A hivatalos moszkvai állításban van egy kis turpisság, hiszen az orosz főváros külső metrógyűrűjének egy rövidke szakasza – jó messze a most megnyitott pályától – már évtizedek óta üzemel. A legérdekesebb azonban az, hogy ennnél az üzemnél milyen gyakran variálják, kötik innen oda át a vonalakat.
A Gyelovoj Centr (Деловой Центр) és Petrovszkij Park (Петровский парк) állomások közötti, 10,5 kilométeres új moszkvai metrószakaszt a főpolgármester adta át hétfőn. A végállomások, és a köztes három állomás közül kettő átszállóállomás. A város nyugati külső kerületeiben élő csaknem félmillió ember közlekedése javul, hangzott el. No meg az, hogy a 68 kilométeresre tervezett, 31 állomásos nagyobbik körmetró, ha megépül, a világ leghosszabb városi földalattivonala lesz, maga mögé utasítva a második pekingi gyűrűt. (Hacsak el nem készül addigra a kínai fővárosban egy harmadik, még nagyobb körpálya.)
Az azonban nem igaz, hogy a türkiz színű 11-es vonalnak ez az első szakasza. Messze, délen, örökös napsütésben, másik külvárosban már van egy rövidke, mindössze három állomást érintő metrócska! Ez 1995 óta viseli a 11A nevet, ami arra utal, hogy persze már akkor tudták, hogy lesz egyszer egy 11-es vonal, amivel össze fog nőni. De valójában 1969-ben épült ez a rész, csak eleinte egy sugárirányú, a 2-es számot viselő vonal része volt.
Kezdünk belemelegedni! Moszkvában ugyanis rendszeresen átalakítják a hálózatot, ahogy egyébként más, kiterjedt metrórendszert üzemeltető városokban (London, Párizs) is a fokozatos fejlesztések vagy a változó igények miatt. Átvariálják a viszonylatokat, ami az alagútban futó metró esetén nem mindig egyszerű, sokszor némi építkezést, sínfektetést is igényel, ha máshogy kötnek össze meglévő alagútszakaszokat.
Nos, nem akarok ünneprontó lenni, mert a most átadott szekció egyszer majd tényleg a külső gyűrű része lesz, de pillanatnyilag egyszerűbb úgy tekinteni, mint egy sugárirányú vonal, a sárga 8A északi hosszabbítását, hiszen annak szerelvényei is használni fogják a pálya zömét. De nem ilyen egyszerű a képlet, tessék nézni az ábrákat! (Nem könnyű kiigazodni.) Szóval a 8A eddig befordult keletre a Gyelovoj Centrre, de ezt nem teheti meg, ha északra akar menni. Vagyis azért kellett most egy új vonalat szervezni (a 11-est), hogy az majdnem betétjáratként, az új részt bejárva (északról jövet) beforduljon Gyelovoj Centr állomásra.
Namost ez sem a végleges állapot! A 8A névből már gondolhatjuk, hogy az is egy félvonal, a város keleti részén ott várja a 8-as, amellyel majd egyszer összekötik. Akkkor pedig ismét nem mehet északra, hanem keletre fog menni megint Gyelovoj Centrre, és persze még tovább. De akkor is lesz közös szakasza a 11-esnek és a 8-asnak, a mostanitól délre, hiszen az a terv, hogy a végleges kiépítésben közösen fog futni a körirányú (11) és a harántoló (8) vonal egy szakaszon, hogy a Micsurinszkij Proszpektnél (Мичуринский проспект) kettéváljanak.
Mindez talán érthető az Urbanrail.net itt is szerepeltetett hálózati sémájának nagyobb, részletesebb verziójából, amely a terveket is ábrázolja halványabb, szaggatott vonalakkal. Ott szépen követhető a külső félkör a déli Kasirszkajától (Каширская), vagyis a meglévő 11A-tól annak hosszabbításán át a 8A-ig, majd a mostani 11-esig. Sőt, halvány rózsaszínnel folytatódik is a vonal.