Északi szomszédunknál munkába állt az öregecske motorvonatok korszerűsítésével és akadálymentesítésével előállított első mellékvonali Hangya. A cseheknek már régóta van ilyenjük, a magyarok viszont már nem is álmodnak hasonló járműről.

A nálunk Bz-ként ismert csehszlovák kéttengelyes motorkocsikból és a hozzájuk való mellékkocsikból szülőhazájukon kívül Magyarország vásárolt, így a 20. század végén három ország meghatározó mellékvonali járművei voltak ezek.

Amikor nemrég kiderült, hogy a MÁV már nem túl sokáig számít rajtuk egy részletes posztot áldoztunk a Buzenykáknak, beszámolva a korszerűsítési kísérletekről is.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
Fotók: ŽSSK

Csehországban a nem villamosított mellékvonalakra számos korszerűbb járművet vásároltak, de ők jutottak a legtovább a megszüntetve megőrzés, azaz a korszerűsítés terén is. A két- és háromrészes Regionovák egy vagy két motorkocsiból és egy mellékkocsiból állnak, ezeket csuklóval kapcsolják egybe, így teremtve meg az átjárható teret. A legnagyobb újdonság, hogy a mellékkocsi középső része alacsonypadlós. A Regionovákat a 2000-res évtized közepétől gyártották, a programot már le is zárták.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
Az alacsony középrész erősen emlékeztet a cseh Regionováéra

Szlovákia szintén motor- és mellékkocsi összeépítéséből hozta létre, de először még magaspadlósan saját csuklós motorvonatát, de mostanára eljutottak odáig, hogy a zólyomi járműjavító (ŽOS Zvolen) első alacsonypadlós „Bz”-utódja már utasokat szállít – írta az iho.hu közlekedési portál a a szlovák államvasút (ŽSSK) közleménye alapján.

A ŽSSK a Mravec (Hangya) beceneved kapó csuklósból nyolcat rendelt, az első példány eleinte szülővárosa közelében bontogatja szárnyait (ha szárnyashangya), a decemberi menetrendváltástól a Trsztenába (Trstená, középkori magyar nevén Árvanádasd) vezető mellékvonalon szolgál majd.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
A Hangya becenév talán a karakteres fejrésznek köszönhető

Magyarország alighanem véglegesen lemaradt a másik két országtól a Bz-korszerűsítés terén. Feltehetően most már nem is lenne érdemes egy ilyen projektet erőltetni. Persze az évtizedek alatt sok változtatáson estek át itt is a Bz-k, de a járműfelépítést alapjaiban megváltoztató korszerűsítés mindössze egyetlen példányig jutott. A szintén kétrészes, csuklós, de magaspadlós „Iker-Bz” a szombathelyi járműjavítóban készült, de az ígéretek ellenére árva maradt (nádasd nélkül).