Ezüstérmés fejpántot viselő nőt és harcban megölt szarmata férfiakat is kiástak Szarvas közelében.
Szarka József, a szarvasi Tessedik Sámuel Múzeum régésze szerint a Szarvas és Békésszentandrás határában folyó régészeti feltáráson ezüstben nagyon gazdag sírokat találtak.
Itt a 4. századra keltezett, több mint 30 sírból álló szarmata kori temető került elő. A női sírokban jelentős mennyiségben ezüst ékszereket találtak. A leletek közül kiemelkedik egy női sír, ahol a váz fején négy barbár veretű ezüstérme volt, amelyek valószínűleg szalaggal vagy pánttal voltak odaerősítve. A régészek ezen kívül két háborús körülmények között elhunyt ember csontvázára is rábukkantak.
Az M44-es régi ígéret, a Békés megyeiek nagyon várják, hogy bekapcsolódjanak az országos gyorsforgalmiút-hálózatba. A korábbi, be nem tartott ígéretek után most három részre osztva készül az autóút.
A főváros felől az M5-ről majd Nagykőrösnél kell letérni, a Tiszakürtig tartó, a Tiszát is keresztező rész 31 kilométeres. Az utolsó, Kondoros-Békéscsaba etap csak 18 kilométeres. A középső rész a leghosszabb Tiszakürt és Kondoros között. Ezen a 62 kilométeren kezdődött meg a leghamarabb az építés, mert itt a legrosszabb a régi 44-es állapota, és itt érint a legtöbb települést.
A középső rész három alszakaszban készül. A tavaly novemberi eredményhirdetés szerint az alábbi kivitelezők nyertek:
- Tiszakürt-Kunszentmárton: a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. konzorciuma 56,5 milliárd forintért
- Kunszentmárton-Csabacsűd: az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. – Swietelsky Magyarország Kft.- Soltút Kft.- A-Híd Zrt. konzorciuma 43,98 milliárd forintért
- Csabacsűd-Kondoros: a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. konzorciuma 45,2 milliárd forintért.
A középső részről tartott tájékoztatót Dankó Béla országgyűlési képviselő és Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője. A teljes területen befejeződött a bozót- és cserjeírtás, valamint a lőszermentesítés. Jelenleg a nagytömegű földmunkák zajlanak, amelyek várhatóan a következő év elejéig eltartanak majd – írja a NIF közleménye.
Jelenleg a Tiszakürt-Kunszentmárton szakaszon a teljes 20 kilométeren humuszolnak, 3- 4 kilométeren pedig építik a töltést. Július első hetében megkezdődött a 450 méteres Körös-híd cölöpalapozása, valamint a műtárgyak próbacölöpeinek terhelése.
A Kunszentmárton-Csabacsűd szakaszon már több mint 15 ezer köbméter építési anyagot felhasználtak a töltésalapozási, töltésépítési munkákhoz. Csabacsűd és Kondoros között is a nagytömegű földmunkák jellemzőek. Itt 80-100 teherautó mozgat meg naponta 8000 köbméter földet.
A 62 kilométeres középső rész teljes hosszában folyamatosan zajlanak a régészeti feltárások.
A gyorsforgalmi útra 145 milliárd forintot szán a kormány, a tervek szerint ezt a részt 2019. harmadik negyedévében adják át.
A nagy tömegű földmunkák, a töltésalapozás, töltésépítés a jövő év elejéig eltartanak majd. A régészeti munkáltok a tervezett ütemezés szerint zajlanak, a munkafolyamatokban emiatt nem várható fennakadás.
Augusztusban elkezdik az M44-et keresztező közutak építését, októberben pedig a próbaszakszokon elindul a cementstabilizációs útlap építése is.