A neve R67, de nem R, mint Republic, pedig az út egy szakasza az ő számukat fogja játszani, hanem R, mint gyorsút (rapid?). A gyorsforgalmi utak közé néhány éve került be Magyarországon – szakmai viták közepette – az autópályánál és autóútnál olcsóbban építhető, mert kevesebbet tudó gyorsút, amely akár szintbeli kereszteződést is tartalmazhat, de kétszer két, fizikailag is elválasztott sávból áll. Az M7-es és Kaposvár között épül az (egyik) első ilyen, ennek középső szakasza javarészt a régi 67-est követi, de a falvakat elkerüli. Számos politikus jelenlétében lerakták az alapkövét.

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

 

Kaposvár és az M7 autópálya között 46,5 kilométeren négysávos, a közbeeső településeket elkerülő gyorsút épül. Az első ütemben 2019 őszére elkészül a 33,2 km hosszú, Kaposfüred és Látrány közötti szakasz. A beruházás alapkövét Látrányban helyezték el.

Az R67-es út három ütemben épül meg. Az elsőben már zajlanak a kivitelezési munkák a Kaposfüred és a látrányi elkerülő közötti szakaszokon. A lőszermentesítés már lezárult, és megkezdődött a fakivágás, humuszolás is, a régészeti feltárások pedig a teljes szakaszon folyamatban vannak.

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

A most indult kivitelezés részeként Somogyaszaló és Somogybabod között 33,2 kilométeren 2×2 sávos út épül, ebből több mint 20 km új nyomvonalon. A 67. út települések közötti szakaszán 11,5 tonnás terhelésre alkalmas burkolatmegerősítés és útszélesítés is lesz. A szakaszon 3 turbó körforgalom, 3 különszintű csomópont és 3 különszintű átvezetés készül. A főpálya mellé 11 km hosszon burkolt szervizút épül összekötő úti paraméterekkel a lassújárművek számára. A beruházás nagyságát mutatja, hogy a beépített aszfalt mennyisége eléri a 15 ezer tonnát.

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

A teljes fejlesztésnek köszönhetően a menetidő mintegy 15 perccel csökken Kaposvár és az M7-es autópálya között. Az utat a jelenlegi kétsávos főútnál biztonságosabban használhatják majd a közlekedők. Az érintett településeken élők mentesülnek az áthaladó forgalom zajától, környezeti ártalmaitól, a fokozott baleseti kockázatoktól. A beruházásnak gazdaságélénkítő hatása is várható. A kedvezőbb körülmények következtében a mobilitás javul, ez hatással lehet a foglalkoztatás bővülésére.

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta: „A kormány célul tűztük ki, hogy 2022-ig számos egyéb település mellett Kaposvár is bekapcsolódjon a gyorsforgalmi hálózatba. Az R67-es út megépítése a legnagyobb fejlesztés a térségben, amely hozzájárul ahhoz, hogy ipartelepek épüljenek a környéken, javuljon a közlekedésbiztonság és az itt élők életminősége.”

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója a beruházás ütemezését ismertette: „Az első ütem területelőkészítési munkálatai már zajlanak, a nagytömegű földmunkákat tavasszal kezdi meg a vállalkozó. A második ütemben, tervezetten 2019 III. negyedévben elindul a Kaposfüredet elkerülő, 3,3 km-es út építése is, sikeres pályázat esetén 2020 II. negyedévében a Látrányt elkerülő 9 km hosszú 2×2 sávos gyorsúti szakasza építése is megkezdődhet. A beruházás teljes befejezése 2022 tavaszán várható.”

Strabag Somogy közút gyorsút EU beszerzés útépítés NIF NFM

A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában, uniós forrás felhasználásával valósul meg. Az első ütem kivitelezését a Strabag Építő Kft., a Strabag AG ÉS a Soltút Kft. által alkotott S+S R67 Konzorcium nettó 65, 7 milliárd forintból valósíthatja meg.

(Illusztrációk és törzsszöveg: NIF)