A közlekedési vállalat megvalósíthatósági tanulmányt rendelt egy új vonalról és három vonalhosszabbításról.
Bár nemrég azt írtam a villamosok ürügyén, hogy Prága annyival mindenképpen jobbnak tűnik közlekedési szempontból Budapestnél, hogy folyamatosan tervezik, fejlesztik a hálózatot, azért nem szabad azt hinni, hogy ott mindig minden úgy alakul (és főleg akkor), ahogy korábban elhatározzák.
A prágai 4-es metróról (D vonal) például legalább annyit vitatkoznak, mint a budapestiről, szóval a most megjelent terveket sem szabad készpénznek venni.
Annyiból hivatalos a térképen ábrázolt tervezet, hogy a prágai közlekedési cég (PKK) ezekről a fejlesztésekről (szaggatottan ábrázolva) rendelt megvalósíthatósági tanulmányokat – tudtam meg az idnes.cz alapján Korcsmáros Gábor Prágában élő közlekedési újságíró kollégámtól.
Talán a legérdekesebb, és számunkra is tanulságos kérdés a cseh főváros repterének bekapcsolása a kötöttpályás rendszerbe. Jóllehet terveznek egy nagyvasúti megoldást is a kladnói vonal fejlesztésével együtt, az A metrót is ki akarják oda vinni. Korábban egy elágazásos, rövidebb változatot preferáltak, a Václav Havel Repülőtérre egy Nádraží Veleslavín megállóból kicsatlakozó új ágon haladtak volna a szerelvények.
A technikai nehézségektől megrettenve azonban pillanatnyilag a mostani végállomástól, a motoli kórháztól, Fehérhegyen keresztül vezetnék tovább némi kerülővel a pályát. A tervek készültségét figyelembe véve az valószínűsíthető azonban, hogy a vasút ér oda hamarabb a reptérre.
A vonal másik, délkeleti végén viszont elágazást terveznek Petrovice felé. Erre mostanában nagy lakásépítések voltak, vannak.
Egyszer egy prágai vonatozás alkalmával Korcsmároséknál kaptam kedves szállást, úgyhogy emlékszem, hogy Gábor szóvá tette, amikor a C vonal északkeleti végállomásán, az üres mezőre (és buszvégállomásra) érkező mozgólépcsőn igyekeztünk autóbuszunk felé, hogy mennyire adná magát a metró hosszabbítása lakótelepükre meg a közeli gigantikus plázához. Nos, tervezik.