A szakemberek – bár nem teljesen értenek egyet – ma már általában nem tartják korszerű megoldásnak a nagypaneles villamospályaépítést. Most mégis ezt alkalmazzák a fővárosban a nagykörúti felújításnál, pedig a korábbi években rendbehozott szakaszokon nem ez volt a megoldás.
Megkérdeztem erről a BKV-t. Válaszuk teljesen világos, nem igényel további magyarázatot, így szó szerint idézem:
A Nagykörút érintett szakaszán (Oktogon – József utca között) az előző szakaszokhoz hasonló pályarekonstrukciót tervezünk. Sajnálatos módon ennek előkészítése, a tervezés, jóváhagyás, közbeszerzési eljárás, szerződéskötés az utóbbi időben bevezetett szabályozások miatt elhúzódik, várhatóan 2018 nyarán lesz módunk a nagyobb beavatkozásra.
A pálya állapota azonban olyan mértékben leromlott, hogy további üzemeltetése már csak jelentős kockázatokkal lenne vállalható. A pályahibák miatt bevezetett lassújelek akadályozzák a menetrendszerű forgalmat, a járművek a lassú sebesség miatt torlódnak, a közúti kereszteződéseken a lassú áthaladás balesetveszélyes helyzeteket teremt. A síntörések száma jelentősen megnőtt, az idén már több mint 200 hegesztést kellett végeznünk az érintett szakaszon. Ezek alapján nem várhatjuk meg a tervezett rekonstrukciót, a szórványos, a legkritikusabb helyszínekre korlátozott beavatkozást haladéktalanul el kell végeznünk.
A vonal többi szakaszán alkalmazott technológia jóval korszerűbb, bár a mai technikai szinten a nagypanelek alkalmazása is általánosan jól alkalmazható megoldásnak bizonyul. Ugyanakkor ez a leggyorsabban és legolcsóbban kivitelezhető pályaszerkezet. Ezek alapján döntöttünk úgy a BKV Zrt.-nél, hogy nagypaneles pályafelépítmény alkalmazásával átmenetileg biztosítjuk a pálya használhatóságát a rekonstrukció elkezdéséig.