Frissítés: péntek koradélután a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül működő közlekedési hatóság kivonta a metróról az Oroszországból frissen érkezett járműveket. Csak a régi, kék metrók járhatnak.

A korábbi poszt:

Hangnemet váltott a magyar fél a Metrovagonmassal szemben. Ez érthető is, hiszen egyszerűen nincs elég szerelvény a forgalom lebonyolítására. Kötbér, az üzlet felfüggesztése, sürgős tárgyalás. A VEKE-elnök szerint eljött az igazság pillanata.

Nem tudják tartani a menetrendben előírt járatsűrűséget a budapesti 3-as metrón, mert nincs elég jármű ehhez. Pénteken a reggeli csúcsban már csak körülbelül ötpercenként jött a metró. Már amikor nem kellett busszal pótolni, illetve amikor nem okozott sokkal nagyobb késéseket az egyik új szerelvény ajtónyitásának meghibásodása.

Hivatalosan felújításra kötöttek üzletet a Metrovagonmassal, ezért a régi, kék szerelvényeket folyamatosan küldik ki Oroszországba, hogy ott „építsék át” „őket”. Amikor viszont valami újabb üzemzavaron esik át valamelyik új jármű, az összes már forgalomban lévőt kivonják. Így egyszerűen nincs annyi vonat, amennyit a menetrend előír.

Talán ez lehet az oka, hogy a főváros – konkrétan cége, a BKV – hangnemet váltott. Tarlós István főpolgármester eddig bagatellizálni próbálta a bajokat, illetve elődjét emlegette. Most azonban az üzemeltető közleményében kemény intézkedéseket vezet be, illetve helyez kilátásba az oroszokkal szemben. Azonnal leállítják a régi szerelvények kiszállítását! Most már negatív kényszerként jelenik meg az is, hogy nem vehettek új járműveket.

gyorsvasút Budapest metró 3-as metró Metrovagonmas Oroszország BKV felújítás

 

Dorner Lajos, a VEKE elnöke abban látja a hangnemváltás okát, hogy a dolog túlment azon a határon, ami védhető volt.

Mivel a vevő és az eladó egymásra van utalva, amíg a nehézségek, amelyek minden nagy projektben előfordulnak, kezelhetőek, addig a vevő is általában igyekszik házon belül megoldani a gondokat.

Itt az látható volt, hogy ez már nem fog menni, két napja a VEKE finoman jelezte is, hogy hamarosan eljön az igazság pillanata, és elég gyorsan el is jött.

A BKV vezetésének, mint üzemeltetőnek büntetőjogi felelőssége van az üzem és az utasok biztonságát illetően, illetve a szerződés betartásának tekintetében. És ezt most már nem akarják felvállalni, mert a problémák házon belül már nem kezelhetőek.

Az NFM Közlekedési Hatóságnak sürgősen lépnie kell a jármű típusengedélye tekintetében, az ő felelősségük sem megkerülhető – véli a VEKE elnöke.

Ha nincs elég hadra fogható jármű, inkább járjon egy szakaszon pótlóbusz, minthogy kipróbálatlan, biztonságkritikus hibákkal terhelt járművekkel vigyük az utasokat – mondta Dorner.

A BKV közleménye:

Azonnali intézkedést követel a Metrovagonmastól a BKV Zrt.

A BKV Zrt. a felújított szerelvények műszaki megbízhatóságának problémái miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrovagonmassal szemben. Amennyiben a Metrovagonmas rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtételét tervezzük, amelyek minden következményét az orosz gyár viseli majd.

A főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány felújítására. Jelenleg már 6 db felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására. A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony. A meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását, így utasainkat nagymértékben zavarja.

A helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:

· Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrovagonmas Nyrt.-t (továbbiakban: MWM) tulajdonló Transmas Holding vezetését, akikkel 2017. június 22-én a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívtuk a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kértük a tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő holdingigazgató a mai napon tájékoztatja a holding vezérigazgatóját a kialakult helyzetről, és ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.

· A mai napon közvetlen is felhívtuk a holding vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét.

· A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.

· A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.

· A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.

A BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítjuk.

Álláspontunk szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette és nyomatékosan tudomására hoztuk, hogy készek vagyunk akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja.