Lényegében eldőlt, hogy a főváros 3-as metróját a mozgásukban korlátozottak számára is használhatóvá teszik, ezért az ellenzéki pártok befejezik az aláírásgyűjtést arra a népszavazásra, amely ezt célozta volna.

A politikusok természetesen merőben másképp ítélik meg a történteket. Az ellenzéki pártok képviselői az aláírásgyűjtés felfüggesztésekor azt mondták, hogy sikeres volt a fellépésük, hiszen fokozatosan egyre több állomás akadálymentesítését oldják meg, így a népszavazás célja teljesült, magára az aktusra nincs szükség.

metró Budapest politika Tarlós István 3-as metró akadálymentesítés gyorsvasút M3 felújítás
Talán mégis teljesen akadálymentes lesz a 3-as metró

 

Tarlós István ellenben arra célzott, hogy a szervezőknek elfogyott a bátorságuk, nem biztosak abban, hogy össze tudnák szedni a szükséges mennyiségű aláírást.

A főpolgármester abban azonban egyetért ellenzékével, hogy meg fog történni az akadálymentesítés.

Tarlós tehát néhány hónap alatt nagy utat tett meg. Az északi szakaszon már folyó felújítási beruházásban nincs benne a teljes akadálymentesítés, sok állomáson azt nem tervezték be. Kőbánya–Kispestnél és az Árpád hídnál már most is megközelíthető felvonóval az állomás, az átépítéssel a Határ út, a Népliget, a Nagyvárad tér, a Deák tér, a Nyugati pályaudvar, a Lehel tér, a Forgách utca, a Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ is akadálymentes lesz. Ez összesen 12 állomás. A főpolgármester eleinte ragaszkodott ahhoz, hogy erre a többi állomáson nincs pénz, sőt olyan szerencsétlen mondatra is ragadtatta megát, hogy a mozgásukban korlátozottak csak igen kis hányadát teszik ki a metró utasainak. (Hiszen nem tudnak fölszállni.)

Később azonban megpróbálák megoldani a kérdést. Egyrészt pénzt szerezni a hiányzó állomásokra, másrészt a lifteknél olcsóbb megoldást találni. Úgy tűnik, két kisebb forgalmú kéregállomás (Ecseri út, Pöttyös utca) kivételével az eredeti tervek szerint liftet nem kapó állomásokra ferde pályán haladó kabinokat építenének. A világ néhány városában működnek már ilyenek. (A cikkbe illusztrációként néhányról videó látható.) Utólagos beépítésük azért lehet olcsóbb a liftekénél, mert nem kell nekik külön aknát fúrni, hanem valahogy elférhetnek a mozgólépcsők mellett. Az persze nem egészen világos, hogy konkrétan hogyan. Sőt, úgy tűnik, ez a megoldás még csak egy ötlet, a konkrétumokról érdeklődő levélre a Fonódó azt a választ kapta, hogy még idő kell azok tisztázásához.

Ezek voltak a kérdések:

  1. Mely megállóknál jönne szóba konkrétan ez a megoldás?
  2.  Az a bizonyos kabin egy meglévő mozgólépcsőre szerelhető vagy a mozgólépcsőkkel egy lejtaknába szerelnének be a lépcsőkkel párhuzamosan egy ferde felvonószerkezetet, amely továbbítaná a kabint?
  3.  A megoldás alkalmas babakocsik, kerékpárok, nagytestű kutyák szállítására is?
  4.  Mennyibe kerülnének egyenként és összesen is ezek a berendezések? Milyen forrásból fedeznék a költségüket?
  5. A metró most folyó felújítása után, külön projektként készülnének e berendezések, vagy a középső és déli szektorban a felújítással együtt, esetleg annak részeként?