Gigaprojektek helyett az egykori vasfüggöny vagy más ok miatt elszigetelt szomszédokat kellene újra összekötni sínekkel, mondja az Európai Parlament közlekedési bizottságának elnöke. Egyik példája magyar vonatkozású.
A Szombathely-Pinkafői HÉV társaság több mint 50 kilométeres vasútvonala 1888-ra készült el, a 20. század elején egy szárnyvonallal is kiegészült. Trianon után kettévágva működtette Magyarország és Ausztria, illetve az utóbbi a nyugati végét bekötötte saját hálózatába.
A 2. világháború után leereszkedett a vasfüggöny, már nem jártak át a vonatok az osztrák-magyar határon, a magyar oldalon hamarosan meg is szűnt a forgalom, majd felszedték a vágányokat is.
Az osztrák oldalon fokozatosan, 2014-ig tűntek el a személyszállító vonatok, az utolsó években már csak nosztalgiaszerelvények jártak. A sínek azonban egészen Rohoncig megvannak.
Hogy Szombathelyről Ausztria (Felsőőr, Pinkafő) felé lenne-e megfelelő méretű személyforgalom, azt aligha tudni most, mindenesetre a vonal ujjáélesztése néha felmerül.
2009-ben az keltett reményeket, hogy a magyar oldalon a GYSEV lett Szombathely gazdája, 2015-ben pedig egy tanulmány úgy javasolja az újjáépítést, hogy magyar oldalon módosuljon a nyomvonal.
A vasút fölélesztése persze még nagyon távol van, de arra alkalmas volt, hogy az egyik például szolgáljon Michael Cramer számára. Az Európai Parlament közlekedési bizottságának elnöke osztrák, így elsősorban a saját hazáját érintő ügyeket említett, amikor arról beszélt, hogy segíteni kellene a vasfüggöny által kettévágott vasúti kapcsolatok újjáéledését.
Az iho.hu azt írja, a politikus szerint Magyarország felé a Rohonc–Szombathely, Szlovákia felé az Ebesfalva–Pozsonyligetfalu, Csehország felé a Slavonice–Waldkirchen an der Thaya szakaszokon kellene felvenni újra a forgalmat.
Persze vannak még példák, akár a vasfüggönytől függetlenül is. Az észt Moisaküla és a lett Ipiki között vagy a francia Volgelsheim és a német Breisach am Rhein között, ahol nem épült újjá a Rajna-híd.
Cramer azt mondja, hogy sokszor csak 10 kilométer sín hiányzik, így ezeket a kapcsolatokat sokkal olcsóbban lehetne rendbehozni, mint amennyit Európa a gigaprojektekre, elsősorban a nagysebességű vonalakra költ.
Az Európai Parlament régiós és közlekedési bizottsága összeállított egy listát. Ezen most 18 megszűnt vasúti kapcsolat van. Helyreállításuk támogatására 600 millió eurót szánnának.