Eredetileg el lehetett kerülni ingyen Székesfehérvárt, de a megyei matricák bevezetésekor ezt a szakaszt is díjasította a kormány.

Abban nincs semmi különös, ha egy település azzal szeretné csökkenteni a területén átmenő forgalmat, hogy elkerülőutat követel, vagy ha ilyen autópálya már fut mellette, akkor annak ingyenességéért lobbizik.

Az ilyen díjmentesítési kéréseket könnyű is visszaverni azzal, hogy ha engednének, akkor egyre több település kérné ugyanezt „jogosan”. Székesfehérvár azonban komolyan gondolja, amit mond, és több tényező is arra mutat, hogy logikus a kérésük.

közút Székesfehérvár M7-es díjfizetés NFM
A Fehérvár körüli útgyűrűbe a 62-es, 7-es és 8-as utakén kívül az M7-es megfelelő szakasza is beletartozik – a Google térképe

 

Egyszer már előjöttek az ötlettel, de akkor lepattantak az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumról. Most azonban emelték a tétet: Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester csütörtökön sajtótájékoztatóján az MTI tudósítása szerint azt jelentette be, hogy a város kész megtéríteni a kormánynak az igazolható bevételkiesést, ami abból adódik, hogy nem vesznek matricát a most csak a megyeszékhely melletti szakasz miatt vásárlók.

Másrészt csak átmeneti időre kérik, hogy a székesfehérvári lehajtók között a személygépkocsik és motorkerékpárok számára függesszék föl az autópályadíjat. Csak addig, amíg el nem készül a városban három olyan út, amelyen a forgalom elkerülheti a belvárost.

közút Székesfehérvár M7-es díjfizetés NFM
Nemrég teljes lett a város körüli elkerülőrendszer, de most részben fizetős

Az egyik a vasútállomás mellett létesülő intermodális központ beruházása keretében az Új Váralja sort köti össze a Mártírok útjával, a másik a déli összekötő út, amely a Székesfehérvár területén belül a 62-es és 63-as utak bevezető szakaszait köti össze, a harmadik pedig a börgöndi repülőtér-fejlesztés keretében a városhatáron kívül szintén a 62-es és 63-as utakat kötné össze. Az első kettőre már megvan a forrás, a harmadikra hamarosan meglesz – mondta Cser-Palkovics.

Ha a térképre nézünk, könnyű igazat adni Fehérvárnak. Látható, hogy a forgalmas utak keresztezésében elterülő település (belső részei) körülötti útgyűrű déli szakasza maga az M7-es. Az elkerülőrendszer tehát hiába épült ki fokozatosan az elmúlt évtizedben, nem működhet jól, ha a sztrádát nem veszik igénybe, akik nem akarnak fizetni.

közút Székesfehérvár M7-es díjfizetés NFM
A vasútállomásnál is épülne új út

Korábban nem is kellett díjat fizetni a város melletti autópálya-szakaszon, ám amikor a kormány 2015-ben módosított a matricarendszeren, számos díjmentes szakaszt bevontak a díjkötelesek közé, így az M7-es e részét is.

A polgármester azt is mondta, hogy szintén megkezdték a tárgyalásokat az állammal a Székesfehérvár-centrum autópálya-lehajtó és a 8-as főút kereszteződésében lévő körforgalom bővítéséről, mert ennek kapacitása a megnövekedett forgalmat nem képes elvezetni. A város hajlandó lenne anyagilag is támogatni a fejlesztést, bár a csomópont állami kezelésben van.