Mégse kerül sín a Kalocsa és Paks közé épülő Duna-hídra, bár korábban ennek a lehetősége is felmerült. A szaktárca azzal indokolja a nemleges döntést a költségeken túl, hogy a bajai vasúti átkelő kapacitását nem használják ki.

„A Kalocsa-Paks térségben tervezett Duna-híd vasúti átkelésre alkalmassá tételének lehetőségét az előkészítés során megvizsgálták. A döntést megalapozó okok egyike, hogy a tervezett helyszíntől 40 kilométerre található bajai híd vasúti kapacitásainak a felét sem használja ki. A kötött pályás átkelés megvalósításához a hídig vezető vasútvonalak kiépítésére, korszerűsítésére is szükség lenne nettó 60 milliárd forint becsült összköltséggel. A vasúti kiterjesztéssel tehát a teljes beruházás kiadásai a közúti elemekkel járó várható ráfordítás több mint kétszeresére nőttek volna.”

Ezt válaszolta a Fonódó kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

vasút közút híd útépítés NFM beszerzés Paks Kalocsa Baja
A térség vasúthálózata a Bueker.net térképén a bajai híddal és a három sötétzöld, személyszállításból már kivont vonallal

 

Korábban ugyanis a tervezett új átkelőről úgy beszéltek a helyi és országos politikusok, hogy esetleg a vasutat is átvezetik rajta. A tervezésre kiírt közbeszerzésből viszont kiderült, letettek erről a szándékról.

Szeretném hangsúlyozni, hogy egyáltalán nem állítom, hogy kellene a sín az új hídra, nekem nem állnak rendelkezésemre ehhez a megfelelő adatok. Az érvelés módjára azonban szeretném felhívni a figyelmet.

A Google utcaképén a bajai híd, a már elválasztott közúti és vasúti sávokkal

A válaszban (bár azt nem kérdeztem) ugyanis a közúti híd szükségességét is megindokolják:

„Dunaföldvár és Szekszárd között nincs híd a Dunán, így az autós átkeléshez jelenleg legalább 65 kilométeres kitérőt, akár több mint 1 órás utat kell megtenni. A fejlesztésnek köszönhetően a Bács-Kiskun megyében élők, az ott működő vállalkozások is bekapcsolódhatnak a Paks II. beruházásba.”

Vagyis közúti híd a tárca szerint azért kell, mert nincs a közelben más híd, vasúti viszont azért nem, mert 40 kilométerre van egy másik. Valójában három közúti híd is van a Dunán a tervezettől negyven kilométeren belül: délen, Szekszárd térségében az M9-es (Szent László), északon Dunaújvárosnál az M8-as (Pentele) átkelője, illetve a dunaföldvári Beszédes József híd, amelyen egyébként 1940-től 2000-ig volt vasút is.

vasút közút híd útépítés NFM beszerzés Paks Kalocsa Baja
A NIF térképe a beruházásról

A válaszlevélben említett 65 kilométeres kerülő természetesen úgy jön ki, hogy oda-vissza számol, ha azt írták volna, hogy például Kalocsától 27 kilométerre van az M9-es hídja, az már máshogy veszi ki magát a vasúti híd 40 kilométeres adatával szemben.

Az érvelés része a bajai vasúti kapcsolat kihasználtsága is, ami nem éri el az 50 százalékot. Ezek szerint a három említett közúti hídon ez az adat bizonyára sokkal nagyobb, hiszen a negyedik közúti hídra viszont szükség van. (Persze nem, közmondásosan kihasználatlanok ezek a Duna-hidak. És ezzel már megint nem azt akarom mondani, hogy kár volt megépíteni őket.)