metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest

Kipróbáltuk az észak-déli metró hétfőn forgalomba állt első fehér szerelvényét. Jól használható, de senki ne gondolja, hogy egy teljesen korszerű, 21. századi jármű érkezett Moszkva irányából.

A legújabb hír: második munkanapján már le is kellettítani az új metrót.

 

Hivatalosan felújítja az orosz Metrovagonmas a fővárosi 3-as metró szerelvényeit, de a sajtóban már korábban sokan mutatták be, hogy lényegében új metrókat kapunk.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Harminc évig velünk lesz

Nincs pontos szakmai konszenzus arra, hogy egy felújított járműben hány százalék új alkatrész lehet, nincs tehát olyan határ, ami fölött már új gyártmánynak kell nevezni a terméket. Az viszont kiderült, hogy a Budapestre szállított szerelvényekben csak igen kevés régi alkatrész van.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Új elem a vizuális utastájékoztató

Egyrészt persze öröm, hogy gyakorlatilag új kocsikat szerelnek össze nekünk, másrészt viszont az, hogy a szerződés felújításról szól, mégis behatárolta, hogy bizonyos mértékig az eredetihez hasonló kocsik érkeznek vissza.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Időutazás

Ahogy egy magánember vagy család is szokott nem vadonatúj terméket vásárolni, lehet racionális döntés az ilyen „felújítás”. A kérdés az ár: ha sokkal kevesebbe kerül a fővárosnak ez az üzlet, akkor megérheti továbbra is orosz kocsikat működtetni. Ha viszont szinte ennyiért lehet megvenni a világpiacon a legkorszerűbb járműveket (egyébként maga a Metrovagonmas is gyárt jobbat), akkor nem jó üzletet kötöttünk.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
A Határ úton

A 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül. Mivel Budapest nemrég vett másik két vonalra metrókat, tudható, hogy azok 25-30 százalékkal kerültek többe.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Finomabban záródnak

Egy új szerelvényekre kiírt tendernél a sok gyártó megmérkőzhetett volna, feltehetően éppen azért találták ki a felújításnak nevezett konstrukciót, hogy ez ne történjen meg, hiszen saját kocsijai újragyártásában nyilván nagy előnnyel indul az eredeti gyártó.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Ilyen se volt!

Ezek után még mindig nem biztos, hogy könnyű eldönteni, jól jártunk-e. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta a Fonódónak, hogy fontos szempont, hogy az elkövetkező évtizedekben hogy válnak majd be ezek a fehér szerelvények. Ha tényleg problémamentesen hozzák az ígért 30 éves élettartamot (ami egyébként az új gyártmányokra jellemző), sokkal jobb a helyzet, mintha nem. Az egyesület mindenesetre a kezdetektől az új járművek vásárlását pártolta.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Valószínűleg fölöslegesek az ajtónyitók

Aki beszállt hétfőn az első új szerelvénybe, valószínűleg általános benyomásként nem azt érezte, hogy egy korszerű, a jövőből idepottyant metróban van. Már csak az átjárhatóság hiánya miatt is.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Fehér, mint az Alstom

Persze világos, hogy nemrég jött a gyárból, de az utazási érzet, a dizájn azt mondatja az emberrel, hogy – ebben az értelemben – ez egy régi metró.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Bírja majd a szellőzés a nyári délutánokat?

Valójában persze sok tekintetben korszerűbb, mint a kékek. Számos részegységet nyugati (vagy éppen japán) gyártótól vásároltak az oroszok. Korszerű például a fékrendszer, energiatakarékos a hajtás. Az ajtót is finom villanymotor zárja, nem durva pneumatika csapja be.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Elég erős a ventillátor?

A futási kényelemért viszont ugyanúgy acélrugók felelnek, mint a régi kocsikban. Nincs utaslégkondi, sokak szerint nem is ez a baj, hanem hogy a szellőzés sem elég nagy teljesítményű. Hogy, sok utassal, nyári melegben hogy válik be, azt majd a gyakorlat mutatja meg.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Ismerős (fotó: Omnibusz blog)

És bár sok részegység nem orosz, az összeszerelés az, a kritikusok könnyen találnak nem pontos illesztéseket, nem elegáns megoldásokat, ipari küllemű részleteket.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Személyre szabva

Nálam fontos jópont viszont, hogy az ülések jelölik az egy utasnak szánt helyet, vagyis talán kevesebben vesznek majd el két ülést mások elől helyezkedéssel, csomaggal. Ez nálunk sajnos lényeges szempont.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Ipari kivitel

(Nem tartozik ide, de elmesélem, nemrég Ózd és Putnok között a zsúfolt buszon kellett megkérnem egy kishölgyet, hogy vegye el az ülésről a táskáját, hogy leülhessek. Kisvártatva már arról panaszkodott a barátjának telefonon, hogy fullad, mert a táskája összenyomja a tüdejét.)

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Tökéletlen illesztések (fotó: Omnibusz blog)

Az új szerelvény bemutatóján Tarlós István azt mondta, hogy várhatóan havonta két felújított szerelvény áll majd forgalomba. A tervek szerint 2018 nyarától már csak ilyen, felújított szerelvények közlekednek a vonalon. Két héten belül már három korszerűsített metróval lehet majd utazni, és Magyarországon van már öt felújított szerelvény – tette hozzá a főpolgármester.

metró beszerzés 3-as metró felújítás Tarlós István gyorsvasút Metrovagonmas Budapest
Először rossz helyre ment a lyuk (fotó: Omnibusz blog)