A 40a vasútvonal EU-támogatású fejlesztésének köszönhetően 2020 végétől 120-szal közlekedhetnek majd a vonatok a Kelenföld-Százhalombatta közötti, 20,5 kilométeres vonalszakaszon.

Összesen 49 km hosszúságú hézagnélküli vágány épül, és a teljes kétvágányú szakaszon korszerűsítik a villamos felsővezetéki hálózatot. Átépül Háros, Nagytétény-Diósd, és Érd állomás, valamint Budafok, Budatétény, Barosstelep, Érdliget és Érd felső megállóhelyek is megújulnak.

A közlekedés megkönnyítése és az utazók kényelme érdekében korszerű, magas peronokat alakítanak ki, új peronaluljárók, rámpák, liftek és perontetők épülnek, valamint a térvilágítást is modernizálják. Az összesen 182 férőhelyes P+R és a 100 férőhely B+R parkolónak köszönhetően a teljes vonalon kényelmesebbé válik a vasút megközelítése.

A korszerűsítéshez kapcsolódóan 27 híd, kerethíd és áteresz, a vasúti zajhatás csökkentésének érdekében 13 km-es zajvédőfal épül. A közlekedésbiztonságot növeli az 5 új gyalogos- és peronaluljáró megépítése, valamint a 2 gyalogos- és peronaluljáró, 6 különszintű és 6 szintbeni csomópont átépítése is.

vasút EU NIF NFM beszerzés felújítás ETCS

 

A vonalszakasz biztosítóberendezésének korszerűsítése és ETCS 2 (Egységes Európai Vonatbefolyásoló rendszer 2-es szint) kiépítéséhez kapcsolódó kiegészítő munkálatokként Háros, Nagytétény-Diósd és Érd állomások épületeit is rekonstruálják.

Érd állomáson új blokkmesteri épület készül, és felújítják a vontatásitranszformátor-alállomást is. A beruházás részeként korszerűsítenek 3 állomási és 3 nyílt vonali útátjárót, modern távközlési berendezéseket, optikai hírközlő kábeleket, új vasúti üzemirányító-, utastájékoztató- valamint tűz- és vagyonvédelmi rendszert építenek ki. Új elektronikus állomási biztosító berendezést, valamint a nyílt vonalakon önműködő, emelt sebességű térköz-biztosítóberendezést is telepítenek.

A vonalon létesülő korszerű biztosító berendezést, a Siemens Zrt., a kivitelező Siemens–KLBA Konzorcium konzorciumvezetője építi ki.

vasút EU NIF NFM beszerzés felújítás ETCS

Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: „Magyarország az elmúlt években komoly sikerrel valósított meg az EU-s társfinanszírozású közlekedési projekteket. A kormány a következő években mintegy 1500 milliárd forinttal támogatja a kötöttpályás közlekedés fejlesztését, a tervek szerint 2020-ig 882 km vasútvonal korszerűsítése valósul meg, és közel 45 ezer férőhelynyi új jármű-kapacitás lesz elérhető.”

Kiss-Becze Eszter, a MÁV Zrt. stratégiai fejlesztési főigazgatója kiemelte: „Meggyőződésünk, hogy a projekt eredménye versenyképessé teszi a vasúti személyszállítást Százhalombatta, Dunaújváros, Ercsi, Iváncsa, Beloiannisz és Pusztaszabolcs térségében is, a vasút felújítása után az egyéni közlekedésnél is gyorsabb alternatívát fog biztosítani az erre közlekedőnek. A fejlesztés eredményeképpen Budapest-Pécs, Budapest-Kaposvár és Budapest-Szekszárd vonalakon is kedvezőbb menetidővel számolhatunk. Az utasforgalom jelentős, 7,2 százalékos, növekedését becsüljük.”

vasút EU NIF NFM beszerzés felújítás ETCS

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a beruházás előnyeit ismertette: „A pálya felújítását követően 120 kilométer per óra sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok ezen a szakaszon, akadálymentesítik az állomásokat és a megállóhelyeket.

A vasúti pálya korszerűsítésének kivitelezési munkálatait a Kitérő 2016 konzorcium ( V-Híd Zrt., A-Híd Zrt.) nettó 51,36 milliárd forint értékben, a vonalszakasz biztosítóberendezésének korszerűsítéséhez és ETCS 2 kiépítéséhez kapcsolódó kiegészítő munkálatokat a Siemens–KLBA Konzorcium (Siemens Zrt., Siemens Aktiengesellschaft) végzi, nettó összege 16,62 milliárd forint. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg.

vasút EU NIF NFM beszerzés felújítás ETCS

kép és szöveg: NIF