Péntektől a mobilos Vonatinfó alkalmazásban is lehet vonatjegyet venni, egyelőre csak androidon, csak az első ezer felhasználónak, és csak béta a rendszer. De a jegy igazi, utazni is lehet vele.

Néha csak kimondatlanul, de sokszor kimondva is végig ott lebegett a BKK e-bérlet-botránya a teremben, amikor a MÁV, a MÁV-Start és a fizetési funkciót fejlesztő OTP Mobil Kft. illetékesei bemutatták az újságíróknak új, mobiltelefonos jegyértékesítési rendszerüket. A fővárosi cég nyári botrányára mindenki emlékszik: gyenge platformon, amatőr módon fejleszttettek egy gagyi rendszert a T-Systemsszel, majd amikor kiderültek a hibák, mindent elrontottak a kommunikációban is. A legnagyobb ellenérzést az váltotta ki a közönségben, hogy a hibákat jelző egyik etikus hekkert feljelentették.

Bár a BKK hivatalosan ma született bárányként beszél magáról az ügyben, azért levonták a konzekvenciákat: Azóta a T-Systemstől és a BKK-tól is távoztak topvezetők, bár az utóbbi esetben elvileg nem az e-bérlet botránya miatt. A közlekedési társaság vezérigazgatója eddig a helyén maradhatott, mindenesetre a metrófelújítás miatt szükséges – eddig úgy látszik, példásan megszervezett – buszos pótlást Dabóczi Kálmán már személyesen ellenőrizte az első napon: egy újabb botrány nem jött volna jól.

vasút internet magazin jegy tarifa
A már ismert applikációt egészítik ki

 

A MÁV-Start telefonos rendszere – a BKK-éval szemben – valódi applikáció, hívta föl a figyelmet dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil Kft. ügyvezető-helyettese. Pontosabban az eddig is létező Vonatinfó alkalmazás egészül ki jegyvásárlási lehetőséggel.

Az ígéret szerint konkrétan péntektől ezer androidos felhasználó töltheti le a béta verziót. (Később lesz iOS-változat is.) Hangsúlyozottan kipróbálásról van szó, az alkalmazás nincs teljesen kész, az első felhasználókat valóban tesztelőknek tekintik, várják észrevételeiket. A mennyiségi korlátozást nemcsak az esetleges hibák, módosítási igények indokolják, de a rendszer terhelését is szeretnék kordában tartani az elején. A végleges rendszer indítását, és a többi felhasználó beengedését még ebben az évben tervezik.

vasút internet magazin jegy tarifa
A MÁV nem BKK, az OTP Mobil nem T-Systems

Persze a rendszerrel valódi jegyet lehet venni egyszeri regisztráció után. Egészen pontosan belföldi (MÁV-Startos és GYSEV-es), egy útra szóló jegyeket magunknak, rokonainknak, ismerőseinknek, négylábú vagy kétkerekű társunknak. Beleértve természetesen a felárakat, a pót- és helyjegyeket. A külföldi jegyek értékesítését csak a távolabbi jövőben tervezik.

vasút internet magazin jegy tarifa
A rokonságnak is vehetünk jegyet

A jegyek vásárlásához persze internetkapcsolat kell, de a bemutatásuk a mobilon már off-line állapotban is lehetséges. A már ismert e-vonatjegyekhez hasonlóan ezekre is adnak három százalék kedvezményt, személyre szólnak (a jegyvizsgálónak igazolványt is kell mutatni), és legkésőbb az érvényesség kezdete előtt egy órával válthatók csak vissza.

vasút internet magazin jegy tarifa
Nagyon sok kedvezményt ismer

A startos illetékesek hangsúlyozták, hogy ebben az esetben professzionális, egy éve tartó fejlesztésről van szó. (Ha befejezik a projektet, 70 millió forint körül lesz a költsége.) A felhasználók adatait megfelelően védik, a telefonon nem tárolják, a bankkártya adatai pedig az applikációhoz sem jutnak el, a már sok más értékesítési rendszerben is használt fizetési modul kezeli őket.

vasút internet magazin jegy tarifa
Az adatok elmenthetők

A rendszer legfontosabb kényelmi szolgáltatása, hogy megjegyzi az adatainkat, beleértve azt is, hogy milyen kedvezmény jár nekünk. Így aki mondjuk mindig ugyanazon az útvonalon utazik, tényleg pár kattintással vehet jegyet.

A vasúton igen bonyolult a kedvezmények rendszere, az alkalmazás többtucatnyi árengedményt ismer. Egyszerre többet is beállíthatunk, hiszen előfordulhat, hogy több is érvényes. (A budapesti bérlet például kedvezménynek számít itt – ez nem mindenkinek lesz magától értetődő –, ehhez társulhat mondjuk a diákoknak járó is.)

vasút internet magazin jegy tarifa
A számlát mailben küldi, ha kérjük

Előre lehet borítékolni, hogy a kedvezményeknél lesz majd szükség módosításokra, hiszen itt lehet a legjobban eltévedni. A bemutató perceiben is előjöttek már következetlenségek, vagy az átlagutasnak nehezebben érthető megfogalmazások, rövidítések. (Mindenki tudta például, hogy a KOK kocsiosztály-különbözetet jelent?)

vasút internet magazin jegy tarifa
A JÉ-alapú rendszerek elkülönülnek az Elvira-alapúaktól

Fontos, hogy a MÁV-Startnál két alapon fejlesztettek internetes rendszereket. Régebben az Elvira menetrendje volt a kiindulás, ebben működik ma is a kétféle netes jegyvásárlás, az úgynevezett kioszkokból átvehető, és az otthon nyomtatottnak nevezett, telefonon is bemutatható e-jegy. A mobilos applikáció ellenben a JÉ nevű rendszeren alapul, amely a pénztárakban és a jegyvizsgálóknál is fut. Vagyis aki eddig interneten vásárolt jegyet, az ottani felhasználói fiókja független lesz a mobilostól, itt újra kell regisztrálnia. Hosszú távon minden JÉ-alapú lesz, vagyis a számítógépes jegyvásárlás is átkerül majd ebbe a szisztémába.

Aki tehát tesztelni akar, péntek reggel keresse a Play áruházban az appot.

(Az ábrák forrása a MÁV, illetve az OTP Mobil.)