villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia

 

A csehek példásan intézik a közlekedési múlt megőrzését: amint kikopott az utolsó klasszik T3-as villamos a mindennapi forgalomból, azonnal vissza is került oda nosztalgiajáratként.

A ČKD (Českomoravská–Kolben–Daněk) 1961 és 1990 között gyártotta a legendás T3-as Tatrákat, vagyis valamivel fiatalabbak, mint a mi UV-nk.

A gyönyörű, lekerekített formák nemcsak a cseh mérnököket és formatervezőket dicsérik, a T3-as ugyanis – licencvásárlás útján és T1, valamint T2 jelű ősein keresztül – az amerikai PCC-villamosok leszármazottja.

villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia
Archív kép: T3 munkában

A PCC még a háború előtt született, a gyárak az addigiaiknál korszerűbb, finomabban gyorsuló és fékező, kényelmesebb, szebb külsejű villamosokkal próbálták felvenni a versenyt az autókkal.

A PCC-villamosokról itt olvashatják el a születésnapját nemrég ünneplő NZA cikkét, a folytatás pedig a Tatrákról szól.

villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia
A kisoldali téren

A Wikipedia szerint semmilyen más villamosból nem készült annyi, csaknem 14 ezer, mint a T3-asból. Ekkora mennyiség felszívásához persze nem volt elég a csehszlovák, az NDK, a jugoszláv és a román piac, a zöm a Szovjetúnió villamosüzemeibe került.

Prágában néhány napja vonták ki az utolsó klasszikus, azaz régi irányjelzős T3-asokat, amelyek belsejének legfőbb jellegzetessége az ugyancsak kerekded, váltakozva piros és szürke kagylóülések mindkét oldalon egyszeres sora. (Átalakított példányok még maradtak.)

villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia
A 23-as az UrbanRail.net térképén

Másnap azonban visszatértek az öreg kocsik, most már rendszeres nosztalgiajáratként. Mégpedig úgy, hogy minden nap reggel fél 9-től este 7-ig lehessen velük találkozni.

Egy új járatot alakítottak ki nekik, a 23-ast, ahol hétköznap félóránként, hétvégén sűrűbben (15-20 perc) járnak. Az új viszlatnak forgalmi szerepe is van, lényegében a terhelt 22-es betétjárata a belvárosi részeken a kisoldali Královkától a „pesti” Zvonařkáig.

villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia
Szürke és piros műanyag ülések

Ebből az is következik, hogy nincs semmiféle különdíj, a nosztalgiavillamosra a teljesen normális jegyekkel, bérletekkel lehet felszállni.

Hogy teljes legyen a hitelesség, néhány korhű megállótáblát is elhelyeztek.

villamos Csehország Csehszlovkia Tartra nosztalgia
Korhű viszonylatjelző – Prágai villamosok Facebook-oldal

Közreműködött: Korcsmáros Gábor.