A 3-as metró rekonstrukciója után már nem lehet átmenni a sínek alatt a Forgách utcai megállónál. A Gyöngyösi utcánál viszont megmarad a hasonló lehetőség.

A BKV megerősítette a Fonódónak, amit az építkezésre bekukkantva látni is lehet, a fővárosi kék metró északi szakaszának felújításakor a Forgách utcai megállónál elzárják azt az aluljárót, amely a metrópálya alatt vezetett át. Az újra megnyíló állomásnál tehát majd nem lehet átmenni (részben mozgólépcső segítségével) a Váci út egyik oldaláról a másikra, ehhez a felszíni gyalogátkelők valamelyikét kell majd igénybe venni.

Persze korábban sem az volt az aluljáró fő funkciója, hogy a széles út egyik oldaláról a másikra vigyen, hiszen erre egyszerűbb, lépcsőzésmentes megoldás volt eddig is a zebra, és persze nem is az, hogy az egyik peronról induló, és a másikra tartó gyalogosokat átvezesse, mert kevesen vannak ilyenek, hanem az, hogy aki a Váci út egyik oldaláról a másik oldalon lévő peronra igyekszik (vagy fordítva), az megtehesse ezt lámpára várás és a Váci út keresztezése nélkül.

A változtatás okát nem igazán sikerült megtudni a BKV-tól, azt írják, hogy „az M3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója keretében folyamatban van a metrómegálló mindkét menetirányú oldalán két-két felvonó beépítése, az akadálymentes gyalogos kapcsolat biztosítása érdekében pedig felszíni gyalogátkelő létesül.”

Viszont az aluljáró nem akadálymentességi kérdés, hiszen nem volt akadálymentes.

Budapest BKV metró 3-as metró gyorsvasút közút felöljáró zebra gyalogos
Andó Gergely képei

 

Mindenesetre van, aki örül a változásnak. Zöldi Péter például így írt a megállót bemutató cikkében az iho.hu portálon: „A felújítás során akár le is lehetne zárni ezeket a teljesen felesleges átjárókat”.

Én is fontosnak tartom, hogy legyen zebra a Váci úton, de annak nem látom hátrányát, ha a zebra mellett (alatt) megmarad egy másik, a felszíni forgalmat elkerülő lehetőség is. Zöldi szerint viszont a gyalogosok föld alá küldése annyira korszerűtlen és antihumánus megoldás, hogy még alternatívaként sincs rá szükség.

Persze a pálya alatti gyalogosaluljáró elhagyásával meg lehet spórolni némi pénzt, a beruházás és a későbbi fenntartás is olcsóbb így. Ez a megtakarítás azonban elhanyagolható a metrófelújítás teljes árához képest. (Nota bene: amit ember épít, annak mindig lesz valamekkora fenntartási költsége, tehát a lezárt aluljáró is kerülni fog valamennyibe.)

Egy másik szakíró, Andó Gergely viszont egy gúnyos „Gratulálok”-kal fejezte ki egyet nem értését Facebook-oldalán, ahol bemutatta az átépítésről készült képeit. Ő egyébként azt is hozzáteszi, hogy a forgalmi ügyeletes lassabban fog majd átérni, ha a másik peronon kell intézkednie.

Budapest BKV metró 3-as metró gyorsvasút közút felöljáró zebra gyalogos

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a csak néhány éve telepített zebrán megnövelt gyalogosforgalom a közúton haladókat a jelenleginél jobban fogja akadályozni: „a gyalogosok a zöld jelzése alatt a Fáy utcából a Váci útra fordulnak ki az autók a belváros felé. Ez egy vesztes-vesztes történet, csökken a csomópont közúti kapacitása is, hiszen (csúcsidőben) minden ciklusban lesznek ott gyalogosok, akik gyakrabban fognak majd szabad jelzést kérni maguknak (ez egy nyomógombos zebra) – mondta a Fonódónak.

Figyelemreméltó még a BKV válaszában az az állítás, hogy „gyalogátkelő létesül.” Namost ez vagy egy apró tévedés, és a meglévőre gondolnak, vagy esetleg készül egy újabb zebra?

A Gyöngyösi utcánál is van aluljáró a sínek alatt, de az megmarad a rekonstrukció után is. Ezt írja a BKV: „A Gyöngyösi utcai metróállomásnál megmarad a peronokat összekötő átjutási lehetőség, mivel a bevásárlóközpont aluljárószintje egyben a metrómegálló peronszintje.”

Természetesen az Árpád hídnál (Göncz Árpád városközpont) sem lesz változás ebben a tekintetben, ott a pálya alatti átjáró része az alauljárórendszernek.