Vasút nélkül épül meg a kalocsai atomhíd

1

Kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Paks és Kalocsa között kétszer egy sávvval plusz kerékpárúttal épülő Duna-hídra. Az új átkelő egyesek szerint fölösleges, mások szerint viszont Paks II. miatt kell.

Az 51-es útból Kalocsától északra kiágazó 512-es főutat Foktő–Dunaszentgyörgy útvonalon meghosszabbítják egészen az M6-os autópályáig. A beruházás legfőbb eleme egy új Duna-híd, és kiegészíti a dunántúli oldalon a majdani 5124-es út, amely Pakssal, illetve Gerjennel teremt kapcsolatot egy mostani földút nyomvonalán.

Korábban többször úgy beszéltek az új hídról, többek között Lázár János kancelláriaminiszter is, hogy esetleg vasutat is átvezetnek rajta, hiszen nyugati hídfőjéhez a paksi, a keletihez pedig a kalocsai szárnyvonal lesz közel, sőt, a dunapataji sincs messze. (Mindhárom vicinálison megszűnt már a személyszállítás.)

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A NIF térképe a beruházásról

A mostani hírek nem mondják ki, hogy a vasút lekerült a virtuális hídról és a napirendről, de nem is beszélnek róla, ez pedig azt jelenti, hogy nem lesznek sínek az új átkelőn. A Magyar Építők építőipari portál adta hírül közbeszerzési információkra hivatkozva, hogy kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Kalocsa–Paks-Duna-hídra és a környező úthálózatra.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A térség vasúthálózata a Bueker.net térképén a három sötétzöld, személyszállításból már kivont vonallal

Az 568 millió forintos projektet a Céh Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. konzorciuma végezheti el.

Sokan fölöslegesnek gondolják a beruházást, azt mondják, hogy a közelben három Duna-híd is van már: délen, Szekszárd térségében az M9-es (Szent László), északon Dunaújvárosnál az M8-as (Pentele) átkelője, illetve a dunaföldvári Beszédes József híd, amelyen egyébként 1940-től 2000-ig volt vasút is. Ezeken személyautóval egy óra körüli menetidővel érhető el Kalocsáról Paks, közösségi közlekedéssel, busszal pedig átszállással, két óra alatt. Az új híd húsz percre hozza közel a két kisvárost kocsival.

Eljutási idők az új híd nélkül a Google térképén

A beruházás hívei viszont az alföldi kisrégió összekötését hozza föl a leendő híd funkciójaként az M6-os sztrádával, és még inkább az atomerőművel. Helyi fórumokon egészen konkrét remények fogalmazódnak meg nemcsak arról, hogy a két új paksi reaktor építésében szerepet játszhatnak a Duna bal partján székelő vállalkozások, hogy az építőmunkások egy részének is Kalocsán lehet szállása, de arról is, hogy élelmiszerellátásukban is szerepet játszhat az Alföld.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A beruházás adatai a NIF honlapján

Az azonban probléma, hogy a jelenlegi tervek szerint a paksi gigaépítkezés már a híd átadása előtt elkezdődne.

Az Egyedi cáfolja, hogy Szerbiában gyártatná a csuklósait

0

Az Ikarus Egyedi Kft.-nek nincs semmilyen együttműködése a szerb Ikarbusszal a 180 Modulo M168d típusú busz gyártásával kapcsolatban, és nem is tervez ilyet – ezt a közlést juttatta el a Fonódóhoz a cég. Ezzel az iho.hu közlekedési portálnak azt az általam is átvett értesülését cáfolják, hogy száz csuklóst Szerbiában szerelnének össze.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Földes Dávid az Omnibusznál megjelent képei az első M168d-ről kívülről...

Az eredetileg a Volánbusz által megrendelt, de a közbeszerzés módosításával 30 jármű erejéig a BKV-hoz átirányított (és a metrópótlás második ütemében használni tervezett) autóbuszok közül az első elkészült, és bemutatták a Hungexpón zajló Automotive Hungary kiállításon – derült ki az Omnibusz blog Facebook-oldalán megjelent fotóból. Mint emlékezetes, mind a 180 busznak el kellett volna készülnie nyárig, de a szállító egy miniszteri rendeletre hivatkozva 240 napos határidő-haladékot kért és kapott.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
...és belülről

Épül a komáromi híd

1

Elsősorban a kamionok számára fontos, hogy Komáromnál is átkelhessenek a Dunán Magyarország és Szlovákia között.

A nehézgépjárművek számára Vámosszabadi és Letkés között nincs átkelési lehetőség a Dunán és az Ipolyon. A komáromi Erzsébet-híd 20 tonnás súlykorlátozású, a városok belsejébe vezeti a forgalmat. A megépülő új Duna-híd a magyar-szlovák Duna-szakaszon közvetlen átkelési lehetőséget teremt a teherforgalom számára Komárom és Révkomárom elkerülésével.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A 600 méteres hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar 1-es utat köti össze a szlovák 63-as főúttal. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A híd öt nyílásból áll, melyek közül 3 a meder felett, 2 pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A hídon a kerékpárút és járda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítást kapnak.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A beruházáshoz tartozik egy-egy útcsatlakozás megépítése a szlovák és magyar fél részéről. A magyar oldalon egy 1,3 km hosszú út épül a 131-es főútig, azaz a Komáromot délről elkerülő útig. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz, egyik az ipartelepi kerékpárút felett, a másik a Koppány vezér út felett. Ezen kívül 2 tengelysúly-mérő hely is épül a főpálya mindkét oldalán.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A szlovák oldali útcsatlakozás hossza 646 méter, 2×1 sávos. A szakaszon egy körforgalmú csomópont épül az I/63 út csatlakozásánál, valamit egy kerékpárútlehajtó-ág, és a járdához csatlakozó lehajtó és lépcső a híd végén.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új híd és a csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 telére várható.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új komáromi Duna-híd kivitelezésének nyertese a H-M Dunahíd Konzorcium (tagjai: Hídépítő Zrt., Mészáros és Mészáros Kft.) A kivitelezés nettó összege: 91,199 millió euró.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A magyar oldali útcsatlakozás nyertes kivitelezője az Stra-Kom konzorcium  (tagjai: Strabag Építő Kft. – Strabag AG). A szlovák oldali útcsatlakozást a Váhostav-Sk a.s. építi.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés
Az építkezést megnyitó ünnepségen a két ország miniszterelnöke is ott volt

A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban valósul meg, 85% uniós forrás felhasználásával.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

(A szöveg, a fotók, a látványképek és a térkép forrása a NIF)

Nem kitolás a hídbetolás

0

Mérföldkőhöz érkezett a Győr keleti elkerülő építése. A kivitelező 2017 eleje óta dolgozik az 5,2 km hosszú útszakaszon. Egy 395 méteres híd épül a Mosoni-Duna és a kapcsolódó szakaszok felett, Győrszentiván kertváros és Győr Bácsa között. A munkálatok most jutottak el a hídbetolás fázisába.

A 813. főút III. ütemének keretében készülő 180 méter hosszú Mosoni-Duna-mederhíd felszerkezete a szerelőtéren elkészült. A híd kialakítása hálós elrendezésű kábelekkel függesztett ortotróp acél pályaszerkezetű „kosárfüles” ívhíd lesz.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező 2017. október második hetében megkezdte a kész szerkezet vízszintes irányú mozgatását, tolását, hogy az a végleges pozíciójába kerüljön.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A szerkezet tolása a szerelőtéren kialakított hat szerelőtéri csúszkán, valamint a négy segédjármon és a hármas támaszon kialakított csúszkákon történik. A szerelőtéren a szerkezetet hat csúszka támasztja alá, ezek a sínekből kiépített tolópályán mozognak. A mozgatás négy 100 tonnás tolóhidraulikával történik. A betolás a függesztőkábelek elhelyezésével együtt 59 fázisból tevődik össze.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A vízszintes mozgatás 52 egységből áll, egy tolási egységhez 3,6 m vízszintes irányú mozgás tartozik. A szerkezetet mindig a végleges pozíciójában kell tartani, ezért a csúszkáknál a magasságot folyamatosan állítani kell. A hidat csak 36 kilométer per óra alatti szélsebesség esetén szabad mozgatni. A betolás várhatóan 15-20 napig tart majd.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező párhuzamosan végzi útépítési feladatait is. A 14-es főút és az 1301-es út közötti főpályaszakaszon elkészült az aszfaltozás, és megkezdődtek a befejezőmunkálatok: a humuszolás, padkázás és a forgalomtechnika kialakítása.

A projekt befejezése 2018 II. félévére várható.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg, magyar költségvetési forrás felhasználásával.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A Győr elkerülő harmadik szakasz kivitelezését az SHS Konzorcium (tagjai: Strabag Általános Építő Kft., Hódút Kft. és Strabag AG) végzi, a kivitelezés nettó összege 14,85 milliárd forint.

(Szöveg és képek: NIF)

Buszai zömét máshol gyártatja le a csókos buszgyár

0

Az Ikarus Egyeditől rendelt 180 csuklósból 100-at Szerbiában, az Ikarbusnál készítenek el, harmincat pedig a BKV szerel össze saját magának.

A korábban MABI-Busnak hívott, de aztán Ikarus Egyedi nevet felvevő gyár kapacitása egyszerűen nem elég arra, hogy akár a módosított határidőre elkészüljön az a 180 Modulo M168d, amelyet egy közbeszerzés keretében eredetileg a Volánbusz rendelt meg tőlük – az iho.hu szerint ez az oka, hogy a buszok nagyobbik felét, százat Szerbiában, a zimonyi Ikarbusnál kívánnak legyártatni. A közlekedési szakportál azt írja, mostanáig egyetlen jármű sem készült el a cégnél, noha az eredeti, augusztus 16-i határidő rég elmúlt.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Az Omnibusz blog montázsa a Modulo M168d-ről

Időközben az is kiderült, a BKV is beszáll a csodaüzletbe, harminc busz megvételét átengedi nekik a Volánbusz. A fővárosi közlekedési cég korábban azt írta a Fonódónak, hogy kész járműveket válsárolnak, információim szerint viszont ezzel a válasszal „nem bontották ki az igazság minden részletét”. Jogilag valóban kész buszokért fizetnek, azokat azonban fizikailag mégiscsak a BKV-nál szerelik össze kvázi bérmunkában, vagyis az végszerelésért az Egyedi visszafizeti majd nekik a vételár egy részét. Az ok bizonyára ennél a speciális konstrukciónál is az, hogy a „gyártó” nem tudna időben szállítani, márpedig a BKV-nak a metrópótlás második szakaszára mindenképp kellenek a csuklósok.

Az ábráról is látható, hogy most úgy áll, az Ikarus Egyedinél valójában csak a buszok töredéke készül majd, 180-ból 130-at máshol szerelnek össze.


Az Ikarus Egyedi igen nehéz helyzetbe került, nem volt elég megrendelése, tőkéje, és részben már munkásai is elhagyták, az ekkor elnyert 180 buszos tender sokak szerint az utolsó esélyt jelentette ahhoz, hogy víz felett maradhasson. A hiányzó feltételek miatt azonban nem tudja kellő ütemben összeszerelni a Modulókat. A lekésett határidőből csak azért nem lett baj, mert az állami Volánbusz tendere után másodszor is megmentette az állam. Hirtelen ugyanis egy rendelettel új feltételt, tűzoltó készülék beépítését írták elő, erre hivatkozva pedig már adhatott nagyvonalúan nyolc hónap haladékot a Volánbusz.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek