Eddig leginkább Franciaországban építettek gumikerekes, vezetősínes villamost. A most Kínában bemutatott változatnak nemcsak sínre, de felsővezetékre, sőt vezetőre sincs (nem lesz) szüksége.

A nyolc évvel ezelőtti, tragikus viaduktomlás helyszínén, a közép-kínai Csucsouban (Zhūzhōu, 株洲) akarják felépíteni jövőre az első, 6,5 kilométeres kísérleti vonalát annak a szuperbusznak, amelynek fejlesztéséről a kínai állami média nyomán beszámolt a mashable.com.

A cél egy olyan eszköz, amely viszonylag nagy kapacitású, a forgalom kevéssé zavarja, és kiépítése sokkal olcsóbb, mint egy metró-, vagy akár egy villamosvonalé, így a „kisebb” városok is megengedhetik maguknak. A kisebb persze kínai léptékkel értendő, Csucsou például nagyjából két butapestnyi lakosnak ad otthont.

 

Az egyébként egy éve Budapesten is irodát nyitó járműgyártó gigavállalat, a CRRC fejlesztői a távolabbi, a közeli múlt és a jelen sok technológiáját gyúrták össze okosbusznak nevezett járművükbe. Az újdonság tehát ezek együttes szerepeltetése. Lássuk ezeket:

  1. különálló vagonokból áll, mint egy villamos
  2. gumikerekes, mint egy busz, így nem igényel költséges vasúti pályát, csak aszfaltot
  3. elektromos energiát használ, kíméli a város levegőjét
  4. az energiát szuperkondenzátorokban tárolja (ez a CRRC egyik specialitása), a végállomásokon és a megállókban elintézik a töltést
  5. nem kell vezető, a járművet a festékjelek vezetik

A legnagyobb kihívás bizonyára az önvezető technológia kifejlesztése, még akkor is, ha a többé-kevésbé elkülönített pálya némileg csökkenti a problémákat. Ezzel persze elvész a fejlődő országok némelyikében, például Dél-Amerikában népszerű BRT-vonalak egyik előnye. A nagy kapacitású, de akár hagyományos buszokkal kiszolgált „metróbusz” járatok ugyanis a zsúfolt belvárosok gerincvonalain még elkülönült pályán haladnak, a külvárosokban viszont szükség esetén a normál utcák forgalmába is behajthatnak.

A 70-es tempóra képes kínai szuperbusz a bemutatófilmecske szerint 25 kilométert is megtehet egy tízperces töltés után.