Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.
Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.
Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.
Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.
A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.
Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.
Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.
Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.
Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.
A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.
A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.