Igazi, vadregényes hegységben utazhatunk az év nyári felében a Pálházi kisvasúton.

Ha Wikipédiában nézzük, két kisvasútnál is olvashatjuk, hogy a legrégebbi Magyarországon. Tudjuk persze, hogy működik a Wiki, mik az előnyei, mik a hátrányai. A vitát különben hamar el is dönthetjük a kérdéses szócikkek alapján, a debreceni Zsuzsivasút első szakasza 1882-ben nyitották meg, a mai Pálházi Állami Erdei Vasút ősének építését csak 1888-ban határozták el.

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
A fotótehervonat a Malom-tónál
 
kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
Jól látszik, mi is a truck. A nagyon szellemes megoldásnál nincs is vagon, azt maga a szállítandó teher helyettesíti. Házifeladat fizikakedvelőknek: miért nem lehet ezt a módszert mondjuk egy mai, korszerű, nagyvasúti pályán használni?

A Pálházi kisvasút tehát a második helyre szorul, ez azonban mit sem csökkent érdemein. Ezek közé tartozik, hogy tulajdonképpen őrzi a tőle különböző történetű, de egy ideig vele egy hálózatot alkotó, 1980-ban felszámolt legendás Hegyközi kisvasút emlékét, mert egy egy kilométert alig meghaladó szakaszon annak nyomvonalán hosszabbították meg.

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
A különleges szerelvény madártávlatból
kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
A vonal mentén ma is bányásznak, dolgoznak föl perlitet, de a szállítást már teherautók végzik.

Nemrég a Zempléni- (ha úgy tetszik, az Eperjes–Tokaji-) hegységben töltöttünk pár napot, egy olyan szállodában laktunk Kőkapun, amelynek főépülete és étterme között halad el a keskenynyomközű pálya.

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
A kisvasút alagútban halad át a (ma szintén a szállodához tartozó) vadászkastély sziklája alatt
kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
Kishuta. Ideáig Buzási Ádám képeit láthattuk

A kisvasutat gyakorlatilag minden megállójában érintenek különböző jelzett turistautak, az országos kék például Kishutánál. Így mi is többször használtuk a túrák kezdőpontjának elérésére. Itt most hangot adnék egy kritikai megjegyzésnek is, hátha eljut az illetékesekhez: a hivatalos tarifarendszer nem támogatja az ilyen használatot, nincs szakaszjegy, egy-egy megálló igénybevételéért elvileg ugyanannyit kell fizetni, mint a teljes vonalért.

A mindennapokban néha csak egy kocsi van a szerelvényben

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
Körüljárás Rostalló végállomáson

Jelen írásnak azonban van egy fontosabb oka is. A kisvasúton a minap megszervezték az első tehervonatos programot fotósok számára. Ezzel az üzem nem is olyan távoli múltját idézték meg, hiszen a menetrendszerű személyforgalom csak 1958-ban indult.

Kishuta fölött vártam a vonatot

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
Sok túrázó veszi igénybe a keskenynyomközűt

Két C–50-es mozdony, fás kocsi, illetve truckpár (magyarázat a képalában) és személyszállító vagonok alkották a vegyesvonatot, amelynek útjáról Buzási Ádám beszámolója alapján írok. Szintén az ő profi fotói javítják a poszt esztétikai minőségét az én amatőr, mobiltelefonos felvételeim ellenében.

Az Áfonyás-tó túloldaláról hallatszik a kisvonat

kisvasút magazin turizmus fotó Pálháza Zemplén
Kishután, nyáron