Érdekes építészeti részletek a felújított állomáson Karcagon

1

Az egyik legszebb régi felvételi épületnek nem ártanak a modern minták a falon, a dizájnpadok és a különleges megvilágítás. Sőt.

A hivatalos felvételeken ugye mikrofonba beszélő fejek meg az ilyenkor elmaradhatatlan szalagátvágás dominál. (De ne legyünk igazságtalanok, a MÁV fotósa ebből is jó képet tudott csinálni a három férfi politikus közé ékelődő elnökvezérigazgató-nőről meg az arany betűkkel írt trikolórszalagra törő négy arany ollóról.) Nekem most mégis az a merész mintázat a fontos, ami épp csak kikandikál ezen a fotón a vállak fölött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

A közleményben nem szerepelt, a barátnőm teljesen véletlenül találta meg az S39 Hybrid Design Manufacture Facebook-oldalán a bejegyzést, hogy Tóth Zoltán építésszel együtt ők találták ki a belső díszítést meg a kültéri padokat.

Kis kereséssel esti képek is lettek, Csizmadia Tamás rakta föl őket Ispotály nevű, Debrecent és környékét bemutató honlapjára. Ezekből látszik, hogy az állomáson a világítás is különleges (egyébként Tamásnak köze is volt hozzá, nem csak fotózta).

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

Az viszont már a MÁV-tól tudható, hogy a helyreállítás terveit a MÁV Műszaki Tervezési főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a Prím Építő Építőipari Kft. szerződött a munkálatok elvégzésére. A kivitelezés 2016 augusztusában kezdődött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A vasút saját forrásból, 310 millió forintért hozta rendbe az épületet, amelyet ezelőtt utoljára 1988-ban újítottak fel. Magát az állomást vasúttechnikai értelemben pár éve, egy másik projekt keretében már rekonstruálták.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

A karcagi felvételi épület a Tiszavidéki vasút egyik szép állomása, 1857-ben épült. Méret szerint az egykori magánvasút középkategóriás, romantikus stílusú építménye – olvasható a vasutállomások.hu-n. A második világháború utáni felújításokkor az ornamentikát, ajtó- és ablakszerkezeteket megváltoztatták, ezeket most az eredeti állapot szerint állították helyre.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épület utólagos vízszigetelését is elvégezték. A felújítás előtt még vizesedő pincében elhelyezett régi kazánok helyett az épület padlásterében létrehozott gépészeti térbe telepített, energiahatékony kondenzációs kazán és melegvíztároló biztosítja az épületek fűtését és melegvíz-ellátását.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Az utasok által használt mosdó a kiszolgáló épületből a felvételi épületbe került, a kor elvárásainak megfelelő kivitelben, mozgáskorlátozott mellékhelyiséggel, vandálbiztos szerelvények elhelyezésével.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A kiszolgáló épületből bérelhető üzlethelyiséget alakítottak ki. Az épület emeletén az üzemi területek irodáit, szociális helyiségeit és a szolgálati lakásokat is felújították.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épületek két végén elhelyezkedő területek is megszépültek. Az utasok, a vonatra várakozók a kialakított parkokat is használhatják. Az épület elől induló buszok számára buszforduló épült, és jelentősen bővült a kerékpártárolók száma.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Megvan a pénz az új Duna-híd előkészítésére

0

A kormány döntött a budapesti kötöttpályás közlekedési projektek előkészítésének finanszírozásáról a központi költségvetésből: a Déli összekötő vasúti híd és a kapcsolódó pesti megállók, HÉV-ek és a kisföldalatti fejlesztése van napirenden.

A Magyar Közlöny legfrissebb számában közzétett kormányhatározat szerint 1,7 milliárd forintot a 2017. évi, 4,4 milliárd forintot a 2018. évi központi költségvetésből fordítanak a kulcsfontosságú budapesti kötöttpályás közlekedési beruházások előkészítésére, az engedélyezési tervek elkészítésére.

Budapest NFM NIF híd vasút HÉV gyorsvasút beszerzés építés villamos metró 1-es metró Mfav
A Ferencvárosi pályaudvar. Ahova messzire látunk, oda épülne egy megállóhely az utasoknak (M3-as metró), a hátunk mögött egy másik a Duna közelében, és egy kicsit még távolabb harmadik vágánnyal bővülne a híd

A kormány feladatul adta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy gondoskodjon a projektek építési engedélyezési tervdokumentációjának elkészítéséről a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., a MÁV és a fővárosi önkormányzat bevonásával.

A kormányhatározat mellékletében szerepel a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútvonal közötti háromvágányú kapcsolat, a Danubius és Népliget-Fradiváros elővárosi megállók kialakítása, a déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése, a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonal-korrekciója, a ráckevei HÉV fővárosi villamoshálózatba integrálása, a földalatti rekonstrukciója és járműbeszerzése, a gödöllői és a csömöri HÉV vonalak felújítása projektek engedélyezési terveinek elkészítése. (MTI)

Folytatják a debreceni vonal átépítését EU-pénzből

0

Az utasok a leginkább a szebb állomásépületeken és peronokon vehetik észre, hogy a korábban is viszonylag jó állapotú 100-as vasútvonal teljes rekonstrukción esik át.

Emelkedik a vasúti szolgáltatás színvonala, korszerű vasúti létesítmények szolgálják ki az utazóközönséget 2020 őszétől Püspökladány és Ebes között – írja közleményében a NIF Zrt. A beruházás alapkövét augusztus 28-án tették le Hajdúszoboszlón. Az eseményen ünnepi beszédet mondott Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, dr. Tiba István, Hajdú-Bihar megye fejlesztési biztosa, Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF vasútfejlesztési igazgatója.

A felújított Szajol-Püspökladány vonalszakasz folytatásaként, a Püspökladány-Debrecen korszerűsítés első ütemében valósulnak meg a Püspökladány-Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési, valamint biztosítóberendezés-tervezési és -kivitelezési munkái. A beruházás során 31,25 kilométer hosszon 160 kilométer per órás sebességű és 225 kilonewton tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas, kétvágányú pálya készül a szükséges közműkiváltások elvégzésével.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM
Kép, kenyérszöveg és térkép: NIF

Kaba, Hajdúszoboszló, Ebes vasútállomások vágányhálózatát korszerűsítik a kényelmes be- és kiszállási lehetőséget biztosító, 55 centiméter magasságú peronok létesítésével, aluljárók, liftek, perontetők építésével, akadálymentesítéssel. A fejlesztés részeként megújulnak az elektronikus biztosítóberendezési, összevont vasúti forgalomirányítási, távközlési és utastájékoztatási, vagyon- és tűzvédelmi, térfigyelő rendszerek is. A szintbeni átjárók korszerűsítése mellett különszintű vasúti-közúti keresztezés jön létre Kaba állomás bejárati részén. Ehhez közúti csomópontot alakítanak ki a 4-es főúttal. Zajvédő falak is épülnek Hajdúszoboszlón és Ebesen. Az állomások mellett összesen 109 P+R és 213 B+R parkoló létesül.

A tervezett ütemezés szerint egy éven belül elkészül a Püspökladány-Kaba és a Hajdúszoboszló-Ebes nyíltvonali vonalszakaszok mellett Ebes állomás is. 2018 végére várható a Kaba-Hajdúszoboszló nyíltvonali vonalszakasz munkálatainak befejezése. A teljes projekt 2020 nyarára Kaba és Hajdúszoboszló állomások vágányhálózatának és környezetének megújításával zárul.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM

Mosóczi László, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára azt mondta: „Már folyamatban van a Debrecenig hiányzó 7,5 kilométer kivitelezői közbeszerzése is. Az eljárás eredményes lezárása esetén a szerződés a nyertes vállalkozóval akár még idén megköthető, a munkálatok így 2018 elején megkezdődhetnek.”

Somodi László, a vasútfejlesztési igazgatója szerint a vasúti vonalszakasz teljes átépítése 2020 szeptemberében fejeződik be.

A fejlesztés az NFM megbízásából, a NIF beruházásában, uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést az RV2020 Konzorcium (V-Híd Építő Zrt., R-Kord Kft.) végzi nettó 73,5 milliárd forint értékben.

Újra villamost kap a Hungexpo, de nem azt, ami volt

3

Időben és térben is korlátozottan működő, két kilométeres új villamos létesül a Pillangó utcai metrómegállótól az Albertirsai úton a Hungexpo főbejáratáig.

A komoly konferenciaturizmusnak ma már elengedhetetlen feltétele, hogy kötöttpályás kapcsolattal is meg lehessen közelíteni a helyszínt. Ha tehát fejleszteni szeretnék a kőbányai vásárvárost (márpedig szeretnék), fejleszteni kell a közlekedést is.

A Hungexpót gyakorlatilag körbeveszik a sínek: metró, villamos, vasút, HÉV mind ott van, és még sem könnyű az ideális megoldást megtalálni. Nem is sikerült, inkább csak egy pillanatnyilag lehetséges, és viszonylag egyszerűen megvalósítható optimumot kerestek a döntéshozók, amikor egy szigetüzemű villamospálya mellett tették le a voksukat.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint az új villamosvonal független a budapesti fejlesztésektől, a jogszabályban nem szerepel a főpolgármester vagy a BKK neve, ellenben Budapest-Esztergom Főegyházmegye érseke és a nemzetközi vadászati tanácsé igen, ugyanis a 2020-as Eucharisztikus Világkongresszussal és a 2021-es Vadászati Világkiállítással indokolják a villamosépítést, négymilliárdos költségét is a kormány különítette el.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
A BKK térképrészletén látszik, hogy van itt minden a közelben, mégis nehéz ideális megoldást találni

A rövidke vonal különösebb problémák nélkül megvalósítható, és a metróra hord majd rá. A metrómegálló déli oldaláról indul majd, azaz a Kincsem Park mai kerítésén belülről. A hvg.hu szerint a másik végállomás a Hungexpo területén belül lesz. Óriási hátránya viszont, hogy egyáltalán nem kapcsolódik a villamoshálózathoz, és az utasokat nem egy csomóponthoz vinné, hanem egy kevéssé jelentős metrómegállóhoz, vagyis gyakorlatilag mindenkinek plusz átszállással lehet majd megközelítenie a vásárvárost.

Csakhogy a szóba jöhető más megoldások minegyikének van valamilyen súlyos hátránya a döntéshozók szerint, illetve nagyobb léptékű fejlesztést igényelne az igazán jó megoldás. Ha már villamos, 1996-ig létezett a 29 illetve 100-as számmal egy villamosjárat a Népszínház utcától. Az ottani végállomás azonban nem igazán utasbarát, reprezentatív, és a kapacitása is kicsi. Másrészt a külső végállomás előtt keresztezi a vasúti királyvágányt, ezt pedig a mai szabályok között már csak nagyon nehezen, illetve drágán lehetne megvalósítani.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
Korábban sorompó választotta el a villamost és a vasutat – Fotó: Wikipedia / Cséplő Gábor

A Hungexpo közelében halad el pest két legfontosabb elővárosi vasútvonala, sőt, ott mennek el egymás fölött. Az egyik a Nyugatiból, a másik a Keletiből hozhatná a látogatókat, de egyrészt itt is felmerülnek kapacitásproblémák, másrészt a megállások helye is kérdéses. Egyszer majd mindenképpen kell ide egy új Kőbánya felsőt építeni, egy 21. századi csomópontot mindkét vasútra, és akkor a vásárváros megközelítését is meg kell oldani, de ez egy nagyobb lélegzetű kérdés.

Marad tehát az ingavillamos, amelyet csak üzemi kapcsolat köt a hálózathoz: vagy a 3-as és 62-es vonalhoz, vagy a Pillangó utcai megállónál közvetlenül a BKV járműtelepen keresztül.

Dübörög a tram-train

8

Összeállt a Szeged központú vonatvillamos-rendszer költségvetése, a teljes összeg 74,6 milliárd forint. Hódmezővásárhelyig és Hódmezővásárhelyen épülhet a tram-train, megkezdődik a Makó felé vezető híd tervezése, vizsgálják a kiterjesztést Békéscsaba és Szabadka felé.

Az ember ismerje el, ha téved. Amikor Lázár János kancelláriaminiszter, majd Orbán Viktor miniszterelnök is azt mondta, hogy túl drága a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett vonatvillamos, azt gondoltam, és meg is írtam, hogy legalábbis a közeljövőben nem valósul meg a két csongrádi megyei jogú városban villamosként, közöttük dízelmotorvonatként közlekedő – nálunk forradalmi előrelépést jelentő – jármű.

Most viszont már az látszik, hogy indul a beruházás, a Közlönyben ugyanis megjelent a róla szóló kormányhatározat, amely pénzt is rendel a beruházáshoz.

Napirendre térek tehát a korábbi politikai megnyilvánulások felett anélkül, hogy érteném őket, hiszen a vasútvillamos nem lett olcsóbb, több mint 70 milliárdba kerül. Tegyük rögtön hozzá, a pénz zöme arra kell, hogy a két város közötti MÁV-vasútvonalat alkalmassá tegyék a korszerű járműfajta értelmes használatára: felújítják és részben kétvágányúsítják a 22 kilométer hosszú vonalat, alkalmassá teszik a 100 kilométer per órás haladásra, és az egyik legdrágább tétel a biztosítóberendezés kiépítése.

Furcsa módon negyedébe sem kerül a vadonatúj egyvágányú villamosvonal létesítése Vásárhely két vasútállomása közé a belváros érintésével, pedig az összegben a villamos és a nagyvasút szegedi összekötése is benne van. Ahogy a Fonódó beszámolt róla, itt már szerződtek is a kivitelezővel.

vasút villamos Szerbia Szeged Szabadka Hódmezővásárhely Békéscsaba Makó Orbán Viktor EU beszerzés építés MÁV MÁV-Start NIF vonatvillamos Lázár János politika Stadler
A beruházás részei (millió forint). Az EU-s és a magyar költségvetés 30-70 arányban állják

A Stadler személyében megvan a járműtender nyertese, a kormányhatározat megjelenésével már csak formalitás, napokon belül várható az EU-s támogatási szerződés megkötése, és így a gyártóval kötött szerződés élesedése.

A két város közötti vonatvillamos negyedik eleme a Szegedre tervezett járműtelep.

A kormányhatározat ezen az első ütemen kívül is tartalmaz még pénzeket. Fontos azonban látni, hogy Szeged és Vásárhely között kezdődik a beruházás, a későbbi ütemeknél azonban konkrét építésről még nincs szó. Illetve szó van, pénz nincs.

Makót eleve bekötni tervezték a Szeged-központú tram-train rendszerbe (ez látható az itt is közölt térképen, amelyet sok éve rajzoltam). Most azonban csak a Tisza két partján lévő vasútvonalak összekötése szerepel a tervekben, ennek, tehát a hídnak és a kapcsolódó elemeknek a megtervezésére került most forrás.  Jelentős előrelépés lesz, hogy ha a csanádi városból Szegeden a Nagyállomásra megy majd a vonat. A vonal rekonstrukciójára a kormányhatározatban nincs pénz, pedig az elfogadható szolgáltatáshoz ez szükséges. Jó lenne, ha a MÁV kigazdálkodná a tram-trainhez képest kicsi összeget saját forrásaiból.

vasút villamos Szerbia Szeged Szabadka Hódmezővásárhely Békéscsaba Makó Orbán Viktor EU beszerzés építés MÁV MÁV-Start NIF vonatvillamos Lázár János politika Stadler
Vonatvillamos Chemnitzben – Fotó: Wikipedia

A harmadiknak és negyediknek nevezhető ütem Békéscsabát illetve Szabadkát kötné be a rendszerbe. Ezeknél inkább csak a lehetőségek megvizsgálása került be most a költségvetésbe. A szomszéd megyeszékhely ugyanarra van, mint Hódmezővásárhely, így elvileg csak egy pár járművet kellene még rendelni ahhoz, hogy a Szeged belvárosán végighaladó villamos meg se álljon (de, a megállókban) Csabáig. Az igazi persze az lenne, ha Vásárhelyhez hasonlóan ott is feltárná egy villamosvonat a város belső részét, mint látjuk, ez nem is olyan drága.

Szabadka bekapcsolása még nehezebb eggyel. Egyrészt a földrajz miatt ehhez Szegeden egy harmadik kapcsolatot lenne célszerű kiépíteni a villamoshálózat és a vasút között, másrészt ugye az jelenleg egy másik, nálunk szegényebb ország, amely felé hermetikusan zárjuk a határokat. (Persze a nemzetköziség előny is lehet az EU-pénzek megszerzésében.) De mindezzel együtt mostantól nem hagymázas fantazmagória, hanem komoly közpénzből tanulmányozott lehetőség a Szabadka, Lóversenypálya – Palics – Szeged – Hódmezőváráshely – Orosháza – Békéscsaba, Szent István tér villamos.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek