Azért, mert jogszabály kötelezi erre a közlekedési cégeket. Vagyis egy pár éve gépi méréseket is kell végezni Budapest villamoshálózatán. Eddig kölcsönjárműveket vett igénybe a cég, korábban pedig kisebb, kézi berendezésekkel vizsgálták a pályát. Most azonban úgy ítélték meg, a folyamatosan fejlesztett mérővillamos már van olyan állapotban, hogy bemutassák a szaksajtónak, bár még nagy üres helyek vannak benne, ahová később további berendezések kerülhetnek.
Hogy a vasúti pályák különböző paramétereit, hibáit egy rajtuk haladó járműből mérjék, rögzítsék, nem új gondolat, a MÁV-nál például régóta gyakorlat ez, maguk is fejlesztettek mérővonatot. A mérővillamosnál azonban máshol van a hangsúly, derült ki Gyerkó József villamosinfrastruktúra-főmérnök és Baranyai Brigitta infrastruktúra-mérnök előadásaiból a csütörtöki bemutatón.
Míg a nagyvasútnál kiemelten fontos a sín anyagának anyagtechnológiai vizsgálata, a felületi és belső elváltozások minél korábbi felfedezése, a BKV mérővillámosánál ez a vizsgálati terület csak a távolabbi tervekben szerepel. Amit jelenleg tud a különleges villamos, az a jármű haladás során tapasztalható mozgásának mérése, kijelzése, rögzítése. A villamosba hét gyorsulásmérőt építettek forgóvázra és a karosszériára. Ezek mindegyike mindhárom dimenzióban külön-külön szolgáltat adatot.
A kidolgozott állapotfelmérési módszer célja nem a milliméterpontos pályageometria meghatározása, hanem azoknak a hibahelyeknek a beazonosítása, súlyosságuk belövése, amelyek a pálya-jármű rendszer többletmozgásait okozzák. Hiszen éppen ezek a káros mozgások jelentik a bajt, rongálják a járműveket és a pályát, csökkentik az utazás komfortját.
A Metalelektro Méréstechnika Kft. által fejlesztett szoftver valós időben kirajzolja és tárolja is a gyorsulásmérőkről kábelen érkező jeleket. (Külön-külön a két sínszálra.) Közben videofelvétel is készül a pályáról, és hogy ezt éjszaka is megtehessék (hiszen csúcsidőn kívül érdemes mérni, hogy a forgalmat ne zavarják), reflektorok is kerültek a mérővillamosra. A rendszer GPS-szel határozza meg a jármű helyét, és bizonyos pontokat (mondjuk megállókat) be is tud jelölni.
A mérővillamos által kimutatható lokális hibák listáját azért is másolom ide, mert csodálatos szakkifejezések találhatók benne:
- Intenzíven kivölgyelődött sínhegesztés
- Elverődött, megsüllyedt sínillesztések
- Elverődött keresztezési csúcsok a kitérőknél
- Korhadt aljon rögzített kitérők elverődött keresztezési részei
- Hullámos kopás
- Vízzsák
- Fekszinthiba
- A kerék nem a sínen, hanem az aszfalt szélén fut
- Zúzottkő ágyazatú, faaljas-íves vágány keresztmozgása a sínvándorlás és a járműterhelés miatt
- Zúzottkő ágyazatú vágányban hiányos oldalirányú megtámasztás ívben
- Ív előtti útátjáró okozta oldallökés (instabil futást eredményez)
- Megsüllyedt/kiemelkedő burkolat és növényzet a sínszál mellett
- Szakaszosan oldalkopott íves vágányrész
- Vaksüppedés szennyezett ágyazatban
- Avult, hibásan koronázott sínillesztések
- Sínszálak mellett repedezett burkolat
A mérővillamos egy közönséges, nyolctengelyes Ganz ICS volt azelőtt, az új feladathoz nagyjavításon esett át. Erre egyrészt azért volt szükség, mert le kellett vizsgáznia, másrészt a mérővillamos műszaki állapotát közel azonos szinten kell tartani, különben a romló elemek (például rugózás) meghamisítják a mérést.
A narancsszínűre fényezett villamoson áramszedőt is cseréltek, a Combinók jobb mechanikai tulajdonságú áramszedője került a régi helyére. A BKV-sok legközelebbi tervei szerint idén a felsővezeték állapotmérésére tennék alkalmassá a járművet. Itt a „drót”, illetve a felsővezetéki rendszer geometriai, mechanikai és elektromos vizsgálatára egyaránt gondolni kell.
De a villamos belsejében még nagyon sok hely van, sok berendezés kerülhet idővel a járműbe.
A mögöttünk hagyott télen a mérővillamos végigjárta Budapest teljes hálózatát, de egy mérés nem mérés. Fejleszteni kell még a diagnosztika eljárást, hogy a rendszer minél automatikusabban hívja föl a pályahibákra a szakemberek figyelmét. Be kell lőni például, hogy milyen mértékű mozgásoknál adjon riasztást a rendszer a különböző hibák esetében.