Időben és térben is korlátozottan működő, két kilométeres új villamos létesül a Pillangó utcai metrómegállótól az Albertirsai úton a Hungexpo főbejáratáig.

A komoly konferenciaturizmusnak ma már elengedhetetlen feltétele, hogy kötöttpályás kapcsolattal is meg lehessen közelíteni a helyszínt. Ha tehát fejleszteni szeretnék a kőbányai vásárvárost (márpedig szeretnék), fejleszteni kell a közlekedést is.

A Hungexpót gyakorlatilag körbeveszik a sínek: metró, villamos, vasút, HÉV mind ott van, és még sem könnyű az ideális megoldást megtalálni. Nem is sikerült, inkább csak egy pillanatnyilag lehetséges, és viszonylag egyszerűen megvalósítható optimumot kerestek a döntéshozók, amikor egy szigetüzemű villamospálya mellett tették le a voksukat.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint az új villamosvonal független a budapesti fejlesztésektől, a jogszabályban nem szerepel a főpolgármester vagy a BKK neve, ellenben Budapest-Esztergom Főegyházmegye érseke és a nemzetközi vadászati tanácsé igen, ugyanis a 2020-as Eucharisztikus Világkongresszussal és a 2021-es Vadászati Világkiállítással indokolják a villamosépítést, négymilliárdos költségét is a kormány különítette el.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
A BKK térképrészletén látszik, hogy van itt minden a közelben, mégis nehéz ideális megoldást találni

 

A rövidke vonal különösebb problémák nélkül megvalósítható, és a metróra hord majd rá. A metrómegálló déli oldaláról indul majd, azaz a Kincsem Park mai kerítésén belülről. A hvg.hu szerint a másik végállomás a Hungexpo területén belül lesz. Óriási hátránya viszont, hogy egyáltalán nem kapcsolódik a villamoshálózathoz, és az utasokat nem egy csomóponthoz vinné, hanem egy kevéssé jelentős metrómegállóhoz, vagyis gyakorlatilag mindenkinek plusz átszállással lehet majd megközelítenie a vásárvárost.

Csakhogy a szóba jöhető más megoldások minegyikének van valamilyen súlyos hátránya a döntéshozók szerint, illetve nagyobb léptékű fejlesztést igényelne az igazán jó megoldás. Ha már villamos, 1996-ig létezett a 29 illetve 100-as számmal egy villamosjárat a Népszínház utcától. Az ottani végállomás azonban nem igazán utasbarát, reprezentatív, és a kapacitása is kicsi. Másrészt a külső végállomás előtt keresztezi a vasúti királyvágányt, ezt pedig a mai szabályok között már csak nagyon nehezen, illetve drágán lehetne megvalósítani.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
Korábban sorompó választotta el a villamost és a vasutat – Fotó: Wikipedia / Cséplő Gábor

A Hungexpo közelében halad el pest két legfontosabb elővárosi vasútvonala, sőt, ott mennek el egymás fölött. Az egyik a Nyugatiból, a másik a Keletiből hozhatná a látogatókat, de egyrészt itt is felmerülnek kapacitásproblémák, másrészt a megállások helye is kérdéses. Egyszer majd mindenképpen kell ide egy új Kőbánya felsőt építeni, egy 21. századi csomópontot mindkét vasútra, és akkor a vásárváros megközelítését is meg kell oldani, de ez egy nagyobb lélegzetű kérdés.

Marad tehát az ingavillamos, amelyet csak üzemi kapcsolat köt a hálózathoz: vagy a 3-as és 62-es vonalhoz, vagy a Pillangó utcai megállónál közvetlenül a BKV járműtelepen keresztül.