A MÁV-Start augusztus közepén, 25 jegyvizsgáló önkéntes részvételével testkamerák gyakorlati tesztelésébe kezdett. A projekt keretében három gyártó eszközét próbálják ki a kalauzok.
A MÁV-START Zrt. vezetése a mobil jegykiadó berendezések, valamint az utasok életének, személyi és testi épségének, illetve vagyontárgyaik védelme érdekében – a kockázatok előzetes felmérése és elemzése után, kísérleti jelleggel – testkamera használatáról döntött.
A tesztprojekt keretében három, a célnak megfelelő, ipari felhasználásra szánt speciális kamerákat gyártó cég termékét (Dahua MPT-100, VTQ és Koonlung K1S kamerákat) választották ki, amelyekből összesen 26 darabot szereztek be, a hozzájuk tartozó kiegészítő műszaki berendezésekkel együtt.
A belső próbákat követően, augusztus 16-án a gyakorlatban is elindult a tesztelés. Az elkövetkező időszakban 25 önkéntes jegyvizsgáló legalább tíz-tíz alkalommal használja majd mindhárom terméket. A tesztelés a legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalakon zajlik, a felvételeket a vasúttársaság a jogszabályoknak megfelelően kezeli. Az önkéntes jegyvizsgálókon kitűző jelzi az utasok számára, hogy „hang- és képrögzítés történik”. A tesztelésben részt vevő munkavállalók ezután alapos értékelést adnak a műszaki eszközök alkalmazhatóságáról, azok előnyeiről, hátrányairól. A MÁV-Start vezetése az értékelések és a gyakorlati tapasztalatok feldolgozását követően dönthet a rendszer bevezetéséről.
Köztudott, hogy sok szóbeli inzultus és fizikai atrocitás éri a munkájukat végző jegyvizsgálókat – főleg a bliccelő vagy szabálysértő utasok részéről. Augusztusig összesen 53 kalauz lett valamilyen támadás elszenvedője. Az elkövetőket az sem riasztja vissza, hogy alapesetben akár öt év börtönbüntetést is kaphat, aki közfeladatot ellátó személy sérelmére erőszakos bűncselekményt követ el. De természetesen nemcsak a jegyvizsgálók testi épsége vagy az általuk üzemeltetett mobil jegykiadó berendezések védelme fontos: legalább ennyire fontos az utasok és vagyontárgyaik biztonsága is.
Bár a nagy európai vasúttársaságoknál megszokott, hogy a vonatokat fedélzeti kamerával szerelik fel, de gyakran a vasutasok is viselnek magukon testkamerát.
A német vasúttársaság, a Deutsche Bahn a dolgozóival szembeni, egyre fokozódó erőszak miatt döntött tavaly a testkamerák bevetéséről. Első körben a berlini pályaudvarokon szolgálatot teljesítő, 3700 fős vasútbiztonsági szolgálat egyes tagjait látták el – tesztjelleggel – ilyen eszközökkel. (Azokat a dolgozókat, akik kamerákat viselnek, a „Videómegfigyelés” megkülönböztető jelzésről ismerhetik fel az utasok Németországban.) Hans-Hilmar Rischke, a Deutsche Bahn biztonsági főnöke korábban úgy nyilatkozott a Bild am Sonntag című lapnak, hogy a testkamera beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mert elriasztó erővel bír a potenciális erőszakoskodók körében.
Az osztrák vasúttársaság, az Österreichische Bundesbahnen ugyancsak a múlt évben állított próbaüzembe 50 testkamerát Bécs és néhány vidéki nagyváros pályaudvarain. Az intézkedésnek köszönhetően jelentősen visszaesett az erőszakos cselekedetek száma. A hírek szerint a testkamerát viselők jelenlegi létszámát a jövő év végig 740-re kívánják növelni, és további 130 vonatkísérőt és 40 információs munkatársat is bevonnának a testkamerát viselők körébe.
Kép és szöveg: MÁV