Négysávosítják a halálutat

0

Megszüntetik a Vásárosnaménytól mondjuk Lyonig tartó gyorsforgalmi útvonal egyetlen szűk keresztmetszetét.

A közvélekedés általában azt gondolja, oda kell autópályát, autóutat építeni, ahol azt a forgalom indokolja. Sztrádaszakaszok azonban más okból is készülnek. Gazdagabb országokban például (de máshol is) néha elég indok, hogy az adott területet is gyorsan el lehessen érni.

A magyar M7-es végéről, Letenyénél Szlovénia felé leágazó M70-es autóútnál két másik szempont is elővehető. A jelenleg részben kétszer egy sávos úton is megnőtt a forgalom 2004-es átadása óta, ám egy fontos európai útvonal része, hiszen összeköti a magyar és a szlovén gyorsforgalmi hálózatot. Ezért felhozható az az érv, hogy ennek „illik” valamennyire egységesnek, kétszer két elválasztott sávból állónak lennie.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Az M70-es már most négysávos (piros) és négysávusítandó (zöld) szakaszai a NIF térképén

Ez most megvalósul, hiszen kihirdették a 20 kilométer hosszú út fejlesztéséről szóló, még tavaly év végén megjelent tender eredményét. Az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. és a Colas Út Zrt. nyerte a közbeszerzést – írja a Magyar Építők. A 16,7 milliárd forintos beruházást 85 százalékban az Európai Unió hálózatfinaszírozási eszközéből fedezik.

A Letenye és Tornyiszentmiklós közötti út két vége és közepe már most is négysávos, a konzorcium a két köztes szakaszt négysávúsítja, a szlovén határon csomópontot épít, és dolgoznak majd az árvízvédelmi műveken és két pihenőhelyen is.

A Google Térképének utcanézetén a középső négysávos rész kezdete az M70-esen

Az autósok azonban nem fognak teljesen egységes felépítésű sztrádával találkozni mondjuk Budapest és Ljubljana között, hiszen a szlovén oldalon Muraszombatig ugyan autópályának táblázott, de a mi fogalmaink szerint inkább autóútnak tekinthető az A5-ös. Nincsenek leállósávok, és a megengedett legnagyobb sebesség is csak 110 kilométer per óra.

A5-ös autópálya 110-zel és leállósáv nélkül Hosszúfalunál (Google)

Az M70-es kétszer egysávos szakaszai ettől függetlenül jelentős problémát okoznak, a szakma többször is foglalkozott az úttal a balesetek miatt. Ezeknek nem is a száma kiugró, hanem a súlyossága. Első pillanatban nem feltétlenül érthető a jelenség, hiszen egy ilyen út azért bőven színvonalasabb, mint mondjuk egy átlagos főút. Csakhogy aki órák óta sztrádán vezet, az az azokhoz hasonlóan jelzett, elnevezett, kiépített, de csak kétsávos úton megtévedhet. Vagy a tudata vagy csak a „vezetési ösztönei” hiszik azt, hogy autópályán halad, így előzésbe kezd, és nem számít rá, hogy abban a sávban jöhetnek szembe. Nem véletlen, hogy a súlyos balesetek okozói rendszerint külföldiek voltak.

A jelenség hasonló az elmúlt évtizedekben az M7-es, M1-es M5-ös félautópályának nevezett szakaszain tapasztaltakhoz, az M70-es meg is kapta hozzájuk hasonlóan a sajtótól a halálút elnevezést. Az anyagi források szűkössége miatt a Balaton, Kecskemét, Tatabánya előtt sokáig csak a sztráda egyik útpályája készült el, és ezen haladt mindkét irányban a forgalom. A súlyos, frontális balesetekről annak idején sok szó esett, az igazi megoldást aztán mindenhol a sztráda teljes kiépítése hozta el.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
A balatovilágosi csomóponttól Zamárdiig sokáig félsztráda volt az M7 (Fortepan)

Általánosíthatjuk is egy kissé a problémát. Ma már fontos alapelv az útügyben, hogy az út annak látszódjon, ami. Vagyis a vezetők az első pillanatban egyértelműen megállapíthassák, hogy milyen kategóriájú úton haladnak. Szélsőséges esetben a szakemberek akár a visszafejlesztés eszközéhez is nyúlnak, ha egy út többnek látszik, mint ami. Az Egerbe vezető főút egyes szakaszait háromsávúsították, ám a koszorúkkal (ez nem egy útípétési szakkifejezés itt) szegélyezett út bizonyos részeit visszafejlesztették: a középső sávot lezárták, és oda egy gigantikus elválasztó szerkezetet építettek.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Ha akarna, akkor se tudna a szembesávba átmenni az autós

Szögezzük le: a halálutakra is igaz, hogy a legtöbb balesetet felelőtlen sofőr okozza. Vagy tudatosan választ túlzott sebességet, vagy saját fáradtságát nem veszi figyelembe. Ettől függetlenül a hatóságoknak természetesen mindent meg kell tenni a balesetek megelőzésére.

Időközben az M70-est is számos módon módosították, hogy növeljék a biztonságát. Ezek között is akadt visszafejlesztés: leszedték a baloldalon elhelyezett ismétlőtáblákat, mert ez a metódus az autópályákra jellemző. A kétszer egysávos szakaszokon megtiltották az előzést, jobban látható és hallható elválasztást alkalmaztak, és magyar, szlovén, angol, román nyelvű figyelmeztetéseket is kiírtak.

Hétvégére ismét meghosszabbítják a 72-es trolit. Nem. Lerövidítik!

0

Most és a következő hétvégén újra kitiltják a motoros járműveket a Szabadság hídról. A villamost Budán villamossal, a hídon metróval és busszal, Pesten pedig trolibusszal próbálják meg pótolni.

A tavaly az építkezések miatt spontán kialakult bulihidat idén már szervezetten hozzák létre két júniusi és két augusztusi hétvégére. Júliusban a nedves vébé és más rendezvények miatt nem csinált ilyet a főváros.

A hétvégék közlekedését a BKK a júniusihoz hasonlóan oldja meg – derül ki a cég közleményéből.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
Augusztusban is lesz piknik

A legérdekesebb, hogy a pesti oldalon a nem járó 47-es, 48-as, 49-es villamosokat a 72-es troli pótolja, amely ezen a négy napon Zuglóból ismét a Fővám térig jár, az Arany János utcától felsővezeték nélkül, akkumulátorról.

Csakhogy, ahogy erről már részletesen beszámoltunk, közben meg júliusban szombatonként és vasárnaponként a 72-es szintén tovább ment a kiskörúton önjáró módban, de a Kálvin téren a 83-as troli vonalára kanyarodott. Ehhez képest tehát nem hosszabbítás, hanem inkább rövidítés a Fővám téri végállomás.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
Augusztus első két hétvégéjén éppen így jár a 72-es

Úgyhogy ezen a nyáron a mindvégig egyformán jelölt 72-es meglehetősen nehezen követhető útvonalakat járt be, hiszen hétköznapokon a rendes, Arany János utcai végállomás volt a végállomás. Még szerencse, hogy ilyenkor kevés a belföldi és külföldi turista, aki eleve nehezebben igazodik el a járatokban. Ja, nem. Hanem több.

A hidat szombaton 0 órától vasárnap 24 óráig zárják le, ebben az időszakban a Fővám téren a jelzőlámpa sárga villogó üzemmódban működik; a Kálvin tér felől érkezők a híd előtt visszafordulhatnak, illetve a Belgrád rakpart–Havas utca felé is továbbhaladhatnak majd.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
A Deák téren

A lezárás idején a budai oldalon a villamoshálózat kisebb módosításával pótolják a villamosok által biztosított dél-budai eljutási lehetőségeket: a Fehérvári úton a 61-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Szent János kórház és a Városház tér között közlekedik, míg a Bartók Béla úti kimaradó villamosszakasz pótlására az 56A járat meghosszabbított útvonalon, a Szent János Kórház és Kelenföld vasútállomás között jár.

A hídon áthaladó forgalom részére az M4-es metró, valamint a 133E és a Gárdonyi térnél is ideiglenesen megálló 7-es autóbusz kínál megfelelő alternatívát.

Tarlós követeli, hogy a német T-Systems adjon magyarázatot

0

BKK internet botrány magazin Budapest Tarlós István közút villamos gyorsvasút informatika T-Systems

A főpolgármester szerint csak a külső és belső vizsgálatok lezárása után lehet véleményt mondani a BKK-botrányról és a vezérigazgató leváltásáról.

Megdöbbentem már magán a kifejezésen is, hogy „etikus hekker” – kezdte Tarlós István csütörtöki sajtótájékoztatóján az utolsó témaként elővett BKK-botrányról szólva. A főpolgármester többször hangsúlyozta később is, hogy nem ért az informatikához.

A T-Systems garantálta, hogy jól működik az online értékesítési rendszer, amelyet fejlesztettek, a történtek után mégsem kértek bocsánatot, amit a BKK viszont megtett. Követeljük, hogy a T-Systems német tulajdonosa (Tarlós egy alkalommal „rendszergazdá”-nak nevezte a céget) adjon magarázatot – mondt a főpolgármester.

Noha Tarlós István elég hosszan beszélt a BKK online bérletértékesítési rendszerének botrányáról, fő mondanivalója az volt, hogy csak akkor lehet az ügyről véleményt mondani, ha lezárulnak a külső (például az adatvédelmi ombudsman által indított), és a belső, fővárosi vizsgálatok.

Úgy véli, a BKK-vezérigazgató felelősségének, leváltásának kérdésére ugyanez igaz: csak a vizsgálatok végén érdemes beszélni róla. Azt azonban érzékeltette a főpolgármester, szerinte jelenleg kicsi az esélye, hogy Dabóczi Kálmán hibáját állapítanák meg.

(Illusztráció: Pixabay)

Szánalmasan magyarázkodik a BKK és a T-Systems

5

Úgy tűnik, az e-bérlet-botrányban ludas két nagy cég tovább folytatja az őszintétlen kommunikációt.

A bő hete új bérletértékesítő honlapot bevezető BKK és a rendszert üzemeltető T-Systems Magyarország péntek késő éjjel közleményt bocsátott ki.

Természetesen arról a botrányról van szó, amit az váltott ki, hogy éjjel rendőrök vitték el azt a 18 éves fiút, aki másokkal együtt a rendszer egy fontos hibájára hívta föl a figyelmet. A Budapesttől több száz kilométerre lakó, a BKK járatait nem is használó diák havi bérletet tudott vásárolni 50 forintért. Erre azonnal fölhívta a cég figyelmét, jelezve azt is, hogy célja a hiba bemutatása és nem az utazás.

BKK magazin gyorsvasút bérlet T-Systems bűnügy tarifa közút villamos vasút internetMár nem szeretik a céget

A BKK leminősítésével tiltakoznak az ellen, hogy a hibára rámutató fiút éjjel vitték el a rendőrök

0

Kora délután már meghaladta a kétezret azoknak a száma, akik a lehető legrosszabb, egycsillagos minősítést adták a BKK-nak a Facebook-on.

A legtöbben azt is megírják, a rossz véleményre a cég elektronikus bérletértékesítő rendszerének hibájára rámutató fiú elleni eljárás késztette őket, de sokan a szolgáltatás színvonalán is háborognak.

magazin internet tarifa közút villamos gyorsvasút bkk Budapest bérletAz előző vezérigazgatónak is rossz a véleménye volt cégéről

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek