Az újgenerációs Filrtök az utasok számára alapvetően ugyanazt nyújtják (attól eltekintve, hogy kétszer annyi bennük a vécé), mint a Stadler már jól bevált motorvonatai. A vezető azonban nagyobb biztonságban van a jármű megerősített orrában.
Bemutatták a GYSEV Zrt. újgenerációs Flirt motorvonatflottájának első járművét Szombathelyen. Az új, jelentős részben hazai gyártású Stadler villamos motorvonatok a hatósági engedélyeztetési eljárás után, várhatóan jövő év közepétől állhatnak forgalomba a vasúttársaság vonalhálózatán. A mostani beszerzésnek köszönhetően összesen 20 Flirt motorvonat lesz a GYSEV tulajdonában, a korszerű járművekkel a vasúttársaság a teljes regionális személyforgalmát kiszolgálja.
A GYSEV Zrt. 2013 és 2015 között két projekt keretében 10 Flirt motorvonatot szerzett be. Az új járművek a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, Sopron-Győr valamint a Szombathely-Rajka vonalakon közlekednek. Ezek a motorvonatok eddig mintegy 6,5 millió kilométert tettek meg a GYSEV Zrt. vonalain.
A vasúttársaság 2016-ban indított közbeszerzési eljárást további 10 alacsonypadlós, villamos motorvonat beszerzésére. A nyílt közbeszerzési eljárást a Stadler lengyelországi és svájci leányvállalatai által alkotott konzorcium nyerte, így a vasúttársaság újabb Flirt motorvonatokkal bővítheti járműparkját. A járművek gyártása 2016-ban kezdődött el, az első jármű alig egy évvel később már Lengyelországban, a TRAKO vasúti kiállításon mutatkozott be a nemzetközi szakmai közönségnek.
Jelenleg két vonat tartózkodik Magyarországon, ezek a hatósági engedélyezési eljárást követően állnak forgalomba, a tervek szerint jövő év közepétől. A tízedik vonatot várhatóan 2019 januárjáig szállítja le a gyártó.
Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára beszédében hangsúlyozta: a GYSEV projektgazdaként Magyarország vasútbarát kormányának megbízható szövetségese a közlekedésfejlesztési források maradéktalan hasznosításában. Legyen szó pályakorszerűsítésről, villamosításról, járműbeszerzésről, a távvezérlési rendszer megújításáról vagy közlekedésbiztonsági projektekről, a GYSEV élenjáró munkát végzett és végez.
„A nyugat-dunántúli vasúti közlekedés óriási fejlődésen megy keresztül. Vonalakat újítottunk fel és villamosítottunk, központi forgalomirányítási rendszert építettünk ki, biztonságosabbá tettük a vasúti közlekedést és a legmodernebb eszközöket használjuk az utastájékoztatásban. Ennek a nagy ívű fejlesztési programnak rendkívül fontos eleme az új motorvonatok beszerzése. Kipróbált járműveket választottunk, a Flirtök rendkívül népszerűek az utazóközönség körében” – mondta a beszerzés kapcsán Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója.
„Óriási mérföldkő számunkra, hogy a Flirt legújabb generációs változata is bemutatkozhat Magyarországon. Az országban már 10 éve megbízhatóan üzemelő járműtípus jelentős fejlesztéseken ment keresztül, mind a külcsín, mind a műszaki tartalom tekintetében. Külön öröm számunkra az is, hogy a kocsiszekrények és a forgóvázak mind a Stadler szolnoki üzemében készülhettek” – tette hozzá Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója.
Az új motorvonatok képesek lesznek a szinkron üzemmódra, nemcsak önmagukkal, hanem a korábban beszerzett járművekkel is. Ez azt jelenti, hogy csatolt üzemben is tudnak majd közlekedni a jelenlegi FLIRT-ökkel, emellett az új járművek fedélzeti berendezései képesek lesznek kommunikálni a már üzemben lévő széria-motorvonataival. Ennek eredményeképpen az utasforgalmi igényekhez igazodva 2 vagy 3 jármű is képes összekapcsoltan közlekedni, ez jelentős gazdasági és forgalomszervezési előnyökkel jár.
A projekt összköltsége 21,7 milliárd forint, a támogatás intenzitása 100%, a projekt az EU Kohéziós Alapjának támogatásával valósul meg.
Műszaki információk:
Az ún. harmadik generációs Flirt motorvonatok az Európai Vasúti Ügynökség szabályainak megfelelően már teljesítik az európai vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló legújabb műszaki előírásokat, illetve megfelelnek a legutóbbi Crash ütközési normáknak is, nagyobb biztonságot nyújtva a mozdonyvezetőnek. Az új járművek az előző generációs motorvonatokhoz képest 2,8 méterrel hosszabbak és már két mellékhelyiséggel rendelkeznek. A 77,1 méter hosszú, négyrészes motorvonatok összesen 208 ülőhellyel (194 fix és 14 felhajtható ülés) rendelkeznek. A járművek végsebessége 160 kilométer per óra, 0-ról 120 ra 39 másodperc alatt gyorsulnak.
A harmadik generációs Flirtöket is a tágas, többfunkciós beszállóterek jellemzik, ezek gyors utascserét, és az éppen aktuális igényeknek megfelelő felhasználást tesznek lehetővé. A multifunkciós tereknek, illetve a 90%-os alacsonypadlós hányadnak köszönhetően mind a kerekesszékkel, mind a kerékpárral vagy babakocsival utazók is kényelmesen használhatják az új járműveket. A vonatok a kor elvárásai szerint légkondicionálóval, korszerű utastájékoztató rendszerrel, kamerarendszerrel, WIFI-vel, mobiltelefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, továbbá a regionális közlekedéshez alkalmas páholyos elrendezésű ülésekkel lesznek felszerelve.
(Törzsszöveg és képek: Stadler/GYSEV)