A Balaton déli partján haladó vasútvonalon jelenleg zajlik a rekonstrukció Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves között. Ezzel párhuzamosan a Fonyód–Kaposvár vonalat is felújítják. A munkákat eleve úgy osztották alapvetően két szezonra, hogy közben nyáron járhassanak a vonatok.
Újabb mérföldkőhöz érkezik a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód– Kaposvár közötti szakasz fejlesztése – írja közleményében a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő.
A dél-balatoni vasútfejlesztés előrehaladásáról és a 2017 nyári időszakban érvényes ideiglenes forgalomba helyezéssel kapcsolatban Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója tartott sajtótájékoztatót.
A fejlesztés ütemezése során meghatározó szempont a nyári szezon lehető legkisebb mértékű akadályozása, ennek megfelelően 2017. június 16-án este véget ér a vágányzár. Az átépítéssel érintett teljes szakaszt ideiglenesen forgalomba helyezik, hogy egész nyáron valamennyi személyszállító vonat menetrend szerint közlekedhessen mind a két vonalon.
A soron következő, utolsó teljes kizárásos vágányzárra 2017 őszétől kell számítani, 2018-ban pedig tervezetten már csak eseti jelleggel, elsősorban éjszaka szüneteltetik a vonatforgalmat. A beruházás teljes befejezése 2018 őszén várható.
A forgalomnak ideiglenesen visszaadott infrastruktúra a kivitelezéssel érintett szakaszon még nem teljes készültségű, de valamennyi létesítmény az utasforgalom feltételeinek megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll majd a közlekedők rendelkezésére.
Szántód-Kőröshegy–Balatonfenyves között már az új vasúti pályán lehet közlekedni, Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között 2017 őszén épül át a vasút. Nyárra az átépítés miatt feszültségmentesített felsővezetéki rendszert is visszakapcsolják.
A forgalom hétvégi elindításáig Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó, Balatonberény és Fonyód megállóhelyek kivételével befejezik az új magasperonok építését. A Kaposvár–Fonyód vasútvonalon Lengyeltótinál is elkészülnek a végleges új peronok, a többi helyszínén ideiglenes peronokat alakítanak ki. Szántód-Kőröshegy állomáson felújították a peronaluljárót, és a többi állomáson is teljesülnek az utasforgalomhoz elegendő feltételek.
Szántód-Kőröshegy–Fonyód között a hét végéig befejezik a zajárnyékoló falak és a rugalmas sínágyazású szakaszok építését is, a fennmaradó szakaszon ősztől építik ki a zajvédelmi létesítményeket.
A közúti és gyalogos átkelők a legtöbb helyen elkészültek. Egy helyszínen, Balatonfenyvesen, a Vajda és a Nyírfás utca sarkánál található szintbeli gyalogos átkelőhely még épül, ezért idén nyáron a Sikló utcai, valamint Balatonmáriafürdőn a Faluház utcai gyalogos átkelőhely vehető igénybe.
A menetrend szerinti vasúti forgalom megindulása előtt próbamenetek közlekedésére kell számítani, ezalatt a szintbeni közúti útátjárókat fedezőőrrel biztosítják. Balatonszemesen a Semmelweis utcánál és Balatonlellén a Határ utcánál található útátjárókban a forgalom megindulásától, tervezetten két hétig, jelzőőrök irányítják majd a közúti forgalmat. Ebben a kezdeti időszakban, a vasúti forgalom zökkenőmentes működése érdekében további biztonsági intézkedésekre, az állomásokon kezelőszemélyzet jelenlétére kell számítani, ezek az utasforgalmat nem befolyásolják.
A dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének eredményeként az utazók gyorsabban juthatnak el a Balatonhoz. A menetidő a főváros és Keszthely között további 10 perccel csökken, Kaposvárról Fonyódra pedig a mostani 75-80 perc helyett 55 perc lesz. Az új magasperonoknak köszönhetően kényelmesebbé, az átépülő közúti és gyalogos átkelők megépülését követően biztonságosabbá válik a közlekedés. A rugalmas rezgéscsillapító sínágyazat és a zajvédő falak megépítése után csökken a zajterhelés, javul a környékbeliek életminősége.
Jelenleg is folynak a peronépítési, út- és gyalogosátjáró-burkolási, valamint aluljáró-felújítási munkálatok, amelyek az ideiglenes üzembe helyezésig befejeződnek. A nyári időszakban sem áll le a beruházás, ez azonban nem zavarja a vasúti és az utasforgalmat, a létesítmények rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban lesznek. A kivitelezési munkák folytatása miatt nem minden terület végső rendezése történik meg. A területrendezési, úthelyreállítási munkálatok a projekt végső fázisában, az önkormányzatokkal egyeztetve történik majd meg.
A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium – R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft. – végzi.