Öt év alatt három vonalat hosszabbítanak meg, 2030-ig pedig további tucatnál is több villamosfejlesztést terveznek a cseh fővárosban.

Ha Prágáról esik szó, persze hogy Budapesttel hasonlítjuk össze az onnan keltezett híreket. Nos, ha a nemrég elhatározott prágai villamosfejlesztések térképére vetünk egy pillantást, talán arra gondolunk elsőre, hogy ezek egyike sincs olyan jelentős, mint a budai fonódó rendszer létrehozása, hiszen jobbára külvárosi, pármegállós hosszabbításokat látunk, bár a város délkeleti részén azért komoly hálózatfejlesztést terveznek.

De hiszen ez éppen azért van, mer Prágában soha sem szaggatták úgy szét a hálózatot, mint Budapesten! Nem iktatták ki például a metróval párhuzamosnak tekinthető vonalakat, így a belvárost sűrűn hálózzák be a sínek, nem nagyon van olyan jelentős, pótolnivaló kapcsolat, mint Észak- és Közép-Buda között volt, vagy van most is a Lehel és a Deák tér között.

Csehország Prága villamos fejlesztés beszerzés
Az akkor új barrandovi végállomás 2005-ben

 

És éppen ezt lehetne eltanulni a csehektől (németektől, osztrákoktól, hogy messzebb ne is menjünk), a folyamatos és konzekvens előrelépést, tervezést és megvalósítást. Szemben a nálunk szokásos egyet előre, kettőt hátra metódussal. A magyar főváros a várakozásokat is meghaladóan sikeres fonódóprojekt után sorban adja föl villamosterveit (Újpalota, külső Bécsi út), miközben az elvileg hivatalos távlati tervekben egyáltalán nem szereplő ötletek ugranak elő és talán készülnek is el a semmiből (a dobogói szuperkórházhoz vagy a Hungexpóhoz).

Csehország Prága villamos fejlesztés beszerzés
A sárga kontúros szakaszok 2022-ig, a sima pirosak 2030-ig készülnének el. A lilák lehetséges fejlesztések, a lila négyzetecske egy esetleges új kocsiszín helye, a nyilak a hálózat városhatáron túli fejlesztési lehetőségeit mutatja – térkép:zpravy.aktualne.cz

De térjünk vissza Prágához! A programot természetesen szakaszolják, az öt éven belül befejeződő első etapba három vonalhosszabbítás és két kisebb, végállomási korrekció fér bele, mindegyik helyszíne külső kerület. A három toldás mindegyikének hossza két kilométer körül szóródik, költségük egyenként hat és 10 milliárd forintnyi korona között van.

Csak hogy hangsúlyozzuk a folyamatosságot, a három hosszabbítás egyike Barrandovból indulna ki, vagyis egy aránylag friss, 2004-ben elkészült (lakótelepi, részben felüljárón haladó) szakasz további fejlesztése.

Csehország Prága villamos fejlesztés beszerzés
A hostivaři végállomás az egyik kisebb korrekció helyszíne lesz

A többi elképzelés se valami távoli álmodozás, hiszen 2030 csak 13 évre van. Ahogy a térképről is látható, itt már vannak hosszabb, egymáshoz is csatlakozó vonalszakaszok a tervek között, főleg a város déli részén. Természetesen további fejlesztési lehetőségeket is számba vesznek, sőt, egy esetleges új kocsiszín helye is felkerült a térképre. Arra is gondolnak, hogy Prága területén kívülre is kiterjesztik a hálózatot.

Érdemes megfigyelni, hogy a cseheknél a metró által már feltárt városrészek sem tabuk a villamosfejlesztés számára, hiszen az emberek nem egyfelé utaznak, sok hálózati kapcsolatnak van értelme.

(Angol és cseh nyelvű források itt.)