A 3-as metró északi szakaszának pótlására 1750 javaslat érkezett a BKK-hoz. Ezek alapján másfél apróságban módosították saját terveiket: a 30a és 230-as buszok nem mennek be a Verseny utcába, és megvizsgálják a kerékpározás feltételeinek javítását blabla.
Végre kezdődik az ország legforgalmasabb vasútvonalának, a fővárosi 3-as metrónak a felújítása. Először az északi szakaszon nem járnak majd a szerelvények (hétvégén és este az egész vonalon). Namost ahhoz nem kell túl sok ész, hogy úgy pótoljunk, hogy ahol nem megy a metró, vagyis Újpest és a Lehel tér között, jó sok csuklós buszt járatunk, ez triviális. Az izgalmak ott kezdődnek, hogy mit tudunk ezen túl tenni.
Vannak a puha intézkedések, ezek is fontosak, buszsávok, lámpahangolás, sűrítés, kisebb forgalomtechnikai módosítások. De most koncentráljunk arra, ami a járatok útvonalában érdemi változtatás. Általában kétféle megoldáshalmazt érdemes kipróbálni azért, hogy a kiesés és pótlás ne rontsa annyira a közösségi közlekedést választók eljutását.
Az egyik, hogy járatok hosszabbításával, összevonásával azok egy részét, akik eddig átszálltak, ne kényszerítsük még egy (vagy több) átszállásra. Ha néhány óbudai busz az Árpád híd nevű metrómegálló helyett a Lehel térre megy, akkor az ezekkel a belváros vagy éppen Dél-Pest felé igyekvő, ha lassabban is, de ugyanannyi átszállással utazhat, és ez nagyon fontos szempont. Szerepel is a BKK terveiben a 34-es és a 106-os ilyen hosszabbítása.
A másik metódus, hogy a kieső szakaszt részben eleve helyettesítő járatokra építünk sűrítéssel, kapacitásnöveléssel. A konkrét esetben a 14-es, 12-es villamosok és a 30-as buszcsalád a legalkalmasabb a feladatra, él is a lehetőséggel a BKK.
A pótlási tervezet bemutatásakor én is hangot adtam a véleményemnek, hogy a BKK nem túl sok innovatív megoldással rukkolt elő. Mások bezzeg kitettek magukért, a Közlekedő Tömeg nagyon részletes, még a változtatásokhoz szükséges buszok számát is kalkuláló javaslatcsomaggal állt elő. A sok ötletet itt most nem részletezzük, elolvashatók náluk. A BKK mindenesetre nem tartja megvalósítandónak ezeket.
Koncentráljunk pusztán egyetlen fontos kérdésre! A felújítandó metrószakasz határa a Lehel tér. Mivel onnan a nagykörút egyetlen megálló, azok, akik a nagyon forgalmas Nyugati térre igyekeznek akár átszállni, akár azért, mert ott a végcéljuk, egy csúnya, egymegállós átszállásra kényszerülnek, ha a pótlás szemellenzősen csak a Lehel térig tart. Mondanunk sem kell, a BKK így tervezte, és most is így tervezi. Úgy is fogalmazhatunk: ha a pótló járatok egyikét-másikát elvinnék a körútig, e rövid többletúttal sokat javulna a pótlás színvonala.
A civilszervezet azzal kezdte javaslatcsomagját, hogy a pótlóbuszokat el kell vinni a Nyugati térig. Még merészebb javaslattal állt elő Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója, ő kötött pályában gondolkozik, azaz úgynevezett repülővágányokon hosszabbítaná meg a 14-es és 12-es villamosok útját. Ez a műszaki megoldás működhet, a Margit-híd felújításakor éltek is vele. Ezután a Közlekedő Tömeg is magáévá tette az innovatív ötletet, részletesen bemutatva, merre repülhetnének a vágányok.
A BKK a villamosos ötletre nem is reagált a társadalmi egyeztetést lezáró közleményében és a részletesebb dokumentációjában sem, úgy látszik, Vitézy nem küldte be a javaslatát, a BKK dolgozóinak ezek szerint pedig nem feladatuk volt főnökük Facebook-bejegyzéseit olvasni, sőt.
Hogy a pótlóbuszok menjenek el a Nyugatiig, az viszont eljutott a közlekedésszervezőhöz. Az ötlet elutasítását érdekesen indokolták:
„Újpest térségéből az M3-as metró üzemelő szakaszának elérését a metrópótló buszok, valamint az alternatív utazási irányok együttesen biztosítják; tekintettel arra, hogy a csomópontok áteresztőképessége miatt a pótlóbuszok kapacitása korlátos, az alternatív irányok utasvonzó képessége kiemelt fontosságú.
A pótlóbuszok nagykörúti továbbvezetésével az alternatív kapcsolatok szerepe háttérbe kerülne, és így önmagában a pótlóbuszok kínálata nem lenne elegendő az utasforgalom lebonyolításához.”
Lefordítom: az ötlet annyira jó, hogy ha megvalósítanák, sokkal jobb lenne az utasoknak, így mindenki a pótlóbuszokkal akarna utazni, az alternatív járatok nem tudnának segíteni a pótlásban. Az érvelés talán abszurdnak tűnik, de szakmailag elvileg legitim. Van olyan megoldás, ami adott körülmények között „túl jó”. Ebben az esetben azonban szerintem nem ez a helyzet, érdemes lenne a pótlást a nagykörútig szervezni.
Persze értem azokat is, akik nagyon félnek attól, hogy az ideiglenesen a Nyugatiig röpített 14-es villamos annyira bejönne az utasoknak, hogy muszáj lenne megcsinálni a pesti fonódó villamost, vagyis a Deák tér és a Lehel tér közötti vágányfektetést, és szép lassan Budapesten is visszaépülne a szerves villamoshálózat, amely például Prágában sohasem tűnt el.