A lengyel fővárosba sokkal több új villamos érkezett, mint a magyarba, és most még jobban ránkvernek.
Varsó 123 új villamost vesz, ezek részben két új vonalon szolgálnak majd. Az egyik Gocławba, a másik Wilanówba fog vezetni, a két városrész a Visztula egyik illetve másik partján van a belvárostól délre.
A hírt a Metro Report és az International Railway Journal alapján közlő iho.hu összehasonlítja Varsó és Budapest villamosbeszerzéseit. Ez annál is indokoltabb, mert nemcsak a két ország fejlettsége hasonló, de a két főváros lakosságszáma és villamoshálózatának kiterjedtsége is.
Az elmúlt évtizedben Varsó 311 új szerelvényt vásárolt (ebből 281 alacsonypadlós), ehhez jön még a mostani rendelés 123, az opció lehívása esetén 213 járműve. Budapestre ezalatt 40 Combino, 12 hosszú és 35 rövidebb CAF érkezett. (Jött még néhány használt hannoveri villamos is, de most csak az új beszerzéseket nézzük.)
Fontos, hogy a Combinók és az 56 méteres CAF-ok igen hosszú járműveknek számítanak, igazságtalan lenne csak úgy, darabra összevetni a két város vásárlásait.
De ha a hosszú villamosokat duplán számoljuk, akkor is csak 139 egységet kapunk, ami fele sincs a lengyel vásárlásnak!
A varsói rendelés értéke 2,3 milliárd złoty (165 milliárd forint).
A biztosan megvásárlandó 123 jármű közül nyolcvanöt két vezetőállásos, 38-nak csak az egyik végébe kell fülke. Varsóban ugyanis sokkal több helyen vannak hurokvégállomások, mint például Budapesten, ezeken a helyeken a szerelvényeknek nem kell megfordulniuk.
Húsz egyirányú villamos 24 méteres lesz, a többi 103 szerelvény 33 méteres.
A tendert 90, 33 méteres járművet jelentő opcióval írták ki fele-fele részben egy- és kétfülkés kivitelben.
A tervek szerint az új szerelvények 2019 és 2021 között érkeznek majd Varsóba. Feltehetően nem messziről, Lengyelországban ugyanis több villamosgyár is van, és ezeket tartják most is esélyesnek.