A középső és a déli szakasz összesen tizennégy állomására két közbeszerzésben lehet jelentkezni. Az északi szakasz és a pálya már idén elkészülhet, bár az utasok csak jövőre vehetik igénybe.

A budapesti 3-as metró felújítása ősszel indult. Egyrészt az északi szakasz hat állomásának (a két újpesti, a Gyöngyösi és a Forgách utcai, Árpád híd és Dózsa György út) másrészt a teljes vonal állomások közötti pályáinak rekonstrukciója zajlik.

Tarlós István főpolgármester nemrég arról számolt be, hogy várhatóan 2018. decemberében kezdődhet el a szakasz felújított alagútjának és állomásainak műszaki átadás-átvételi eljárása. A vonal északi szakaszán az egyik oldali vágányokat és az áramvezető sínt elbontják, a másik oldali vágányon zajlanak az építkezéssel összefüggő szállítások. Elvégezték az alagúttisztítási, mosási munkákat, valamint folyamatban vannak a próbaszigetelés-javítások és kiértékelésük. Bontják a régi tűzjelző rendszert is.

metró gyorsvasút M3 Budapest Tarlós István beszerzés EU BKV 3-as metró felújítás akadálymentesítés
Metrópótló a kiskörúton

 

Az északi szakasz egyes állomásainál folynak az akadálymentesítést szolgáló liftek építését megelőző közműkiváltások, a burkolatok, lépcsők, kábelek bontása, a transzformátorok, szellőzőberendezések kiszállítása. A Temesvári utcánál, Újpest-városkapu megállónál megnyitották a födémszerkezetet és leadó nyílást alakítottak ki.

A napokban megjelent a középső és a déli szakasz állomásainak felújítására szóló felhívás az európai tenderértesítőn – írta meg a Magyar Építők. A belvárosi tender kilenc állomásra vonatkozik: Lehel tér, Nyugati, Arany János u., Deák, Ferenciek, Kálvin tér, Corvin negyed, Klinikák, Nagyvárad tér. A déli szakaszba öt állomás esik: Népliget, Ecseri út, Pöttyös u., Határ út, Kőbánya–Kispest.

A rekonstrukción kívül néhány állomás lifteket is kap, de nem mindegyik. Mint ismeretes, a felújítási beruházásban nincs benne a teljes akadálymentesítés, mert a városháza szerint arra nincs pénz. A BKV-nak a felújításról szóló honlapja szerint Kőbánya–Kispestnél és az Árpád hídnál már most is megközelíthető felvonóval az állomás, az átépítéssel a Határ út, a Népliget, a Nagyvárad tér, a Deák tér, a Nyugati pályaudvar, a Lehel tér, a Forgách utca, a Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ is akadálymentes lesz. Ez összesen 12 állomás.

Időközben politikai ügy lett a kérdésből, népszavazási kezdeményezés is indult azzal a céllal, hogy mind a húsz állomás akadálymentes legyen. Tarlós István már korábban ígéretet tett arra, hogy megpróbálnak pénzt szerezni arra, hogy tizenharmadikként a Kálvin térre is kerüljenek liftek külön beruházásként, és az erről szóló határozattervezetet a közgyűlés elé viszi. Sőt, a főpolgármester azt is mondta, hogy más állomásokon is szeretné megoldani a kérdést. Legutóbbi nyilatkozata szerint a lifteknél olcsóbban lehetne olyan kabinos szerkezeteket létesíteni, amelyek ferdén haladnak, így nem kellene új aknákat mélyíteni nekik, hanem a mozgólépcsők mellett lehetne elhelyezni őket. Tarlós azonban azt is kijelentette, lesznek olyan kisebb forgalmú állomások, amelyeket nem akadálymentesítenek, oda alacsonypadlós kisbuszokkal szállítanák továbbra is a mozgásukban korlátozottakat.

A két tender dokumentációja szerint a pályázatokat március 6-áig kell beadnia a jelentkezőknek – írja az MTI. A beruházást 16 hónap alatt kell végrehajtani, de a szerződés meghosszabbítható. Becsült árat a kiíró BKV nem tüntetett fel. Korábban többször is érvénytelenítették rekonstrukciós közbeszerzéseket, mert az előzetes elképzeléseknél jóval drágább ajánlatok érkeztek. A főpolgármester szerint a 14 állomás újjáépítésére idén júniusban köthetik meg a szerződéseket a kiválasztott kivitelezőkkel.