Nem kitolás a hídbetolás

0

Mérföldkőhöz érkezett a Győr keleti elkerülő építése. A kivitelező 2017 eleje óta dolgozik az 5,2 km hosszú útszakaszon. Egy 395 méteres híd épül a Mosoni-Duna és a kapcsolódó szakaszok felett, Győrszentiván kertváros és Győr Bácsa között. A munkálatok most jutottak el a hídbetolás fázisába.

A 813. főút III. ütemének keretében készülő 180 méter hosszú Mosoni-Duna-mederhíd felszerkezete a szerelőtéren elkészült. A híd kialakítása hálós elrendezésű kábelekkel függesztett ortotróp acél pályaszerkezetű „kosárfüles” ívhíd lesz.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező 2017. október második hetében megkezdte a kész szerkezet vízszintes irányú mozgatását, tolását, hogy az a végleges pozíciójába kerüljön.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A szerkezet tolása a szerelőtéren kialakított hat szerelőtéri csúszkán, valamint a négy segédjármon és a hármas támaszon kialakított csúszkákon történik. A szerelőtéren a szerkezetet hat csúszka támasztja alá, ezek a sínekből kiépített tolópályán mozognak. A mozgatás négy 100 tonnás tolóhidraulikával történik. A betolás a függesztőkábelek elhelyezésével együtt 59 fázisból tevődik össze.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A vízszintes mozgatás 52 egységből áll, egy tolási egységhez 3,6 m vízszintes irányú mozgás tartozik. A szerkezetet mindig a végleges pozíciójában kell tartani, ezért a csúszkáknál a magasságot folyamatosan állítani kell. A hidat csak 36 kilométer per óra alatti szélsebesség esetén szabad mozgatni. A betolás várhatóan 15-20 napig tart majd.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező párhuzamosan végzi útépítési feladatait is. A 14-es főút és az 1301-es út közötti főpályaszakaszon elkészült az aszfaltozás, és megkezdődtek a befejezőmunkálatok: a humuszolás, padkázás és a forgalomtechnika kialakítása.

A projekt befejezése 2018 II. félévére várható.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg, magyar költségvetési forrás felhasználásával.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A Győr elkerülő harmadik szakasz kivitelezését az SHS Konzorcium (tagjai: Strabag Általános Építő Kft., Hódút Kft. és Strabag AG) végzi, a kivitelezés nettó összege 14,85 milliárd forint.

(Szöveg és képek: NIF)

Megvan a pénz az új Duna-híd előkészítésére

0

A kormány döntött a budapesti kötöttpályás közlekedési projektek előkészítésének finanszírozásáról a központi költségvetésből: a Déli összekötő vasúti híd és a kapcsolódó pesti megállók, HÉV-ek és a kisföldalatti fejlesztése van napirenden.

A Magyar Közlöny legfrissebb számában közzétett kormányhatározat szerint 1,7 milliárd forintot a 2017. évi, 4,4 milliárd forintot a 2018. évi központi költségvetésből fordítanak a kulcsfontosságú budapesti kötöttpályás közlekedési beruházások előkészítésére, az engedélyezési tervek elkészítésére.

Budapest NFM NIF híd vasút HÉV gyorsvasút beszerzés építés villamos metró 1-es metró Mfav
A Ferencvárosi pályaudvar. Ahova messzire látunk, oda épülne egy megállóhely az utasoknak (M3-as metró), a hátunk mögött egy másik a Duna közelében, és egy kicsit még távolabb harmadik vágánnyal bővülne a híd

A kormány feladatul adta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy gondoskodjon a projektek építési engedélyezési tervdokumentációjának elkészítéséről a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., a MÁV és a fővárosi önkormányzat bevonásával.

A kormányhatározat mellékletében szerepel a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútvonal közötti háromvágányú kapcsolat, a Danubius és Népliget-Fradiváros elővárosi megállók kialakítása, a déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése, a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonal-korrekciója, a ráckevei HÉV fővárosi villamoshálózatba integrálása, a földalatti rekonstrukciója és járműbeszerzése, a gödöllői és a csömöri HÉV vonalak felújítása projektek engedélyezési terveinek elkészítése. (MTI)

Megvan a Rajka–Pozsony-járat menetrendje

3

Most már hivatalos, december 10-től a Duna jobb partján is el lehet jutni Magyarországról vonattal közvetlenül Pozsonyba.

Talán az őszi pesszimizmus teszi, de tulajdonképpen elkeseredtem a jó hírre: sikerült, az illetékes minisztérium eldöntötte, hogy a decemberi menetrendváltástól megrendeli a GYSEV-től a Rajka–Pozsonyligetfalu közötti vasúti járatot.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
Forrás: NFM

Vagyis 2017-ben örülni kell annak, hogy két, a határt egymás között már teljesen eltörölt közép-európai, sőt visegrádi ország (tudjuk, a V4 a legszorosabb és leghatékonyabb szövetség Európában) nagyobbacska városai között lesz vasúti összeköttetés. Ha nem is közvetlenül, de átszállással. Ha Pozsonynak nem is a főpályaudvaráról, csak egy külvárosi állomásáról naponta néhányszor átszalad majd egy motorkocsi Rajkára vagy Hegyeshalomba, ahol föl lehet majd szállni a győri vonatra is.

Igen, ennek örülni kell, pedig 2009-ig Pest és Prága közötti nemzetközi vonat is összekötötte Győrt és Pozsonyt (mondjuk akkor se olyan menetrenddel, ami egy győri lakos üzleti vagy turisztikai útjának feküdt volna). És a mostani sikerhez valószínűleg az kellet, hogy Szlovákiában Érsek Árpád személyében magyar nemzetiségű, pozsonyi politikus legyen a közlekedési miniszter.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A GYSEV motorkocsija Ligetfaluban a szlovák vasút felvételén

Az eddigiekből is látható, hogy a Rajka–Pozsony-járat elsősorban szlovák belügy, az egyre inkább Pozsony alvóvárosaként szolgáló Rajkával teremti meg a kapcsolatot. Győr tehát most másodlagos szempont volt, bár azért arra odafigyeltek, hogy jó átszállási kapcsolat legyen – írta a Fonódónak válaszul a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Elvileg később lehetséges persze a közvetlen győri, mosonmagyaróvári kapcsolat is, akkor már nem dízelmotorkocsival, hanem villmos vontatással.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A 2009-es menetrend részlete

Bár a járat Szlovákiának fontos, mégsem az ottani államvasút csinálja, sőt, nem is a magyar testvérszervezet, hanem a GYSEV. A bennfentesek szerint mindkét országban a szent vonatkilométer a tartózkodás oka, vagyis hogy a támogatásra szoruló vasútra ne lehessen azt mondani, hogy bővít, pedig hát ha igény van a járatra, akkor utas is lesz. Az NFM viszont pofonegyszerű választ adott erre a kérdésre: A Hegyeshalom–Rajka szakasz 2011 óta a GYSEV-é, ezért övék a lehetőség.

Folytatják a debreceni vonal átépítését EU-pénzből

0

Az utasok a leginkább a szebb állomásépületeken és peronokon vehetik észre, hogy a korábban is viszonylag jó állapotú 100-as vasútvonal teljes rekonstrukción esik át.

Emelkedik a vasúti szolgáltatás színvonala, korszerű vasúti létesítmények szolgálják ki az utazóközönséget 2020 őszétől Püspökladány és Ebes között – írja közleményében a NIF Zrt. A beruházás alapkövét augusztus 28-án tették le Hajdúszoboszlón. Az eseményen ünnepi beszédet mondott Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, dr. Tiba István, Hajdú-Bihar megye fejlesztési biztosa, Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF vasútfejlesztési igazgatója.

A felújított Szajol-Püspökladány vonalszakasz folytatásaként, a Püspökladány-Debrecen korszerűsítés első ütemében valósulnak meg a Püspökladány-Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési, valamint biztosítóberendezés-tervezési és -kivitelezési munkái. A beruházás során 31,25 kilométer hosszon 160 kilométer per órás sebességű és 225 kilonewton tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas, kétvágányú pálya készül a szükséges közműkiváltások elvégzésével.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM
Kép, kenyérszöveg és térkép: NIF

Kaba, Hajdúszoboszló, Ebes vasútállomások vágányhálózatát korszerűsítik a kényelmes be- és kiszállási lehetőséget biztosító, 55 centiméter magasságú peronok létesítésével, aluljárók, liftek, perontetők építésével, akadálymentesítéssel. A fejlesztés részeként megújulnak az elektronikus biztosítóberendezési, összevont vasúti forgalomirányítási, távközlési és utastájékoztatási, vagyon- és tűzvédelmi, térfigyelő rendszerek is. A szintbeni átjárók korszerűsítése mellett különszintű vasúti-közúti keresztezés jön létre Kaba állomás bejárati részén. Ehhez közúti csomópontot alakítanak ki a 4-es főúttal. Zajvédő falak is épülnek Hajdúszoboszlón és Ebesen. Az állomások mellett összesen 109 P+R és 213 B+R parkoló létesül.

A tervezett ütemezés szerint egy éven belül elkészül a Püspökladány-Kaba és a Hajdúszoboszló-Ebes nyíltvonali vonalszakaszok mellett Ebes állomás is. 2018 végére várható a Kaba-Hajdúszoboszló nyíltvonali vonalszakasz munkálatainak befejezése. A teljes projekt 2020 nyarára Kaba és Hajdúszoboszló állomások vágányhálózatának és környezetének megújításával zárul.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM

Mosóczi László, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára azt mondta: „Már folyamatban van a Debrecenig hiányzó 7,5 kilométer kivitelezői közbeszerzése is. Az eljárás eredményes lezárása esetén a szerződés a nyertes vállalkozóval akár még idén megköthető, a munkálatok így 2018 elején megkezdődhetnek.”

Somodi László, a vasútfejlesztési igazgatója szerint a vasúti vonalszakasz teljes átépítése 2020 szeptemberében fejeződik be.

A fejlesztés az NFM megbízásából, a NIF beruházásában, uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést az RV2020 Konzorcium (V-Híd Építő Zrt., R-Kord Kft.) végzi nettó 73,5 milliárd forint értékben.

Rendelettel mentik meg a csókos buszgyárat

0

Látszólag jól kitolt az Ikarus EAG-gal a fejlesztési minisztérium, hiszen egy óriásmegrendelésének végső szállítási határideje előtt két nappal előírták egy újabb berendezés beépítését. Valójában éppen ezzel mentették meg a céget legalábbis pillnatnyilag.

Mészáros Csaba a magyar autóbuszipar fenegyereke, sokmindenkivel összeveszett már, ezért sokan kárörvendve nézték, hogy nevet és tulajdonosi szerkezetet is váltó cége tavaly az összeomlás szélére került. Az Ikarus EAG súlyos pénzügyi gondokkal küszködött, két beszállító felszámolási eljárást is indított a vállalat ellen, a dolgozók jelentős része is kilépett.

Ekkor azonban egy gigantikus állami megrendelés úgy tűnt, hogy megmenti az Újszász utcai céget: A Volánbusz 180 csuklós buszra írt ki tendert, amelyet a Modulo M168D típussal 15,4 milliárd forintért az Ikarus EAG nyert meg.

busz buszgyártás közút jog NFM
A VEKE képe az egyik buszról. Még nem gurul

A szakma már akkor azt mondta, a korábban MABI-Bus névre hallgató buszgyár képtelen lesz határidőre szállítani, így is lett, augusztus 16-ig nemhogy az utolsó, de az első buszt sem adták át. A VEKE Facebook-oldalán be is mutatta, hogy állnak a járművek: egy kép tanúsága szerint nem jól, mindössze egy félig kész váz látható rajta.

A szerződés szerint késedelmes szállítás esetén buszonként, naponta igen tetemes, 150 ezer forintos kötbért kellene fizetnie a gyártónak. De csak kellene, az állam ismét megmentette a teljesíteni nem tudó Ikarus EAG-t. Mégpedig jogszabályalkotással! Az Omnibusz szakblog írta meg, hogy augusztus 14-én megjelent egy rendeletmódosítás a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól. Ez arról szól, hogy a városi forgalomban közösségi közlekedésben használt, 22 főnél több utas szállításra alkalmas új buszokat csak úgy szabad forgalomba helyezni, ha bennük a motortüzet oltó berendezés van.

busz buszgyártás közút jog NFM
A nyertes típus – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Persze mindenki örülhet, ha kevesebb buszos tűz lesz, de egyrészt felmerül, hogy miért csak a városi buszokat kell védeni a metrótűztől. Másrészt az ilyen biztonsági szigorításokat úgy szokás bevezetni, hogy a szolgáltatóknak, gyártóknak elegendő felkészülési időt hagynak. Ez a rendelet azonban a megjelenése napján, este hétkor lépett hatályba!

Az Ikarus EAG így már bízvást hivatkozhat vis maiorra, hogy azért kési le a határidőt, mert az előtte két nappal megjelent rendelet követelményinek meg kell felelniük. A VEKE értesülése szerint kaptak is 240 nap határidőmódosítást. A nyolc hónap persze túl sok a tűzoltókészülékek beszereléséhez, de nem is az a helyzet, hogy augusztus 25-én ott állt a gyár udvarán a 180 frissen született busz, és éppen készültek átadni, amikor kiderült, hogy kell még beléjük ez a berendezés. Nem, nyilvánvaló, hogy a 240 nap alatt az alapmegbízást, a buszok megépítését próbálják majd teljesíteni. Meglátjuk, milyen eredménnyel.

«
123
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek