Már nem gyűjtik az aláírást a metró-akadálymentesítésre

0

Lényegében eldőlt, hogy a főváros 3-as metróját a mozgásukban korlátozottak számára is használhatóvá teszik, ezért az ellenzéki pártok befejezik az aláírásgyűjtést arra a népszavazásra, amely ezt célozta volna.

A politikusok természetesen merőben másképp ítélik meg a történteket. Az ellenzéki pártok képviselői az aláírásgyűjtés felfüggesztésekor azt mondták, hogy sikeres volt a fellépésük, hiszen fokozatosan egyre több állomás akadálymentesítését oldják meg, így a népszavazás célja teljesült, magára az aktusra nincs szükség.

Talán mégis teljesen akadálymentes lesz a 3-as metró

Tarlós István ellenben arra célzott, hogy a szervezőknek elfogyott a bátorságuk, nem biztosak abban, hogy össze tudnák szedni a szükséges mennyiségű aláírást.

A főpolgármester abban azonban egyetért ellenzékével, hogy meg fog történni az akadálymentesítés.

Tarlós tehát néhány hónap alatt nagy utat tett meg. Az északi szakaszon már folyó felújítási beruházásban nincs benne a teljes akadálymentesítés, sok állomáson azt nem tervezték be. Kőbánya–Kispestnél és az Árpád hídnál már most is megközelíthető felvonóval az állomás, az átépítéssel a Határ út, a Népliget, a Nagyvárad tér, a Deák tér, a Nyugati pályaudvar, a Lehel tér, a Forgách utca, a Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ is akadálymentes lesz. Ez összesen 12 állomás. A főpolgármester eleinte ragaszkodott ahhoz, hogy erre a többi állomáson nincs pénz, sőt olyan szerencsétlen mondatra is ragadtatta megát, hogy a mozgásukban korlátozottak csak igen kis hányadát teszik ki a metró utasainak. (Hiszen nem tudnak fölszállni.)

Később azonban megpróbálák megoldani a kérdést. Egyrészt pénzt szerezni a hiányzó állomásokra, másrészt a lifteknél olcsóbb megoldást találni. Úgy tűnik, két kisebb forgalmú kéregállomás (Ecseri út, Pöttyös utca) kivételével az eredeti tervek szerint liftet nem kapó állomásokra ferde pályán haladó kabinokat építenének. A világ néhány városában működnek már ilyenek. (A cikkbe illusztrációként néhányról videó látható.) Utólagos beépítésük azért lehet olcsóbb a liftekénél, mert nem kell nekik külön aknát fúrni, hanem valahogy elférhetnek a mozgólépcsők mellett. Az persze nem egészen világos, hogy konkrétan hogyan. Sőt, úgy tűnik, ez a megoldás még csak egy ötlet, a konkrétumokról érdeklődő levélre a Fonódó azt a választ kapta, hogy még idő kell azok tisztázásához.

Ezek voltak a kérdések:

  1. Mely megállóknál jönne szóba konkrétan ez a megoldás?
  2.  Az a bizonyos kabin egy meglévő mozgólépcsőre szerelhető vagy a mozgólépcsőkkel egy lejtaknába szerelnének be a lépcsőkkel párhuzamosan egy ferde felvonószerkezetet, amely továbbítaná a kabint?
  3.  A megoldás alkalmas babakocsik, kerékpárok, nagytestű kutyák szállítására is?
  4.  Mennyibe kerülnének egyenként és összesen is ezek a berendezések? Milyen forrásból fedeznék a költségüket?
  5. A metró most folyó felújítása után, külön projektként készülnének e berendezések, vagy a középső és déli szektorban a felújítással együtt, esetleg annak részeként?

Új térképen a BKK éjszakai járatai

0

A budapesti éjszakai közlekedést új, részletes online térképen mutatja be a BKK.

Mostantól elérhető a BKK új, a főváros és a környező települések teljes éjszakai hálózatát feltáró térképe, amely elődjénél részletgazdagabb, minden megállóhelyet annak nevével szerepeltet, egyértelműbb módon mutatja be az átszállási kapcsolatokat - külön jelölve a menetrendben biztosított csatlakozási lehetőségeket, írja a cég közleménye.

Budapest magazin BKK térkép villamos közút gyorsvasút metró HÉV éjszaka buszAz BKK honlapján lévő új térkép részlete

Ingyenes tömegközlekedést terveznek öt német városban

0

Döntés még nincs, Bonn, Essen, Herrenberg, Mannheim, Reutlingen kísérleti terep lenne, először itt nem kellene fizetni a közösségi közlekedésért.

Környezetvédelmi céllal szeretnének módosítani a közlekedés szerkezetén, az áru- és a személyszállításban is változtatnának a szabályokon - ezt írta a német kormány az Európai Bizottság környezetvédelmi ügyekért felelős tagjának, a máltai Karmenu Vellának. A kancellária, a környezetvédelmi minisztérium és a közlekedési minisztérium közös leveléről az Index számolt be német portálokra hivatkozva.

Németország villamos vasút tarifa Budapest politika gyorsvasút közútWuppertal nem része a kísérletnek, így a magasvasúton maradnak a jegyek

Kiírták a tendereket a 3-as metró felújításának maradékára is

0

A középső és a déli szakasz összesen tizennégy állomására két közbeszerzésben lehet jelentkezni. Az északi szakasz és a pálya már idén elkészülhet, bár az utasok csak jövőre vehetik igénybe.

A budapesti 3-as metró felújítása ősszel indult. Egyrészt az északi szakasz hat állomásának (a két újpesti, a Gyöngyösi és a Forgách utcai, Árpád híd és Dózsa György út) másrészt a teljes vonal állomások közötti pályáinak rekonstrukciója zajlik.

Tarlós István főpolgármester nemrég arról számolt be, hogy várhatóan 2018. decemberében kezdődhet el a szakasz felújított alagútjának és állomásainak műszaki átadás-átvételi eljárása. A vonal északi szakaszán az egyik oldali vágányokat és az áramvezető sínt elbontják, a másik oldali vágányon zajlanak az építkezéssel összefüggő szállítások. Elvégezték az alagúttisztítási, mosási munkákat, valamint folyamatban vannak a próbaszigetelés-javítások és kiértékelésük. Bontják a régi tűzjelző rendszert is.

metró gyorsvasút M3 Budapest Tarlós István beszerzés EU BKV 3-as metró felújítás akadálymentesítésMetrópótló a kiskörúton

Magasvasútként kötik össze a metrót és a HÉV-et az Örsön

18

Jövőre már jogerős építési engedélye lehet a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötésének és a Rákoskeresztúri metrónak, így a 2020-ban induló új EU-s finanszírozási periódus pénzeivel el is kezdődhet a kivitelezés – Így véli Riz Levente XVII. kerületi polgármester, aki a hétfői Budapestinfón beszélt a tervekről.

Tízmilliárd forinttal olcsóbb ha az Örs vezér tere fölött, nem pedig a föld alatt kötik össze a metrót a HÉV-vel. Ez az egyik fontos változás a korábbi elképzelésekkel szemben abban a projektben, amely Budapest és az agglomeráció erős kelet-nyugati tömegközlekedési tengelyét kívánja létrehozni. A tervezgetés ugyanis már egy évtizede viszonylag komoly keretek között folyik, a XVII. kerület a saját hivatalos közlekedési terveibe 2007-ben emelte be az összekötést, ugyanez a főváros szintjén 2009-ben történt meg. Egy másik változás, hogy a korábbi, BKK-s változatban elvetett Rákoskeresztúri ág most hangsúlyos és előre sorolt része az egész beruházásnak.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Budapesten szokatlan, de az adott helyen jó és olcsó megoldás a magasvasút

Tarlós István főpolgármester elvi támogatást és lobbizást ígért, a részletekről Riz és XVI. kerületi kollégája, Kovács Péter beszélt. A koncepcióról és előnyeiről írtam már, ezért most inkább nézzük a konkrét részleteket! Először a projekt részelemeit:

  1. A két gyorsvasút összekötése az Örs vezér terén, a metró Cinkotáig jut el
  2. Új szárnyvonal Rákoskeresztúrra
  3. Átépítés Cinkotától Gödöllőig
  4. A csömöri ág átépítése
  5. Új vonal a Hungaroringre

A beruházást a Cinkotáig tartó szakasz egyfajta metrósításával kezdenék. Ennek része maga az átkötés, és a vonal jelentős részének kéregbe helyezése. Nem véletlen, hogy Kovács polgármester két dolgot emelt ki. Az egyik, hogy ma az ő kerültében a legalacsonyabb a közösségi közlekedés használatának aránya, a másik, hogy a HÉV kettévágja a területet. Az összekötés az utóbbin is segít majd, a közúti forgalom és a gyorsvasút különszintű csomópontokban keresztezné egymást.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Rákosfalva, a Kerepesi út két oldalán a lakótelepek sűrű metrókapcsolatot kapnának

Az Örsön már nem végállomás lenne, hanem a két pláza között a a mai végállomás fölött egy megálló. A jelenlegi metrókocsikból álló szerelvények Rákosfalváig mennének, az új hibridjárművek (ezek elkészítésébe, összeszerelésébe hazai cégeket is bevonnának) pedig a HÉV-pályákat is bejárnák. Ha pedig megépül a XVII. kerületi ág, akkor oda járnának az Alstomok a Déli pályaudvartól.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Ütemek és költségek

Riz Levente azt is reméli, hogy a következő lépcső, a Rákoskeresztúri ág megépítése is a belátható jövőre esik. Akadémiaújtelepen, a Kis utcánál és a kerületközpontnál lennének megállók.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
A rákoskeresztúri ág

Ami ez után jönne, vagyis a 3., 4., 5. ütem (ezek nem feltétlenül jelentenek sorrendet) már elsősorban nem a főváros kompetenciája, hiszen át is lépjük Budapest határát, és a HÉV is a MÁV-hoz tartozik már. Vagyis ezek részletes megtervezésére is már a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak kell pénzt találnia.

Visszatérve a XVII. kerületi ágra, a polgármester szerint a metró az egyetlen működő megoldás. A nagyvasút két ága a kerület szélén halad, és ha építenének is egy leágazást a kerületközpontba, a pálya és a keleti pályaudvar kapacitása elégtelen lenne. Nem beszélve arról, hogy a Keletinél át kellene szállni a belváros felé. A villamos pedig Riz szerint lassú, hiszen a mostani 28-as, 37-es meghosszabbítása jön szóba.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
A Hungaroring is kaphatna egy ágat – az illusztrációk a prezentációból valók

A mostani sajtótájékoztató apropója, hogy a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, az első két ütemre megrendelték az engedélyes terveket. Ezek 2019 elejére készülhetnek el, így még abban az évben megteremtődhet az összes feltétel a tényleges munkák elkezdésére.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek