A BKV berágott az orosz metrógyárra

0

Frissítés: péntek koradélután a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül működő közlekedési hatóság kivonta a metróról az Oroszországból frissen érkezett járműveket. Csak a régi, kék metrók járhatnak.

A korábbi poszt:

Hangnemet váltott a magyar fél a Metrovagonmassal szemben. Ez érthető is, hiszen egyszerűen nincs elég szerelvény a forgalom lebonyolítására. Kötbér, az üzlet felfüggesztése, sürgős tárgyalás. A VEKE-elnök szerint eljött az igazság pillanata.

Nem tudják tartani a menetrendben előírt járatsűrűséget a budapesti 3-as metrón, mert nincs elég jármű ehhez. Pénteken a reggeli csúcsban már csak körülbelül ötpercenként jött a metró. Már amikor nem kellett busszal pótolni, illetve amikor nem okozott sokkal nagyobb késéseket az egyik új szerelvény ajtónyitásának meghibásodása.

Hivatalosan felújításra kötöttek üzletet a Metrovagonmassal, ezért a régi, kék szerelvényeket folyamatosan küldik ki Oroszországba, hogy ott „építsék át” „őket”. Amikor viszont valami újabb üzemzavaron esik át valamelyik új jármű, az összes már forgalomban lévőt kivonják. Így egyszerűen nincs annyi vonat, amennyit a menetrend előír.

Talán ez lehet az oka, hogy a főváros – konkrétan cége, a BKV – hangnemet váltott. Tarlós István főpolgármester eddig bagatellizálni próbálta a bajokat, illetve elődjét emlegette. Most azonban az üzemeltető közleményében kemény intézkedéseket vezet be, illetve helyez kilátásba az oroszokkal szemben. Azonnal leállítják a régi szerelvények kiszállítását! Most már negatív kényszerként jelenik meg az is, hogy nem vehettek új járműveket.

gyorsvasút Budapest metró 3-as metró Metrovagonmas Oroszország BKV felújítás

Dorner Lajos, a VEKE elnöke abban látja a hangnemváltás okát, hogy a dolog túlment azon a határon, ami védhető volt.

Mivel a vevő és az eladó egymásra van utalva, amíg a nehézségek, amelyek minden nagy projektben előfordulnak, kezelhetőek, addig a vevő is általában igyekszik házon belül megoldani a gondokat.

Itt az látható volt, hogy ez már nem fog menni, két napja a VEKE finoman jelezte is, hogy hamarosan eljön az igazság pillanata, és elég gyorsan el is jött.

A BKV vezetésének, mint üzemeltetőnek büntetőjogi felelőssége van az üzem és az utasok biztonságát illetően, illetve a szerződés betartásának tekintetében. És ezt most már nem akarják felvállalni, mert a problémák házon belül már nem kezelhetőek.

Az NFM Közlekedési Hatóságnak sürgősen lépnie kell a jármű típusengedélye tekintetében, az ő felelősségük sem megkerülhető – véli a VEKE elnöke.

Ha nincs elég hadra fogható jármű, inkább járjon egy szakaszon pótlóbusz, minthogy kipróbálatlan, biztonságkritikus hibákkal terhelt járművekkel vigyük az utasokat – mondta Dorner.

A BKV közleménye:

Azonnali intézkedést követel a Metrovagonmastól a BKV Zrt.

A BKV Zrt. a felújított szerelvények műszaki megbízhatóságának problémái miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrovagonmassal szemben. Amennyiben a Metrovagonmas rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtételét tervezzük, amelyek minden következményét az orosz gyár viseli majd.

A főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány felújítására. Jelenleg már 6 db felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására. A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony. A meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását, így utasainkat nagymértékben zavarja.

A helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:

· Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrovagonmas Nyrt.-t (továbbiakban: MWM) tulajdonló Transmas Holding vezetését, akikkel 2017. június 22-én a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívtuk a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kértük a tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő holdingigazgató a mai napon tájékoztatja a holding vezérigazgatóját a kialakult helyzetről, és ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.

· A mai napon közvetlen is felhívtuk a holding vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét.

· A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.

· A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.

· A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.

A BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítjuk.

Álláspontunk szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette és nyomatékosan tudomására hoztuk, hogy készek vagyunk akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja.

Egy új orosz metró ajtóhibája miatt nem járt az M3

0

Az utasok szerint a „felújított” metrószerelvény már a déli végállomásról nehezen, késve így nagyon zsúfoltan tudott elindulni. A Nyugatinál viszont már késve sem.

„Az M3-as metró helyett pótlóbusz közlekedik a Nagyvárad tér és Újpest-Központ között járműhiba miatt. Utasaink türelmét kérjük!” Ezt írta ki Facebook-oldalára péntek reggel 8-kor a BKK.

metró 3-as metró gyorsvasút Budapest Oroszország felújítás
A kép csak illusztráció

Egy utas – betűhíven idézett – kommentjéből több részlet is keiderült:

„A metro már Kökiről késèssel indult...sokáig tartott mire a garázsból kiáll...szerintem már ott is lehetett valami gebasz..az így triplájára nőtt tömeg szállt fel már ott...levegő szinte alig...és nyugatiba..olyan negyed órás várakozás múlva..miután konkrétan sirtak a metrón..kiabáltak...kifeszítették a metróajtót az utasok...borzalmas volt…”

Egy másik utas arról írt, hogy a vésznyitó alig működött, csak többen, nagyon nehezen és lassan tudtak ajtót nyitni.

Negyed 9 után pár perccel a BKK azt írta, hogy újraindult a forgalom.

Tarlós a felújítás után, külön akadálymentesítené a metrót

0

A főpolgármester szerint az utólagos megoldás drága, de kényszerhelyzet van.

Nem készpénzben, hanem értékpapírokban és betétekben, de a fővárosnak rendelkezésére áll a 3-as metró felújításához a kormány által biztosított forráson felül szükséges 30 milliárd forint – erősítette meg Tarlós István főpolgármester a Klubrádióban korábbi tájékoztatását csütörtökön.

A főpolgármester (Fidesz-KDNP) hangsúlyozta: ez meglévő forrás, amelyet nem enged másra felhasználni. Mivel ez a 30 milliárd forint és a kormány által biztosított 137,5 milliárd forint is rendelkezésre áll, az egyik szakasz állomásai és az alagút felújításával szeptemberben megkezdődhetnek a munkálatok.

metró gyorsvasút Budapest 3-as metró akadálymentesítés Tarlós István felújítás EU

Mint mondta, „biztató híreket kaptak” arról, hogy az unió nem szankcionálja majd a főváros saját gazdálkodásából származó pénzmaradvány felhasználását a felújítás fedezetének kipótlására. Erről szóló írásos dokumentumot a jövő héten kapnak – tette hozzá.

Tarlós István kitért arra is, hogy a metrófelújítás során lesz akadálymentesítés, de arról még folyik a vita, hogy az milyen mértékű és minőségű legyen.

A teljes akadálymentesítésből a költségek miatt „vissza kellett venni”, de muszáj volt, mert a másik lehetőség az lett volna, hogy az egész metrófelújítást későbbre, az ehhez szükséges forrás beszerzése utánra tolják – közölte. Hozzátette: nem lesz olcsó, de utólag is meg lehet oldani a teljes akadálymentesítést. (MTI)

Ilyen vonat kellene Révfülöpre, Tarjánba, Gyulára!

2

vasút villamosítás Stadler Flirt hibrid Olaszország beszerzésElkészült a Stadler első olyan motorvonata, amely villamosított és villamosítás nélküli pályákon egyaránt működőképes.

Bimodális, 3000 voltos egyenárammal és gázolajjal is üzemelő Flirtöt mutattak be a svájci Stadler bussnangi központjában. A nálunk is ismert típus továbbfejlesztett, Flirt3-as változatába egy külön modulként építették bele a dízelhajtást. A Stadler Facebook-oldala a kis, 18 tonnás tengelyterhelést emeli ki, ez fontos a mellékvonalakon.

vasút villamosítás Stadler Flirt hibrid Olaszország beszerzés
Fotók: Stadler

Az első duál-Flirtök olasz regionális megrendelésre készülnek, Olaszország legkisebb, autóm tartománya, Valle d’Aosta (Vâl d’Aouta, Ougschtaland) veszi az öt (plusz opcionálisan még öt) szerelvényt. Torino és a régiószékhely Aosta (Aoste, Outa, Aouta, Veulla, Augschtal) között így majd nem kell átszállni Ivreában, ahol a drót véget ér, írja a Railway Gazette-re és az International Railway Journalra hivatkozva az iho.hu.

vasút villamosítás Stadler Flirt hibrid Olaszország beszerzés

Magyarországon is vannak olyan vonalak, amelyek például Budapestről csak átszállással vagy a mozdonycsere kivárásával érhetőek el, mert villamosítatlanok, így nálunk is használhatóak lennének hasonló (természetesen a hazai váltóáramú rendszerrel kompatiblis) járművek. A pályaállapotok miatt az sem lenne akadály mondjuk a Balaton északi partján, Salgótarján vagy Gyula felé, hogy a bimodális Flirtök a drót alatt teljesített 160 helyett dízelüzemben már csak 140 kilométer per órára képesek.

vasút villamosítás Stadler Flirt hibrid Olaszország beszerzés

Egy másik megoldás villamos és dízelüzemű motorvonatok összekapcsolása, és szétkapcsolása a rendszerváltó pontokon (Hatvanban, Békéscsabán) lehetne.

A 43 millió euró értékű olasz szerződés ötéves karbantartást is tartalmaz, a gyártó azt is vállalja, hogy szükség esetén plusz modul beépítésével növeli a járművek befogadóképességét. Az eredeti, három utasszállító kocsit tartalmazó kivitel 159 másodosztályú ülőhelyet és tizenhat lehajtható ülést tartalmaz.

Fotósvonat kisgőzössel Nagycenken

0

A GYSEV fotósvonatot szervez július 9-re a keskenynyomközű, nagycenki Széchenyi Múzeumvasútra. András gőzmozdonyról és szerelvényéről több helyen lesz alkalom felvételeket készíteni.

kisvasút GYSEV Fotó múzeum magazin

A rendezvényre előre jelentkezni kell!

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek