhat, és ez nagyon fontos szempont. Szerepel is a BKK terveiben a 34-es és a 106-os ilyen hosszabbítása.

BKK gyorsvasút metró pótlás busz villamos Budapest 3-as metró közút Vitézy Dávid Közlekedő Tömeg
A Nyugatinál már készülnek a metrópótlásra, pedig hétköznap csúcsidőben nem is ér majd el ideáig

A másik metódus, hogy a kieső szakaszt részben eleve helyettesítő járatokra építünk sűrítéssel, kapacitásnöveléssel. A konkrét esetben a 14-es, 12-es villamosok és a 30-as buszcsalád a legalkalmasabb a feladatra, él is a lehetőséggel a BKK.

A pótlási tervezet bemutatásakor én is hangot adtam a véleményemnek, hogy a BKK nem túl sok innovatív megoldással rukkolt elő. Mások bezzeg kitettek magukért, a Közlekedő Tömeg nagyon részletes, még a változtatásokhoz szükséges buszok számát is kalkuláló javaslatcsomaggal állt elő. A sok ötletet itt most nem részletezzük, elolvashatók náluk. A BKK mindenesetre nem tartja megvalósítandónak ezeket.

Koncentráljunk pusztán egyetlen fontos kérdésre! A felújítandó metrószakasz határa a Lehel tér. Mivel onnan a nagykörút egyetlen megálló, azok, akik a nagyon forgalmas Nyugati térre igyekeznek akár átszállni, akár azért, mert ott a végcéljuk, egy csúnya, egymegállós átszállásra kényszerülnek, ha a pótlás szemellenzősen csak a Lehel térig tart. Mondanunk sem kell, a BKK így tervezte, és most is így tervezi. Úgy is fogalmazhatunk: ha a pótló járatok egyikét-másikát elvinnék a körútig, e rövid többletúttal sokat javulna a pótlás színvonala.

A civilszervezet azzal kezdte javaslatcsomagját, hogy a pótlóbuszokat el kell vinni a Nyugati térig. Még merészebb javaslattal állt elő Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója, ő kötött pályában gondolkozik, azaz úgynevezett repülővágányokon hosszabbítaná meg a 14-es és 12-es villamosok útját. Ez a műszaki megoldás működhet, a Margit-híd felújításakor éltek is vele. Ezután a Közlekedő Tömeg is magáévá tette az innovatív ötletet, részletesen bemutatva, merre repülhetnének a vágányok.

A BKK a villamosos ötletre nem is reagált a társadalmi egyeztetést lezáró közleményében és a részletesebb dokumentációjában sem, úgy látszik, Vitézy nem küldte be a javaslatát, a BKK dolgozóinak ezek szerint pedig nem feladatuk volt főnökük Facebook-bejegyzéseit olvasni, sőt.

BKK gyorsvasút metró pótlás busz villamos Budapest 3-as metró közút Vitézy Dávid Közlekedő Tömeg
A Közlekedő Tömeg javaslata

Hogy a pótlóbuszok menjenek el a Nyugatiig, az viszont eljutott a közlekedésszervezőhöz. Az ötlet elutasítását érdekesen indokolták:

„Újpest térségéből az M3-as metró üzemelő szakaszának elérését a metrópótló buszok, valamint az alternatív utazási irányok együttesen biztosítják; tekintettel arra, hogy a csomópontok áteresztőképessége miatt a pótlóbuszok kapacitása korlátos, az alternatív irányok utasvonzó képessége kiemelt fontosságú.

A pótlóbuszok nagykörúti továbbvezetésével az alternatív kapcsolatok szerepe háttérbe kerülne, és így önmagában a pótlóbuszok kínálata nem lenne elegendő az utasforgalom lebonyolításához.”

Lefordítom: az ötlet annyira jó, hogy ha megvalósítanák, sokkal jobb lenne az utasoknak, így mindenki a pótlóbuszokkal akarna utazni, az alternatív járatok nem tudnának segíteni a pótlásban. Az érvelés talán abszurdnak tűnik, de szakmailag elvileg legitim. Van olyan megoldás, ami adott körülmények között „túl jó”. Ebben az esetben azonban szerintem nem ez a helyzet, érdemes lenne a pótlást a nagykörútig szervezni.

Persze értem azokat is, akik nagyon félnek attól, hogy az ideiglenesen a Nyugatiig röpített 14-es villamos annyira bejönne az utasoknak, hogy muszáj lenne megcsinálni a pesti fonódó villamost, vagyis a Deák tér és a Lehel tér közötti vágányfektetést, és szép lassan Budapesten is visszaépülne a szerves villamoshálózat, amely például Prágában sohasem tűnt el.

Mégis metrópótlásra fogják használni az eredetileg metrópótlásra szánt buszokat

0

Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.

Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.

Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.

A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.

Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.

Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.

Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
A VEKE fotója az egyik buszembióról

Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.

A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.

A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.

Aláírták az M3-as metró felújítási szerződéseit

0

Tarlós István főpolgármester jelenlétében ma a Városházán aláírták az M3-as metró felújításáról – az északi szakasz állomásainak rekonstrukciójáról, valamint az alagúti munkák elvégzéséről – szóló szerződéseket.

Elérkeztünk ehhez a naphoz is. Úgy látom, egy bizonyos kör (ideérte a sajtó egy bizonyos körét is) a megbetegedés határán áll attól, hogy elkezdődik a munka, igaz ez egyébként az árvízvédelemre is – mondta az aláírást megelőzően újságírók előtt a főpolgármester. Olyan írások láttak napvilágot az utóbbi egy-két hétben, amelyek kétségbeesett ostobaságok, például az, hogy elkezdik a munkát, de nincs is rá pénz – fogalmazott. A főpolgármester hangsúlyozta: a kormánnyal réges-rég hatályos az a támogatási szerződés, amellyel a kabinet biztosítja a 137,5 milliárd forintot, még abban az esetben is, ha az Unió nem adna támogatást. Rámutatott, hogy a munkálatok megkezdése nem ahhoz kötött, hogy az alagutat „szétverték-e” már, ez egy nehéz, összetett mélyépítési munka, amelynek vannak felszíni fázisai is. A szerződés aláírása után napokon belül a kivitelezési munkák elkezdődhetnek – emelte ki. Felesleges olyan képeket mutatni, hogy az alagútban még mindig nem dolgoznak, ez nem egy egy munkafázisú feladat, egy atomreaktornál sem a reaktormag beszerelése az egyetlen feladat – jegyezte meg.

A Nyugati téri, a metrófelújítás előkészítéséhez kapcsolódó forgalomkorlátozásokról azt mondta: eddig az volt a baj, hogy nem kezdik el a 3-as metrót felújítani, most meg mintha az lenne a baj, hogy elkezdik. „Egy ekkora munkát egy ekkora városban úgy, hogy a felszíni közlekedéssel történő kiváltás megtörténjen, nem lehet észrevétlenül elvégezni. Fel vagyunk készülve rá, hogy most hetekig arról fog menni a hisztéria, hogy milyen problémák vannak a Nyugati téren, és hogy nem lehet közlekedni a városban. Lehet választani: vagy felújítjuk a metrót, és akkor ezt el kell viselni – elnézést kérünk a budapestiektől ezért -, de ez a munka ezzel jár, vagy pedig nem lesz felújítva a metró” – fogalmazott.

Tarlós István kitért arra is: önerőből is biztosítják a pótlóbuszokat, lesz elég busz az északi szakasz munkálataihoz. Sokszor elmondtuk ezt, mégis van, aki toporzékolva újra és újra leírja az ellenkezőjét.

A középső és a déli szakaszra nem voltak alátámaszthatók a beérkezett ajánlatok, ezekre ezért új tenderek lesznek – mondta a főpolgármester. Kiemelte, hogy a munka műszaki szükségszerűségből csak szakaszosan kezdhető el, hiszen, ha egyszerre újítanák fel a teljes vonalat, annak „csuklósbusz-áradat” lenne az ára, a keresztirányú forgalom teljességgel megszűnne, napokon belül közlekedési káosz keletkezne az egész városban. Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy miért nem a középső szakaszon indul a munka, Tarlós István azt mondta: nem az van a legrosszabb állapotban, és nem az a legveszélyesebb szakasz, hanem havaria helyzetben onnan a legnehezebb a mentés. Ha most nem fogunk neki a munkának, hanem megvárjuk, míg a déli és a középső szakasz tenderein megfelelő ajánlatok érkeznek, éppen annyi időt veszítenénk el, amennyit az északi szakasz felújítása igényel – indokolta, miért az északi résszel kezdenek.

metró gyorsvasút közút busz Budapest 3-as metró pótlás felújítás Tarlós István
Tarlós István főpolgármester érkezik a 3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó vállalkozási szerződés aláírásán a Főpolgármesteri Hivatalban szeptember 4-én. Balra az aláírók, Völgyesi Zsolt Károly, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője és Horváth Róbert, a kft. műszaki igazgató, valamint Márkus György és Fövényi Gábor, a Starabag Építőipari Zrt. igazgatóságának tagjai. A szerződés a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozik. – MTI Fotó: Kovács Tamás

A mai szerződéskötésekkel az északi vonalszakasz állomásainak a felújítása, valamint a metróvonal vágányépítési, alagúti munkái, a biztosítóberendezés felújítása és a központi diszpécserrendszer korszerűsítése megkezdődhet. „E munkák megkezdése elé már nem lehet akadályt gördíteni” – hangsúlyozta. Az északi szakaszon a BKV a megrendelő és kötelezettségvállaló, a vállalkozó a Strabag Építőipari Zrt., a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint. A teljesítési határidő 2018. október 31., a forgalombahelyezés határideje november 30., valamennyi munka végső átadási határideje 2018. december 31.

A vágányépítési, alagúti munkák, biztosítóberendezések és központi diszpécserrendszer korszerűsítése esetében a megrendelő, kötelezettségvállaló szintén a BKV, a vállalkozó pedig a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. A szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a műszaki átadás megkezdése 2020. július 24., valamennyi munka végső átadása határideje 2020. augusztus 24. (ez a teljes, 17,1 km-es vonalszakaszra vonatkozik).

Tarlós István úgy fogalmazott: „fel vagyunk rá készülve, hogy itt is lesz olyan kommunikáció, mint a Széll Kálmán téren, igaz, hogy megcsináltuk, de kiszáradt három fa. Mindegy mi az, de írjanak valami rosszat.”

A vonal akadálymentesítéséről szólva a főpolgármester nyomatékosította: az nem a Fővároson múlt, „én örülnék a legjobban, ha mindenütt a legmagasabb szintű akadálymentesítésre képesek lennénk, de annyit csinálunk meg, amennyi forrásunk erre van”. Tarlós István hangsúlyozta: a lehetőségük, mozgásterük végső határáig el fognak menni az akadálymentesítés érdekében. Felhívta a figyelmet, a kérdés az, ha nem lesz teljes körű az akadálymentesítés, akkor mondjanak le a 3-as metró felújításáról?

Az északi szakasz felújítása a következő állomásokat érinti: Dózsa György út, Árpád híd, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-városkapu és Újpest-Központ. Négy állomáson lift épül, az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be – mondta a főpolgármester. Felhívta a figyelmet, hogy 100%-ban fővárosi beruházásról van szó, „a Főváros nagyon megharcolt ezért a munkáért, soha többet nem lehet azt mondani, hogy nem kezdődött el a 3-as metró felújítása” – fogalmazott.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a szerződéskötéseket követően, újságírók előtt elmondta: a metró lezárása október végén várható, ez attól függ, hogyan haladnak a munkák, és miként egyeztetnek a vállalkozóval. Hangsúlyozta: a felújításra megvan a fedezet, a másik két tender eredményétől függ, hogy mennyi lesz a rekonstrukció végleges költsége. Kitért rá, hogy a BKV meg tudja oldani a metrópótlást, ehhez megvan a szükséges számú busz és járművezető. A buszpótlási útvonalak kiépítése az északi szakaszon befejeződött, az aktuális információkról tájékoztatni fogják az utazóközönséget. Hangsúlyozta: nem lesz szükség a metrópótlás miatt valamely más vonal ritkítására. Mint mondta, nem lesz „retrómetró”, az állomások teljesen megújulnak, kicserélik a világítást is a mostani kor igényeinek megfelelően. A metróvezetőknek a felújítás idejére is munkát fognak biztosítani a BKV-n belül, nem lesznek elbocsátások – tette hozzá.

Szöveg: Főpolgármesteri Hivatal

Szenzáció: ismét társadalmi egyeztetés a BKK-nál

0

A 3-as metró északi szakaszának pótlásánál várják az utasok javaslatait.

A címet nem csak híres rosszindulatom diktálta, de a BKK-nál a 3-as metró Újpest és Lehel tér közötti szakaszának pótlására kitalált rendszer valóban nem tartalmaz túl sok kreativitást a pesti oldalon, tehát a legérdekesebb maga az a tény, hogy nem halt ki teljesen az egyeztetés, ami a cég új vezetésének hivatalba lépése óta egészen megritkult.

Alapvetően pótlóbuszok járnak majd a kieső szakasz fölött, még az alternatívaként ajánlott, a metrótól eltérő útvonalon közlekedő járatok sűrítéséről sincs szó a legtöbb esetben. (De a 30-as, 30A busznál igen.)

A pesti oldalon egyetlen igazán érdemi változásként az említhető, hogy a 14-es mellett a 12-es villamos is a Lehel térre megy majd.

Budapest BKK gyorsvasút metró 3-as metró felújítás pótlás közút busz vasút villamos tarifa jegy Tarlós István Strabag BKV
A legtöbb járat változatlan marad – derül ki a BKK interaktív térképeiről

Budán jobb a helyzet, a 34-es és a 106-os buszt is meghosszabbítják Pesten a metróig.

Külön érdemes szólni a vasútról. A BKK interaktív térképe ajánlja a vonatokat, de arról nincs szó, hogy többletkapacitással készül-e a MÁV-Start, illetve hogy tarifaintézkedésekkel vagy más módon is segítenék a helyettesítést. Például azzal, hogy a délről jövő utas a jegyével fölszállhasson a Nyugatiban a vonatra, amivel Újpestre utazik. Olyan távlatos ötlet nyilván föl se merül, hogy némelyik Vác (illetve Esztergom) irányából jövő vonat a körvasúton Kőbánya-Kispestig menjen, pedig amúgy vannak hasonló tervek.

A 3-as metró tragikomikus felújítási szappanoperájában az év elején már eljutott odáig a főváros, hogy meghirdesse a pótlás első szakaszát, igaz, akkor éppen úgy tervezték, hogy a déli végeken indul a rekonstrukció és a pótlás. Ahogy akkor, most is körzetekre bontva mutatják be az érintett térség közösségi közlekedésében tervezett – mint már jeleztük csekély – változásokat. És ami a legfontosabb: várják a javaslatokat szeptember 17-ig.

Pillanatnyilag egyébként „november elejétől várhatóan egy évig” tervezik az északi szakaszon a pótlást.

Aláírták a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket hétfőn Budapesten a BKV és a Strabag Építőipari Zrt., valamint a Swietlesky Vasúttechnika Kft. képviselői. Tarlós István főpolgármester közölte: az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke nettó 24,1 milliárd forint, az alagúti munkákra vonatkozó értéke 47,8 milliárd forint. Az állomások esetében a műszaki átadás-átvétel megkezdésének határideje 2018. október 31., az alagút esetében ez a határidő 2020. július 24. (MTI)

«
12
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek