Az egyik legszebb régi felvételi épületnek nem ártanak a modern minták a falon, a dizájnpadok és a különleges megvilágítás. Sőt.

A hivatalos felvételeken ugye mikrofonba beszélő fejek meg az ilyenkor elmaradhatatlan szalagátvágás dominál. (De ne legyünk igazságtalanok, a MÁV fotósa ebből is jó képet tudott csinálni a három férfi politikus közé ékelődő elnökvezérigazgató-nőről meg az arany betűkkel írt trikolórszalagra törő négy arany ollóról.) Nekem most mégis az a merész mintázat a fontos, ami épp csak kikandikál ezen a fotón a vállak fölött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

 

A közleményben nem szerepelt, a barátnőm teljesen véletlenül találta meg az S39 Hybrid Design Manufacture Facebook-oldalán a bejegyzést, hogy Tóth Zoltán építésszel együtt ők találták ki a belső díszítést meg a kültéri padokat.

Kis kereséssel esti képek is lettek, Csizmadia Tamás rakta föl őket Ispotály nevű, Debrecent és környékét bemutató honlapjára. Ezekből látszik, hogy az állomáson a világítás is különleges (egyébként Tamásnak köze is volt hozzá, nem csak fotózta).

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

Az viszont már a MÁV-tól tudható, hogy a helyreállítás terveit a MÁV Műszaki Tervezési főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a Prím Építő Építőipari Kft. szerződött a munkálatok elvégzésére. A kivitelezés 2016 augusztusában kezdődött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A vasút saját forrásból, 310 millió forintért hozta rendbe az épületet, amelyet ezelőtt utoljára 1988-ban újítottak fel. Magát az állomást vasúttechnikai értelemben pár éve, egy másik projekt keretében már rekonstruálták.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

A karcagi felvételi épület a Tiszavidéki vasút egyik szép állomása, 1857-ben épült. Méret szerint az egykori magánvasút középkategóriás, romantikus stílusú építménye – olvasható a vasutállomások.hu-n. A második világháború utáni felújításokkor az ornamentikát, ajtó- és ablakszerkezeteket megváltoztatták, ezeket most az eredeti állapot szerint állították helyre.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épület utólagos vízszigetelését is elvégezték. A felújítás előtt még vizesedő pincében elhelyezett régi kazánok helyett az épület padlásterében létrehozott gépészeti térbe telepített, energiahatékony kondenzációs kazán és melegvíztároló biztosítja az épületek fűtését és melegvíz-ellátását.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Az utasok által használt mosdó a kiszolgáló épületből a felvételi épületbe került, a kor elvárásainak megfelelő kivitelben, mozgáskorlátozott mellékhelyiséggel, vandálbiztos szerelvények elhelyezésével.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A kiszolgáló épületből bérelhető üzlethelyiséget alakítottak ki. Az épület emeletén az üzemi területek irodáit, szociális helyiségeit és a szolgálati lakásokat is felújították.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épületek két végén elhelyezkedő területek is megszépültek. Az utasok, a vonatra várakozók a kialakított parkokat is használhatják. Az épület elől induló buszok számára buszforduló épült, és jelentősen bővült a kerékpártárolók száma.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid