A Galvani út vonalába épülő hídra felkerülnek a villamossínek, de azt még nem tudni, hogy merre mennek majd ezeken a szerelvények.

Ez az írás elsősorban nem arról szól, hogy a főváros déli részén tervezett híd rossz helyen van, pontosabban, hogy először az albertfalvi hidat kellene megépíteni, mert az illeszkedik jobban a város szerkezetébe.

Az iho.hu-n viszont Zöldi Péter elég sokat írt erről, sőt egy sorozatban mutatta be, hogy a város térszerkezete nem holmi esztétikai kérdés csupán, de az élet minőségét is befolyásolja.

villamos Budapest beszerzés HÉV Csepel gyorsvasút híd
Külső körutak és hidak – Zöldi Péter (iho) ábrája

 

A közútszerkezet problémájánál is ordítóbb viszont ez az igazság, ha a villamoshálózatot nézzük. Ha az albertfalvi híd építéséről döntött volna a kormány, egészen természetesen kerülne rá egy fontos külvárosi déli villamostengely, amely része lenne a 41-es külső szakaszát a 3-as vonallal Csepel centrumán át összekötő pályának.

De nem Albertfalvánál épül új híd a Duna főágán, hanem a galvani út vonalában, és persze vele szemben egy kisebb híd is majd a Soroksári Dunán. Eredetileg az Olimpia csepeli és dél-pesti helyszínei miatt akarták az új átkelőt, és noha az Olimpiára végül nem pályázik Magyarország, a hidat mégis tervezik. Részben mert más sportversenyeket lehet tartani a legnagyobb helyett, főképp a 2023-as Atlétikai vb most az aktuális álom, részben mert a kitalált beruházások egy részét így is meg akarják csinálni, olimpiai falu helyett például kollégiumok készülnének.

A hidat eddig kötöttpályás közösségi közlekedés nélkül gondolták el, de ez most megváltozott, derült ki a friss kormányhatározatból, amelyről a napi.hu írt. A hírt kétféleképpen lehet értelmezni.

villamos Budapest beszerzés HÉV Csepel gyorsvasút híd
A mai vonalak a térségben a Google térképén

Mondhatjuk, hogy utat tört magának a korszerű szemlélet: egyszerűen ne épüljön Duna-híd Budapesten a 21. században kötöttpályás átvezetés nélkül!

De azt is mondhatjuk, hogy már megint egy kapkodó, végig nem gondolt fejlesztés, ami szükségszerűen pénzpazarláshoz vezet. Ugyanis úgy épül ki egy villamospálya, hogy fogalmunk nincs, merre, hová fognak rajta menni a szerelvények.

A mai villamoshálózatot szemlélve valóban nehéz lenne túl értelmes vonalat építeni, járatot szervezni az új hídon át. (Jut eszembe a nevéről is döntöttek: Új híd – erről is mindenki maga alkosson véleményt!)

De elképzelhető, hogy nem a mai állapotokból érdemes kiindulni. Van ugyanis egy olyan erős elképzelés, hogy a csepeli HÉV-et villamosra cserélik. Az ötlet itt is az Olimpia miatt jött, és ugyanúgy él tovább Olimpia nélkül is, mint a híd.

És ha villamos megy Csepelre, elvileg már elképzelhető, hogy annak egy ágát rákanyarítsuk a Galvani úti hídra. A csepeli villamos nem igazán ideális megoldás, elsősorban éppen amiatt, hogy a villamos csak nehezen tudná a szükséges kapacitást kiadni. Ezen némileg talán segítene, hogy aki Buda felé megy a szigetről (a forgalom töredéke ez), azt ne kelljen a Soroksári úton elvinni a Boráros térig.

Mivel a budai fonódót tervezik meghosszabbítani a műegyetem előtt a Duna partján a most épülő hatalmas negyedhez a Kopaszi gátnál, felmerülhet, hogy ezt a fonódóágat vigyék végig az új városnegyeden (sajnos nem ezt tervezik), majd át az új hídon Csepelre.

Megpróbáltam elképzelni egy ilyen villamosvonalat. (És ha már villamos, akkor Csepelen is lehetne délre hosszabbítani, bár az már egy másik ügy.) Bevallom, nem tetszik, amit rajzoltam: össze-vissza kanyarog, nem úgy néz ki, mint egy új, használható vonal. Talán szebb vonalat kapnánk, ha a Fehérvári útba kötnénk a csepeli villamost, és a Villányi út felé menne.