A NIF tendert írt ki a ráckevei és a csepeli HÉV integrálásának előkészítésére a fővárosi kötöttpályás hálózatba.
Különleges felhívás jelent meg a tenderértesítőben. A két dél-pesti HÉV-vonalat akarják fejleszteni, de az nem derül, hogy pontosan hogyan. Éppen az lesz majd a többi között a közbeszerzés nyertesének feladata, hogy ezt kitalálja.
Az alapprobléma évtized óta ismert, de az is igaz, a helyzet nagyon összetett. Van két HÉV-vonal a főváros déli részén, amely egymással és a budapesti gyorsvasúti hálózat egyéb elemeivel sincs összekötve. A csepeli HÉV (H7) utasai zömmel a 4/6-os és a 2-es villamossal utazhatnak tovább a Boráros térről; a ráckevei vonal (H6) utasai még rosszabb kapcsolatú végállomáson, a Közvágóhídnál kénytelenek leszállni.
A cél tehát az integrálás a kötöttpályás hálózatba, az, hogy a HÉV-ek valahogy összekapcsolódjanak a metró-, illetve a nagyvasúti hálózattal.
A kérdés bonyolultságát növeli, hogy villamos- és nagyvasúti vonalak is futnak a HÉV-ekkel párhuzamosan. A kunszentmiklósi vasút ráadásul nem más, mint a 150-es vonal, amelyet a Budapest-Belgrád vasútvonal rekonstrukciójának terve illetve a budapesti szakasz tervezett áthelyezésének ötlete is érint.
Továbbá elengedhetetlen a HÉV-ek sorsának tisztázásakor a velük mondhatni szomszédos projektek alakulását is figyelembe venni. Ilyen a ferihegyi gyorsvasút, a körvasúti személyszállítás beindítása és az összekötő vasúti híd bővítése.
A 2024-es olimpia lekerült a napirendről, a tender kiírását alighanem még ezeknek a terveknek köszönhetjük. Azt viszont érdemes figyelembe venni, hogy az olimpia fő helyszínének álmodott területeken, a Ráckevei-Duna felső szakaszának két partján bizonyára mindenképp lesznek fejlesztések.
Az lenne tehát jó, ha a sok fenti tervet mind egységesen lehetne kezelni. Természetesen nem lesz pénz ezeket egyszerre megvalósítani, viszont nagy baj lenne, ha az egyik fejlesztés tönkretenné a másik lehetőségét, vagy az újabb projektek pénzkidobássá változtatnák a korábbiakat.
Ha a közbeszerzésből gyakorlatilag semmilyen olyan részlet sem derül is ki, ami a leendő közlekedési fejlesztések konkrét mibenlétéről szólna, a vájtszeműek magából a címből is érdemi következtetéseket vonnak le. A VEKE arra hívta föl a figyelmet Facebook-oldalán, hogy lényeges változás, hogy nem a villamoshálózatba, hanem a kötöttpályásba kell integrálni a HÉV-eket.
Az első hivatalos olimpiai tervek szerint ugyanis villamosra cserélték volna a Csepeli HÉV-et. Ezt a visszaminősítést egyöntetűen hibásnak tartotta szinte minden szakember, a leginkább azért, mert a vonal metróhoz közelítő forgalmát egyszerűen nem lehet villamossal kiszolgálni.
A rendszerváltás után került be a köztudatba az 5-ös metrónak vagy észak-déli regionális gyorsvasútnak nevezett ötlet, amely a belváros alatt kötötte volna össze a két déli HÉV-et a szentendreivel (és esetleg az esztergomi vasútvonallal).
A józan ész mindenképp azt diktálja, hogy a H7-es valamiféle olyan metró legyen, amely a belváros felé első ütemben legalább a 3-as metrót eléri célszerűen a Kálvin téren. A konkrét műszaki megvalósítás számos kérdést felvet, és az biztos, hogy belátható távlatban nem fog megépülni a teljes 5-ös metró. Reménykedni abban lehet, hogy ha bármi történik, az legalább ebbe az irányba mutasson.
A szakemberek sokkal kevésbé biztosak abban, hogy a H6-ost is bele kell illetve lehet kötni az M5-be. A sokkal kisebb forgalmú vonal külső szakasza vasúti módon szolgálható ki, a belsőnél a villamos is felmerül és az S-bahn-szerű integráció a most ott futó 150-es elővárosi részével. A belvárosi kapcsolatot mindenesetre radikálisan javítani szükséges.