Elmaradt a premier, mégsem működhet egyelőre villamosított vonalként az esztergomi!

0

Már előre eldicsekedtek vele, hogy az új menetrend bevezetésekor indul a 2-es vasútvonalon a villamos vontatás. Egy engedélyről azonban kiderült, hogy nincs meg.

Hétfőn hajnalban mégsem vihetett utasokat az első Flirt a budapesti Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti vasútvonalon, ahogy ezt az új menetrendről szóló közleményében beharangozta a MÁV. Helyette egy dízelmozdony húzta szerelvény jött.

vasút MÁV beszerzés EU Esztergom Piliscsaba menetrend Flirt villamosítás
Fotó: Vörös Attila – iho.hu

Mivel az Újpesti vasúti híd és Piliscsaba között előrébb jár a 2-es évek óta tartó átépítése, azt tervezték, hogy eleinte mindössze egyetlen betétjáratpár fogja kihasználni a sínek fölé kifeszített vezetéket.

De végül ez az egyetlen Flirt-szerelvény sem jelent meg a vonalon a Nyugati és Piliscsaba között – számolt be a fiaskóról az iho.hu közlekedési portál.

vasút MÁV beszerzés EU Esztergom Piliscsaba menetrend Flirt villamosítás
A NIF térképe a vonalról

Úgy tudni, hogy egy engedély még hiányzik a villamosított vonal használatához, mégpedig a Telekom hozzájárulása, ugyanis a közszolgáltatók aláírására is szükség van. Az ok pedig az, hogy a vállalkozó (a Fonódó információi szerint az MVM egyik leányvállalata) nem épített meg egy közműkiváltást.

Frissítés 1.:

A MÁV gyorsan válaszolt is. A válasz megerősíti az eddigi híreket:

A MÁV-START fel volt készülve arra, hogy a 2110-2117-es vonatpárt FLIRT motorvonatból állítsa ki. Nem a vasúttársaságon múlott, hogy ez nem valósult meg. További kérdéseiddel kérjük, fordulj a NIF Zrt-hez.

Frissítés 2.:

Megjött hamar a NIF válasza is:

Az esztergomi vonalon a korlátozott villamos vasúti üzem beindításának egyik adminisztratív és műszaki feltétele a hírközlő hálózatok zavartatásának elfogadható mértékét igazoló hozzájáruló nyilatkozat beszerzése a hírközlési szolgáltatótól. Az elvárás teljesítésén a kivitelezést végző konzorcium dolgozik, a MÁV-START Zrt. a probléma elhárításáig dízel szerelvényt közlekedtet az érintett egy járatpárban. Partnereinkkel folyamatosan egyeztetünk, amint további információ áll rendelkezésre, tájékoztatást adunk.

vasút MÁV beszerzés EU Esztergom Piliscsaba menetrend Flirt villamosítás
Illusztráció: pixabay.com

 

Frissítés 3.:

A Telekom közleménye:

A közérdekű hírközlési hálózatokat ill. szolgáltatásokat (így a Magyar Telekom szolgáltatását) érintő infrastrukturális fejlesztések esetén a vonatkozó jogszabályok alapján a hírközlési szolgáltató előzetes hozzájárulása (is) szükséges. A jogszabály szerint a hírközlési hálózat környezetében új nyomvonalas építményeket (így pl. vasúti erősáramú vezetéket) elhelyezni kizárólag úgy lehet, hogy az a hírközlési hálózat, ill. szolgáltatás üzembiztonságát ne veszélyeztesse. Az ún. „közműegyeztetés” folyamatára a vonatkozó jogszabályok egyértelmű szabályokat, határidőket írnak elő, és a szolgáltatók, hálózattulajdonosok kölcsönös együttműködését is megkövetelik.

A Magyar Telekom a projekt felé korábban jelezte azokat a – jogszabályoknak megfelelő, a szolgáltatások üzembiztonságát garantáló – műszaki feltételeket, amelyek teljesülése esetén az új fejlesztéshez való hozzájárulását kész megadni.

A konkrét esetben a megvalósuló villamos vasút erősáramú felsővezeték-rendszere elektromágneses kölcsönhatás következtében érintheti a Telekom vezetékes szolgáltatásait, időleges vagy folyamatos zavart okozva a telefon-, internet- és tévészolgáltatásban. Ezért már évekkel ezelőtt tájékoztattuk a megfelelő szerveket a hozzájárulásunk részleteiről, feltételeiről annak érdekében, hogy a vasútvonal közvetlen közelében, jellemzően légvezetéken megvalósuló vezetékes szolgáltatásainkat a beruházás megvalósulása után is zavartalanul biztosíthassuk ügyfeleinknek.

Álláspontunk szerint a fentiek tükrében a Magyar Telekomot semmilyen felelősség nem terheli a felmerülő esetleges késedelemért. Ennek ellenére - az érintett vasútvonalon közlekedők érdekeit szem előtt tartva - a mai napon [hétfőn] soron kívül ideiglenes hozzájárulásunkat adtuk a Rákosrendező-Piliscsaba vonalszakasz felsővezetékének feszültség alá helyezéséhez, a végleges hozzájárulás műszaki feltételeinek ismételt megjelölésével.

Folytatódik a koncepciótlanság a MÁV-Startnál

0

Jó és rossz hírek is vannak az új menetrendben: nehéz lenne a hétvégén életbe lépő változásokat valamilyen egyértelmű fejlesztés megnyilvánulásaként értelmezni, ugyanakkor szerencsére általános leépítésről sincs szó. A százmilliárdos, EU-pénzből finanszírozott fejlesztéseknek természetesen van hasznuk a csökkenő menetidőkben, bár a lehetőségeket nem mindig használják ki teljesen. Az esztergomi vonal villamosítása és felújítása is odáig jut, hogy egyetlen pár vonat (!) már nem gázolajjal megy majd. Sok helyen viszont visszalépnek, ráadásul a leépítés ötletszerű, az elmúlt években büszkén fejlesztett területekről csépkednek le szolgáltatási rétegeket: nemzetközi összeköttetéseket adnak fel Berlin, Bulgária, Montenegró, Fiume felé, háló- és étkezőkocsikat vesznek le nemzetközi vonatokról. De hogy ismét pozitívumokkal zárjunk, a MÁV-csoport egyre inkább kihasználja az online világot, fejlődik és érdemi kedvezménnyel párosul az internetes jegyeladás, és már a menetrendet sem nyomtatják ki, csak a világhálón lehet majd elérni.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A felújítás nyomán gyorsulnak a vonatok a Balaton déli partján

A MÁV közleménye:

2016-ban és 2017-ben több mint 3 millióval nőtt a MÁV-Start utasszáma az akkor bevezetett menetrendi struktúrának, a jegyértékesítés modernizálásának, a pályafejlesztéseknek és az új motorvonatoknak köszönhetően. A december 10-étől életbe lépő 2017/2018-as vasúti menetrend leginkább a Budapest–Nagykanizsa, a Fonyód–Kaposvár, a Budapest–Kaposvár, a Miskolc–Hidasnémeti, a Püspökladány–Biharkeresztes és Budapest–Kelebia vonalon hoz jelentős változásokat.

Online olcsóbb

Újdonság, hogy december 10-étől még kedvezőbb lesz a jegyvásárlás az önkiszolgáló csatornákon. A MÁV-Start a jegykiadó automatákból értékesített jegyekre, valamint az interneten vásárolt, de automatából kinyomtatott jegyekre 5%-os, e-vonatjegy (kinyomtatás nélkül, okostelefon, tablet vagy laptop képernyőjén is bemutatható) vásárlása esetén pedig 10%-os kedvezményt biztosít, amelyre csúcsidőn kívüli utazás esetén további 10%-os engedmény jár, ha online felületen vagy mobilalkalmazással vásárolják a menetjegyet.

Az olcsóbb elektronikus jegyeket elővételben december 8-ától lehet megvásárolni. Az ajánlat a bérletekre nem vonatkozik. A kedvezmények érvényességi és felhasználási feltételei eltérnek a normál menetjegyekétől.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Mobilon kényelmesebb és kevesebbe is kerül

Hamarosan jegyvásárlási funkcióval bővül a Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazás

A Vonatinfó nevű menetrendi és térképes utastájékoztatási alkalmazás 2015. márciusi indulása és az e-vonatjegyek 2016. novemberi bevezetése óta nagy volt az igény az utasok részéről, hogy a mobiltelefonos applikációban is lehessen jegyet vásárolni. A MÁV-Start ezért bővítette ki a jegyvásárlási funkcióval igen népszerű, 500 ezer letöltést elért mobilalkalmazását. Egy gyors regisztrációt követően, okostelefonon akár pár kattintás is elegendő lesz, hogy bankkártyás fizetéssel vegyék meg a jegyeket az utasok. Várhatóan 2018 tavaszáig teljes körben letölthető és használható lesz a jegyvásárlási funkció a Vonatinfó új verziójában, amely nemcsak Androidon, de iOS-en is elérhetővé válik.

Megszűnik a nyomtatott menetrendkönyv

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hozzájárulásával a vasúttársaság úgy döntött, hogy a menetrendkönyv a 2017/2018-as menetrendi évtől nem jelenik meg nyomtatásban.

A menetrendkönyvek szerepét az elektronikus utastájékoztató csatornák mellett a jelenleginél hangsúlyosabban és szélesebb körben megjelenő vonali menetrendek veszik át. Továbbra is biztosított lesz a vasúti menetrend belföldi közszolgáltatási tartalmának naprakész elérhetősége és letölthetősége az Elvirában és a MÁV-csoport honlapján.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A múlt emlékei

Kiemelt belföldi menetrendi változások

A Balaton déli partján elvégzett pályafelújításoknak köszönhetően a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa/Keszthely és a Fonyód–Kaposvár vonalakon is nagyobb mértékben csökken a menetidő. Balatonmáriafürdő alsó neve Máriahullámtelepre változik. (A Hová megy blog itt ír arról, hogy jobban is ki lehetne aknázni a rekonstrukció eredményeit.)

A fővárosból való éjjeli hazajutás elősegítése érdekében az utolsó személyvonat Székesfehérvárra 0:40-kor fog indulni.

Budapest és Piliscsaba között – a felsővezeték-rendszer kiépítésének köszönhetően – reggelenként napi egy pár Flirt motorvonat közlekedik december 11-étől. Mivel a vonal egyelőre csak Piliscsabáig használható villamos vontatással, csak ezen vonatpár esetében biztosítottak a technológiai feltételek. A vasúttársaság a villamosítás befejezése után, várhatóan tavasztól a teljes vonalon további Flirt járműveket állít forgalomba.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Már Esztergomnál tart a 2-es vonal rekonstrukciója és villamosítása, de csak tavasztól jönnek ideig a Flirtök

A Balatonszentgyörgy–Keszthely–Tapolca–Sümeg–Ukk vasútvonalon a személyvonatok délutánonként új, kétórás ütemes rendszerben közlekednek. Balatonszentgyörgyön a budapesti és nagykanizsai gyorsvonatokhoz, Ukk állomáson pedig a celldömölki és zalaegerszegi személyvonatokhoz csatlakoznak.

Budapest és Kaposvár között naponta három pár közvetlen InterCity fog közlekedni (Budapest és Dombóvár között a pécsi InterCity-k közvetlen kocsijaként), ezek közül a már ismert Somogy IC továbbra is Somogyszobon és Csurgón át közlekedik Gyékényesre.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Megint átvariálják kissé a kaposvári vonatokat

A Miskolc–Hidasnémeti vonalon új menetrendet vezetnek be, az átszállási idők csökkentésével.

A Püspökladány-Biharkeresztes vonalon a 2017-es átépítésnek köszönhetően a vonatok menetideje 8-9 perccel csökken.

Több térségben is folytatódnak a pályarekonstrukciók, ezért a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Hatvan–Miskolc és a Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen vonalakon évközben menetrendi módosításokkal és forgalomkorlátozásokkal kell számolniuk a vonattal utazóknak.

A Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon a vonatok budapesti indulási és érkezési időpontjai jelentős mértékben megváltoznak a 2017-es menetrendhez képest.

Ausztria

Menetrendváltástól új heti és havi nemzetközi bérleteket kínálunk a Győrből, Mosonmagyaróvárról és Hegyeshalomból Bécsbe ingázók számára. A bérleteket a regionális nemzetközi járatok mellett a távolsági vonatainkon is igénybe vehetik az utasok, így akár a railjet, EuroCity vagy EuroNight nemzetközi járatainkkal is korlátlanul utazhatnak.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A növekvő nyugati munkavállalásra is reagál a Start: új bérletek Bécsbe

Az eddig Nyíregyházáról Bécsbe közlekedő Hortobágy EuroCity útvonala Záhonyt is eléri, és közvetlen kocsit továbbít Kijev és Bécs között. Ennek köszönhetően új SparSchiene jegyeket vezetnek be erre a vonatra és viszonylatra. A kerékpárszállítási lehetőséget egész évben biztosítja a vasútvállalat a vonaton a nemzetközi forgalomban. Az Avala és a Lehár EuroCity-k esetében megszűnik az étkezőkocsi.

A Dacia nemzetközi gyorsvonatra a magyar – osztrák forgalomban már nem lesz kötelező helyjegyet váltani, Budapest és Bécs között pedig már a MÁV-START is közlekedtet közvetlen kocsikat. A kedvező utazási lehetőségek és az egységes díjszabási kínálat érdekében erre a vonatra is lehet olcsóbb SparSchiene-menetjegyeket váltani.

Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország

A szlovákiai viszonylati kedvezményes jegyeket menetrendváltástól Special néven fogjuk értékesíteni. A Prágába, Brnóba, Hamburgba és Varsóba közlekedő valamennyi EuroCity-járat Budapest-Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik, 16 perccel csökkentve a járatok menetidejét. A Budapest és Brno, illetve Budapest és Prága közötti EuroCity-k egységes „Metropolitan” márkanévvel, de változatlan fedélzeti szolgáltatásokkal és díjszabási kínálattal közlekednek.

A Metropol EuroNight érkezési és indulási helye – a nappali vonatokkal ellentétben – továbbra is a Keleti pályaudvar marad. A vonat külföldre Budapestről 20 perccel később indul, a benne található kocsicsoportok kínálata azonban jelentősen átalakul, az alábbiak szerint:

A korábbi berlini vonatrész – a jelentősen megnövekedett németországi közlekedési költségek miatt – már csak Prágáig, illetve vissza Prágából közlekedik. Ez a járat a cseh fővárosba reggel 6 óra után érkezik, csatlakozást kínálva az első berlini EuroCity-hez, míg vissza továbbra is nem sokkal éjfél előtt indul.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A Metropol hálókocsijával Berlinbe már nem, csak Prágába juthatunk el

Az eddigi Budapest–Prága vonatrész a cseh szakaszon más menetrenddel közlekedik – Prágába reggel 8 órakor érkezik, onnan este 9-kor indul vissza; SparNight-menetjegyek és helyjegyek erre a járatra is foglalhatók.

A Budapest és Varsó közötti közvetlen kocsik a továbbiakban Krakkó érintésével közlekednek a lengyel fővárosba, emiatt az önálló krakkói kocsicsoport és a katowicei megállás is megszűnik. A krakkói érkezési és indulási időpontok csaknem változatlanok maradnak, míg Varsóban az érkezés 9 óra utánra, az indulás este 8 óra előttre kerül.

Románia, Bulgária, Montenegró

A menetrendváltástól a Romániába közlekedő nemzetközi vonatok közül kizárólag a Hargita és a Körös InterCity továbbít 1. osztályú kocsit, míg az étkezőkocsi-szolgáltatás gazdasági okokból valamennyi járaton megszűnik. Továbbá üzemi okokból nem közlekednek a Hargita IC marosvásárhelyi közvetlen kocsijai sem, a kerékpárszállítást pedig csak a nyári menetrendi időszakban biztosítják.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Irtják az étkezőkocsikat

A székelyföldi éjszakai eljutást biztosító Corona IC esetében a fekvőhelyes kocsi továbbra is egész évben naponta jár, hálókocsi azonban – a gazdaságos üzemeltetés érdekében – kizárólag a pünkösdi hosszú hétvégétől szeptember végéig közlekedik. A karácsonyi, húsvéti és pünkösdi időszakokban jelentkező nagyobb keresletet figyelembe véve még egy fekvőhelyes kocsit csatolnak a vonathoz.

Az Ister IC a román területen zajló pályaépítések miatt ismét Nagyszebenen át közlekedik. A Traianus IC rövidebb útvonalon, csak Temesvárig közlekedik, a Körös IC közvetlen kocsijai megszűnnek, a vonat valamennyi kocsija csak Temesvárig közlekedik.

Romániába az eddig „Fortuna” néven értékesített, korlátozott számú menetjegyeket a nappali vonatokra SparDay, az éjszakai vonatokra SparNight néven árusítja MÁV-Start.

Nagyvárad és Kolozsvár SparDay jegyekkel már 15 eurótól elérhetővé válik. A romániai kirándulójegyek új megnevezése Special lesz, ezek érvénytartama egységesen 15 nap lesz, a CityStar-menetjegyekkel és a kedvezményes, egy útra, illetve oda-vissza útra jogosító jegyekkel együtt.

A nem megfelelő kihasználtság miatt jövő nyáron nem közlekedik vonat a bolgár és a montenegrói tengerpartra.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Megszűnik a nyári összeköttetés Podgoricával és Barral

Szlovénia és Horvátország

A Budapest és Zágráb közötti InterCity-vonatok egész évben a Balaton déli partja felé, gyorsvonatként, változatlan minőségű személykocsikkal közlekednek. Az eddig Budapest és Rijeka között utasokat szállító, egész évben közlekedő közvetlen nappali vonat a horvát pályaépítések miatt csak Budapest és Zágráb között jár. A megváltozott viszonylatok miatt a vonatok – a horvát fővárosra utalva – új neveket is kapnak: Agram és Gradec néven közlekednek majd.

A Citadella nemzetközi gyorsvonat esetében a kerékpárszállítás csak április közepétől október elejéig áll rendelkezésre. A nyári szezonban a vonat valamennyi kocsija egészen Koperig közlekedik.

A nagy népszerűségnek örvendő Sea→you vonataink jövőre is közlekednek, Rijeka és Koper felé egy héttel, egészen augusztus legvégéig meghosszabbítjuk a közlekedést, Split továbbra is szeptember közepéig lesz elérhető. Vonataink a nyári szezonban továbbra is minden nap közlekednek.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Splitbe marad a napi összeköttetés a szezonban

Ukrajna

A Hortobágy EuroCity-vel új, közvetlen hálókocsi közlekedik Bécsből Kijevbe, amely így Budapesten keresztül jut el Ukrajnába – nemcsak az ország fővárosába, hanem Lembergbe és onnan vissza is éjszakai eljutást kínálva. A Latorca IC korábbi közvetlen kijevi kocsija az új járat miatt megszűnik, de a Budapest–Lemberg közötti hálókocsi továbbra is megmarad.

A nemzetközi menetrendet helyettesítő, vonatonként elkészített időjegyzék szintén letölthető.

(A törzsszöveg forrása a MÁV.)

Itt (mármint Szombathelyen) az új Flirt

2

Az újgenerációs Filrtök az utasok számára alapvetően ugyanazt nyújtják (attól eltekintve, hogy kétszer annyi bennük a vécé), mint a Stadler már jól bevált motorvonatai. A vezető azonban nagyobb biztonságban van a jármű megerősített orrában.

Bemutatták a GYSEV Zrt. újgenerációs Flirt motorvonatflottájának első járművét Szombathelyen. Az új, jelentős részben hazai gyártású Stadler villamos motorvonatok a hatósági engedélyeztetési eljárás után, várhatóan jövő év közepétől állhatnak forgalomba a vasúttársaság vonalhálózatán. A mostani beszerzésnek köszönhetően összesen 20 Flirt motorvonat lesz a GYSEV tulajdonában, a korszerű járművekkel a vasúttársaság a teljes regionális személyforgalmát kiszolgálja.

A GYSEV Zrt. 2013 és 2015 között két projekt keretében 10 Flirt motorvonatot szerzett be. Az új járművek a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, Sopron-Győr valamint a Szombathely-Rajka vonalakon közlekednek. Ezek a motorvonatok eddig mintegy 6,5 millió kilométert tettek meg a GYSEV Zrt. vonalain.

vasút Stadler GYSEV Flirt beszerzés EU

Kiírták a kínai hitelből épülő vasút tenederét

0

Megjelent az európai tenderértesítőben és a MÁV-nál is a közbeszerzési felhívás a 150-es vasútvonal Soroksár és országhatár közötti szakasznának átépítésére, bővítésére.

A Hungrail szerint a beszerzési eljárás lefolytatása az elkövetkező egy évben várható.

A Fonódó néhány hete részletes elemzést közölt a tervezett beruházásról.

vasút Kína Szerbia beszerzés felújítás MÁV Budapest-Belgrád vasút

A HÉV-ek is tovább járnak hétvégén, éjjel

0

A MÁV-HÉV követi a BKV-t a gyorsvasútüzemidő-hosszabbításban.

A fővárosi metrókhoz csatlakozó HÉV-eken is később fognak indulni az utolsó szerelvények decembertől péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel – derül ki a MÁV-HÉV közleményéből. Ahogy a metrók közül az M2-esen (és egyeébként az M4-esen is) nő az üzemidő, a Batthyány téren csatlakozó Szentendrei és az Örs vezér terén csatlakozó Gödöllői HÉV-en is meglépik ezt a változást. 

Budapest gyorsvasút metró Gödöllő Szentendre HÉV MÁV-HÉV éjszaka

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek