villamos vasút Szeged vonatvillamos Hódmezővásárhely Stadler Spanyolország

 

A Stadler Spanyolországban készülő hibrid CityLinkjei lesznek az első magyar tram-trainek. Villamos is, vonat is, villannyal is megy, gázolajjal is.

Újabb sikert zsebelhet be Magyarországon a svájci székhelyű Stadler: A MÁV-Start bejelentette, hogy a Stadler Rail Valencia S. A. U. nyerte meg a nyolc (és opciósan további négy) tram-train szerelvényre kiírt közbeszerzést.

A közleményből több nem is derül ki, de a kiírás feltétfüzetéből tudható, hogy legalább 90 ülőhely lesz a vonatvillamosokban, az álló utasokkal együtt minimum 138-an férnek majd bele, ezen kívül két kerekesszéknek és négy kerékpárnak is lesz helye.

A Stadler valenciai részlegében készül a CityLink márkanevű jármű, amely tram-train feladatokra való, ennek háromkocsis, a gyári prospektus szerint standardnak nevezett változata 37 méter hosszú. Mivel a Start 30 és 40 méter közötti szerelvényeket kért, alighanem ilyenek érkeznek majd.

villamos vasút Szeged vonatvillamos Hódmezővásárhely Stadler Spanyolország
Chemnitz. A kezdőkép és ez a Wikipediáról származik

A feltételek szerint 100 kilométer per órás sebességre is képes dél-alföldi tram-trainek hazánkban ismeretlen járműtípust képviselnek: a városban villamosként, a két megyei jogú város között a vasútvonalon járnak majd.

A megoldás előnye, hogy sokkal több utazási igényt lehet így háztól házig kielégíteni, más szóval sokaknak kevesebb átszállásra lesz szükségük. Ma már világos, ez a kényelmi kérdés gyakorlatilag a legfontosabb az utasok megnyerésére a közösségi közlekedés számára, magyarán hogy ne a saját autójukkal tegyék meg az utat.

A Hódmezővásárhelyen a két vasútállomás közötti belvárosi részen kiépülő új, egyvágányos villamosvonal a nagyvasúton keresztül közvetlenül összekapcsolódik a szegedi 1-es villamossal.

Korábban felmerült, hogy villamosítsák a szóban forgó, 135-ös vasútvonalat, végül azonban ez elmarad. Érdekes módon kevesebb műszaki gonddal jár, hogy a vonatvillamosnak így hibridnek kell lennie, vagyis elektromos és dízelmotor egyaránt kerül bele, mintha a kétféle áramnemet kellene összeházasítani bennük.

villamos vasút Szeged vonatvillamos Hódmezővásárhely Stadler Spanyolország
Szintén Valenciában készültek a Gmundenben közlekedő TramLink helyi, illetve regionális villamosok

Persze nem a jármű szempontjából, léteznek ilyen CityLinkek, például az egyesült királyságbeli Sheffieldbe, a német Karlsruhéba vagy spanyol városokba szállítottak. De attól mindenkit kitörne a frász, ha egy műszaki hiba miatt esetleg az összes úton lévő szegedi villamos megkapná a 600 voltos egyenáram helyett a 25 ezer voltos válót.

A magyar jármű tehát hibrid lesz, azaz a chemnitzihez hasonlít majd legjobban (bár ott 750, nem 600 voltos a villamos).

A Stadler a MÁV-csoportnak 123 négyrészes Flirt motorvonatot adott el az évek alatt, a GYSEV-nek pedig 10-et (a magyar-osztrák cég az újabb generációs Flirt 3-asokból is rendelt tízet), ezekben fokozatosan nőtt a magyar hányad, hiszen a svájciak Szolnokon gyárat építettek. Néhány napja jelentették be, hogy legalább 11, maximum negyven emeletes Kiss motorvonatot is vásárol a Start, ezekben már 50 százalék fölött lesz az országban készülő érték.

A CityLinkeknél biztosan nem lesz ilyen nagy az arány, hiszen ezek karosszériája acél, Szolnokon meg alumíniumból hegesztik a kocsitesteket.

A valenciai üzem csak tavaly lett a Stadleré. Múltja 1897-ig nyúlik vissza, sokáig Macosa néven volt ismert, de nem kerülték el a vasútijármű-iparban szokásos felvásárlások: az Alstom majd a Vossloh része lett, mielőtt a Stadleré.