A közlekedési vállalat megvalósíthatósági tanulmányt rendelt egy új vonalról és három vonalhosszabbításról.

Bár nemrég azt írtam a villamosok ürügyén, hogy Prága annyival mindenképpen jobbnak tűnik közlekedési szempontból Budapestnél, hogy folyamatosan tervezik, fejlesztik a hálózatot, azért nem szabad azt hinni, hogy ott mindig minden úgy alakul (és főleg akkor), ahogy korábban elhatározzák.

Prága gyorsvasút metró Csehország
Archív kép az A vonalról. Azóta tovább jár már, és mindkét végén újabb hosszabbítás készül

 

A prágai 4-es metróról (D vonal) például legalább annyit vitatkoznak, mint a budapestiről, szóval a most megjelent terveket sem szabad készpénznek venni.

Prága gyorsvasút metró Csehország
A prágai közlekedési hatóság Facebook-oldalán tette közzé terveit

Annyiból hivatalos a térképen ábrázolt tervezet, hogy a prágai közlekedési cég (PKK) ezekről a fejlesztésekről (szaggatottan ábrázolva) rendelt megvalósíthatósági tanulmányokat – tudtam meg az idnes.cz alapján Korcsmáros Gábor Prágában élő közlekedési újságíró kollégámtól.

Prága gyorsvasút metró Csehország
Az A vonal keleti végállomását a járműtelepnél nem érintené az összes szerelvény

Talán a legérdekesebb, és számunkra is tanulságos kérdés a cseh főváros repterének bekapcsolása a kötöttpályás rendszerbe. Jóllehet terveznek egy nagyvasúti megoldást is a kladnói vonal fejlesztésével együtt, az A metrót is ki akarják oda vinni. Korábban egy elágazásos, rövidebb változatot preferáltak, a Václav Havel Repülőtérre egy Nádraží Veleslavín megállóból kicsatlakozó új ágon haladtak volna a szerelvények.

Prága gyorsvasút metró Csehország
A csehek folyamatosan fejlesztik a metróhálózatot

A technikai nehézségektől megrettenve azonban pillanatnyilag a mostani végállomástól, a motoli kórháztól, Fehérhegyen keresztül vezetnék tovább némi kerülővel a pályát. A tervek készültségét figyelembe véve az valószínűsíthető azonban, hogy a vasút ér oda hamarabb a reptérre.

Prága gyorsvasút metró Csehország
Prágában is viták kísérik a metrófejlesztéseket

A vonal másik, délkeleti végén viszont elágazást terveznek Petrovice felé. Erre mostanában nagy lakásépítések voltak, vannak.

Prága gyorsvasút metró Csehország
Logikus, ha az egy üres mező alatt, Letňanynál végállomásozó C vonalat továbbviszik

Egyszer egy prágai vonatozás alkalmával Korcsmároséknál kaptam kedves szállást, úgyhogy emlékszem, hogy Gábor szóvá tette, amikor a C vonal északkeleti végállomásán, az üres mezőre (és buszvégállomásra) érkező mozgólépcsőn igyekeztünk autóbuszunk felé, hogy mennyire adná magát a metró hosszabbítása lakótelepükre meg a közeli gigantikus plázához. Nos, tervezik.

Prága gyorsvasút metró Csehország
Korcsmáros Gábor infografikája a C metró hosszabbításának helyszínéről